Gå til innhold
Arkivverket

[#59383] Foto av to prester 1860-70-årene - hvem var de?


Gjest Richard Johan Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Richard Johan Natvig

Fotografiene kommer fra et gammelt album fra Haugesund, men familien hadde sine røtter i Bergen der i alle fall fotografiet til venstre ble tatt en gang i årene 1863-1866 (fotografstempel på baksiden: 'Mette Geelmuyden. Bergen'. Ifølge Susanne Bonge drev hun fotografatelier [i Kortpilsmuget] 1863-1866 [Eldre norske fotografer, Bergen 1980]). Det andre fotografiet har ingen fotografmerker. I albumet var fotoene plassert ved siden av hverandre, som her (og her: http://home.broadpark.no/~rjnatvig/prester.html). Er det noen som kjenner igjen de to prestene?

bilete4789.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Richard Johan Natvig

Kan mannen til høyre være Svend Borchmann Hersleb Walnum (1816-1889), personlig kapellan i Vanse fra 1844, i Homedal fra 1848, prest ved Bergens Strafanstalt fra 1851, residerende kapellan i Nykirken i Bergen fra 1855, og fra 1864 sokneprest samme sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Eg kan nok ikkje vera til hjelp når det gjeld namn på prestane, men dersom du finn eit av namna, kan du sjekka i Bie si bok med oversikt over prestane på 1800-talet. Dersom dei var prestar i same området, har du då eit spor å gå etter. http://da2.uib.no/cgi-win/webbok.exe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg tør ikke si om det er en eller to prester som er avbildet, og heller ikke om det er Svend Walnum, men jeg kan vise et identifisert foto av ham:

bilete4870.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard Johan Natvig

Takk til Marit Elisebet og Yngve for innspill. Den aktuelle familien/slekten (Mjelde/Romsloe) hadde tilknytning til Nykirken gjennom mange år, vielse 1849, dåp bl.a. 1854, konfirmasjon bl.a. 1870, vielse 1878, dåp 1879 og 1881. Det kan være et blindspor, men jeg tenker det er rimelig å starte letingen etter disse to prestenes identitet nettopp blant prester tilknyttet Nykirken.Det er to grunner til at jeg ser på Walnum som en mulig kandidat for fotografiet til høyre. Det første er hans lange tjeneste i Nykirken i Bergen (1855-1889). Det kan ikke være tvil om at familien kjente Walnum, og omvendt. En portrett-tegning av Hersleb i hans “Prædikener over Kirkeaarets Evangelier” (1880) fikk meg også til å tenke at det kunne være ham. Etter å ha studert fotografiet, som tegningen tydeligvis er laget etter, er jeg langt fra sikker. Det som passer er skjegg og briller, muligens munnen. Det er vanskelig å avgjøre uten et foto av Walnum ‘en face’.Når det gjelder presten til venstre tenker jeg at det KAN være Ernst Fredrik Eckhoff (1823-1896). Han tok teologisk embetseksamen i 1856, og praktikum i 1866, og han var residerende kapellan i Nykirken 1876-1883 (deretter sokneprest i Johanneskirken). Av Eckhoff har jeg funnet et par fotografier (han er kjent for sitt virke ved Misjonsskolen i Stavanger), men kun av den eldre Eckhoff. Jeg synes likevel det likner. Noen synspunkter på dette forslaget?

bilete4879.f.eckhoff.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Jeg synes dette synes sannsynlig, både når det gjeld bildelikhet og tidspunkt for tjenestene til prestene.Hvis du vil ha bekreftet dette, er det kanskje en tanke å oppsøke Nykirken. Kirkene har jo ofte en vegg full av bilder av alle tidligere prester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Richard Johan Natvig

Nykirken har ganske riktig et portrettgalleri, og deriblant foto av Ernst Fredrik Eckhoff og av Svend Borchmann Hersleb Walnum (se nedenfor). Eckhoff er kanskje den ene av 'mine' to prester (se øverst til venstre), men jeg tviler nå sterkt på at Walnum kan være den andre (se øverst til høyre), så jakten fortsetter.

bilete5002.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg ville nå ikke være så sikker på at det ikke er Valnum. Jeg synes det er flere likhetstrekk, jeg: Hakepartiet, den nedadtrukne munnen, den rette nesen, den høye pannen, skjegget, brillene (som jeg tror gir ham et litt annet uttrykk enn normalt på det øverste portrettet, i og med at brillekanten ligger helt nede på øyet), og de store øreflippene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard Johan Natvig

Jeg er i grunnen helt enig med deg. Walnum er riktignok magrere i ansiktet enn 'min' mann, men det kan henge sammen med at han hadde dårlig helse. Han søkte og fikk avskjed i nåde pga helsen, men døde kort etter. Det største problemet mitt er håret.Walnum har mye krøller/fall i håret, 'min' mann ser ut til å ha glattere og tynnere hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Richard Johan Natvig

Om noen skulle ha interesse av det: to år etter første innlegg ovenfor regner jeg med at jeg har fått identifisert begge prestene 'mine'. Mannen til venstre (foto i første innlegg) tror jeg må være Ernst Fredrik Eckhoff (se over), mens mannen til høyre må være Karl Martin Breien 1829-1910, stiftskapellan i Bergen 1862-1864, sokneprest Askøy 1871-1877. Bildeutklippet under er fra Gunnar Johannessen Stendal: Norske teologer, bind 1. 1815-1839, s. 953: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=teolog1&sideid=953&storleik=>LenkeI Arne Skeie: 'Kyrkjehus og kyrkjeliv på Askøy 1864-1964' blir K. M. Breien karakterisert som 'Ein Brandtype. Forkynte med kraft det store: Enten-eller. ...'.Han er også omtalt i

bilete9285.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.