Gå til innhold
Arkivverket

[#59384] Orning og Klevenfeldt


Gjest Peter S. Lunga
 Del

Recommended Posts

Gjest Peter S. Lunga

På Arnstein Rønnings galleri over heraldikk her: [url="http://picasaweb.google.no/Blegubben/Heraldikk02>http://picasaweb.google.no/Blegubben/Heraldikk02 Dukket det opp en stamtavle over Christopher Orning og hans hustru. Stamtavlen består av fire generasjoner der slektsforbindelsene er angitt ved bruk av våpenskjold og jeg forstår det slik Christopher Orning er bror til Bernt Orning (1614-1677) og at hustruen det er snakk om er Ingeborg Pallesdatter Rosenkrantz.Orningfamilien har en ikke helt uproblematisk stamtavle, som har blitt drøftet opp og ned i åresvis. Blant annet her: Lenke Her: Lenke Her: Lenke her: Lenke her: Lenke og her: LenkeDet jeg lurer på er om Klevenfeldts stamtavle kan brukes til å kaste videre lys over Orningfamiliens vanskelige familiehistorie.En av Orningfamiliens mest omdisktuterte forfedre er utvilsomt skotten Anders/Andrew Mowat som Christoffer Owe drøfter i sin artikkel 'Anders Mowat og hans slekt' (NST 36, 1998). Hans side om Mowatene er her: http://cosoft.org/mowat/index.html. Anders Mowats far skal ha vært en Bartholomew/Bertil/Patrick Mowat og Moren skal ha vært en Barbara Sinclair, ingen nevnes av samtidige kilder. Christoffer Owe anfekter på heraldisk grunnlag at familien kan være knyttet til Mowatene fra Balquholly i Skottland. En av disse Magnus Mowat d. 1526 er i følge Boken 'A lairdship lost - the Mowats of Balquholly, 1309-1736' av Diane Baptie, Laird (Friherre?) av Balquholly og muligens gift med en datter av Forbes-familien av Pitsligo. Hva Sinclair-delen av familien angår har det blitt forsøkt diverse konstruksjoner uten noen særlig overbevisende argumenter for noen av dem. Tore Erland skrev en gang på sine slektssider (http://www.tore-erland.com/) at Barbara muligens kunne være en datter av en sidegren av Sinclair-familien og at en ”eldre kilde” oppgir at Barbara er datter av en Alexander Sinclair av Dunbeath. Han refererer til en rekke 'gamle kilder' uten å oppgi nøyaktig hvilke kilder det er snakk om. Jeg skrev til ham for noen år siden, uten å få nøyaktig svar på hvilke kilder dette egentlig dreier seg om.En annen av disse problematiske anene til Orningfamilien er Christoffer Trondssons hustru Karine. Hennes familiebakgrunn er vanskelig å dokumentere men det har vært foreslått at hun av Schanke-slekt men også Bille-slekt. Men la oss nå se på tavlen til Klevenfeldt og om vi blir noe klokere av den. Jeg tolker den dit hen at venstre halvdel representerer Christopher Ornings forfedre, mens høyre halvdel representerer hustruens. Det øverste fjerde våpen fra venstre er Orning-familiens våpen og representerer vel muligens Chrisopher Ornings far, Erik Ottesen (Orning). Våpenet til venstre er utvilsomt det firdelte Mowat-våpenet og representerer vel hans mor Karen Mowat. Våpenet til venstre for det er Orm-famileins våpen og Christophers farmor Anna Eriksdatter Orm. Våpenet øverst til venstre er kalt ”Rustung” – et misforstått senere navn satt på familien til Christoffer Trondssen og dette våpenet representerer vel C.Os. farmors mor Elsa Kristoffersdatter Tronds. Våpenet direkte under Orningfamiliens våpen tilhører vel Munk fra Elingård (Lenke), dvs. C.Os. farfars mor Dorthe Christiansdatter Munk. Våpenet til venstre for det igjen er Sinclair-våpenet og tilhører vel hans Morfars mor, den gåtefulle Barbara Sinclair. Til venstre ser vi på nytt Tronds-våpenet og tilhører vel C.Os, farmors mor Magdalena Kristoffersdatter Tronds. Så kan vi vel også identifisere kilden til påstanden om at Christoffer Tronds kone er en Schanke, nemlig Skankevåpenet til venstre for Tronds-våpenet. Direkte under Munk til Elinggard finner vi et nytt Munk-våpen med vinranke som da formodentlig tilhører C.Os. farfars farmor, Maren Sørensdatter Munk. Så blir det interessant. Under Sinclair våpenet finner vi nemlig et våpen som Arnstein Rønning (eller Arne Kvitrud) har tolket til å være Bryske, men som jeg mener har klare likhetstrekk med våpenskjoldet til den adelige skotske Bruce-familien. Eksempler har vi her: http://www.allfamilycrests.com/b/bruce.gif her: Lenke og her: Lenke Jeg vet det er et longshot og ganske søkt men jeg håper det er noen flere som vet noe mer og som vil hjelpe til. Jeg har i alle fall aldri sett et slikt Bryske-våpen. Dette våpenet er da, hvis vi skal følge systemet våpenet til C.Os. morfars mormor, dvs. Barbara Sinclairs egen mor. Det neste våpenet er blankt og kan tilhøre flere, enten C.Os. farmors farmor, (Kristina Torsteinsdatter?) eller hans mormors mormor, dvs. moren til Karine som muligens er en Schanke. Våpenet til venstre der igjen er ifølge Klevenfeldt Koll/Kold-våpenet og tilhører da følgelig C.Os. mormors farmor, Karen Kold som også er en svært omdiskutert og usikker person på dette treet. Våpenet under Vinranke-Munk-våpenet tilhører nok C.Os. farfars mormor Else Christensdatter Grøn. Til venstre har vi igjen et svært interessant våpen fordi det er nesten identisk med våpenet til den Skotske Forbes-familien. Eksempel 1: Lenke 2: http://www.heraldry.ws/gif/forbes.gif 3:

bilete4790.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter S. Lunga

Så fant jeg jo også ut at det var mulig å laste ned en høyoppløslig versjon av bildet og under det nederste våpenet, nummer tre fra venstre står det ganske riktig Forbus, eller altså Forbes. Hva betyr dette? Visste Klevenfeldt noe vi ikke vet i dag, eller er det en åpenbar konstruksjon?Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Du har nok antakelig rett når det gjelder våpenet som jeg har satt Bryske på. Dette er nok ikke Bryske. Jeg setter inn Bruce med et spørsmålstegn - med vising til denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anita Holck

Jeg kunne tenke meg å fortsette denne debatten her, 67783 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe>http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exeDet er ikke kommet noen innvendinger mot min hypotese om at tavlen viser Christopher Ornings 16 tippoldeforeldre (og hans kones på høyre side). Rad 3 loddrett skulle altså vise Christopher Ornings 1. morfars farfar NN Mowat, 2. morfar morfar NN Sinclair, 2. morfars farmor NN Bruce og 4. morfars mormor NN Forbes.Forbesvåpenet på anetavlen tilsvarer det som brukes av den skotske klanen FORBES fra Aberdeenshire, her http://www.forbestartan.com/index.html ,3 bjørnehoder med en kronhjort på hjelmen.Brucevåpenet avviker fra det skotske våpenet men tilsvarer det som finnes på gravstenen til Barbara Sinclair (1637-1675) fra den gamle Crosskirk i Quendale, Dunrossness, helt syd på Shetland - hun var gift med Hector BRUCE fra Mouness

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Mouness, nå Moness Castle, Unst, den nordligste øya på Shetland, bygget av Lawrence Bruce i 1508 [url="http://canmore.rcahms.gov.uk/en/site/120/details/unst>Lenke muness castle/Kart over Unst her http://www.scotland.com/maps/Mowat nevnes på 3 gårder på Unst (iflg. Owe), nemlig Sandwyk, Burrafirth og Valsgarth, James Mowat fikk Burrafirth 3 km nordvest for Haroldswick, Barthol Strang, som var gift med Agnes Mowat fikk Valsgarth 1,5 km nordøst for Haroldswick og John fikk Sandwyk, ca. 10 km sør for Haroldswick, like nord for Muness Castle. Owe nevner også andre Mowater på Shetland, bl.a. en Magnus Mowat i Burrafirth. Han ble drept i begynnelsen av 1580-årene, sannsynligvis ved et uhell, av John Neven av Scousburgh. Dette nevnes i et dokument fra 26/4-1611.Papel, Unst er første gang tegnet inn på kartet i 1654, og er da merket med et kirkesymbol. Det ligger 800 meter nord for Haroldswick. Nevnt første gang 1360 (DN, III, 310), Papile, ved overføring av land i Unst til Herdis Thorvaldsdatter, og igjen i et overdragelsesdokument (conveyance) i 1551 (Papelle, ibid. Nr. 96 – har jeg ikke funnet). Stedet er i dag lokalisert 800 meter fra Bothen, en av de to kirkestedene ved Haroldswick og hovedkirkegården for distriktet. Det består av de gressdekkede restene av en rektangulær struktur orientert øst-vest…. Det er omgitt av en anseelig mengde nedrevne ruiner (demolition debris) ”within which, close to the east gable, is a very worn tombstone bearing what appears to be the arms of Mowat and Bruce”. Papel er ikke inntegnet på kartet (med navn), bare den andre kirkeruinen Cross Kirk, ca. 800 meter sørøst for Haroldswick.Kan dette muligens være et av ekteparene vi leter etter, en Mowat gift med en Bruce?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Ja, nå viste ikke kartet Unst, men man får klatre seg nordover...Mer om kapellet og kirkegården i Haroldswick her Lenke haroldswick chapel and burial ground/Anders Mowat eide bl.a. 207 3/8 merker i Delting, 34 1/2 merker i Aithsthing, 3 merker i Walls, 8 i Tingwall og 35 i Yell (øya sørvest for Unst).Mainland på Shetland var delt inn i 7 juridiske distrikter bl.a. Aithsting (omkring byen Aith, med Walls, Sandness og Aithsting)i vest og Delthing (med Northmavine) i nordvest, hvor flesteparten av Anders Mowats eiendommer har ligget. En Magnus Mowat til Burroland (Burra) og Lavenveyk (Lavenwick) er nevnt 1577. Han er vel den samme som Magnus Mowat i Burrafirth som ble drept i 1580-årene.Mowat er nevnt på følgende steder i Northmavine, Hamnavoe og Braehoulland på vestkysten, og Skea, Olaberrie og (North)Collafirth på østkysten. Anders Mowats hovedgård Hugoland har jeg ikke klart å finne, bortsett fra en liten veistubb(?) mellom Olaberry og Bardister som kalles Hogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 7 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har funnet Anders Mowats brev fra 1597: 'Jeg Anders Maath till Houckeland i Hietlandt oc min kierehustru Erlig oc welbyrdig fru Else Trondsdaatter tiill Erisfiordt Beplichter os med waare sande arffuinger for alle medt dette wort obme Breff, At vi aff ret witterligh gieldt skyldiigli ere Erligh och Welforstandiig mandt Effuart Sincklar boenndis wdi Hietlandt paa Bollesetter summa tre hundrede Rigs Dalir, huilckie forbemelte penningie envert os aft sin venliig laan laant haffuer, for huilckie summa pendingie, nemlicht tre [o] Rigs Dalir wi med waaris fri wilie oc welberaadt hugh, sampt med allis waaris sande arffuingers widskap wilie och samtøckie, Haffuir pandset forbernelte Effuart Sincklar, hans arffuinger oc effterkommere detle effterschreffne gods som er min kiere hustruis rette Odal, Liggendis wdj Hietlandt, først wdi Wissdals sogn y Øffrebøster, tolff march brende, huer march otte pendingie, I Skarpegierdt otte march brende, huer march sex pendingie, noch Degrand i Wisdals sogn sex march brende huer march otte pendingie, noch i Daletings sogn i fornemde Hietland paa ein gaard heder Kirckehuusz tre marche brende, huer marche sex pendingie, Dette forschreffne gods alt samen skall forbemelte Effuart Sincklar eller forbemelte hans arffuinger haffue, nyde, bruge oc beholde tiill ein secher oc tryg wnderpant oc brugelig eiedom, med hues der tiil aff arilds tiid liggit haffuer, fraa høgiste fields tinne oc yderste fierre stein, med lottum oc lundom, intil wndertagendis wdi naagen maade, indtil forbemette Effuart Sincklar eller hans arffuinger igien faar oc bekommer sin fyllist betaling meeste oc minsta aff os eller waare sande arffuinger, oc naar wi dette gods igien 1øszir, skall deth skie i tre terminer, den forste skall angaa om S. Hanszis tid, den anden om sancte Oluff der strax effter, oc denn tredie skal om sancte Hansz det aar der nest effterkommendis oc naar forschreffne summa pendingie fornøiet oc betalit er, som faaresiiger, daa skal forschreffne gods følgie oss igien som tilforne : Och dess till sandingenn her om, Att dette forschreffne saaledis fast och wryggeligenn holdis skall udj ordt punnchter oc artickler, daa haffuer ieg fornemdhe Andres Maat med min kiere hustru trycht waare signeter vnder dette wort obne breff oc wnderschriffue medt egen handt, och till ydermere vidnisbyrd her om, daa haffuer wi wenligen ombedit wellerdt mandt her Easmus Joensønn sogneprest her samme steds med oss at besegle oc stadfeste, Actum Gierisuig denn 20 Junij Anno 1597. (Seal.) AMowat off Houcheland (Seal.) Else ttruns daatter - met egen handt (Seal.)Herr Rasmuss Jonsønn - minister - mami propria 'er usikker på hvilken debatt jeg skal legge det i, men vet at du Peter har forsket ølitt på Mowat.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Anders seier at dei pansette gardane er Else sin rette odel. Det må vel i tilfelle bety at gardane på Shetland har tilhøyrd Karen eller Kristoffer. Kunne skiftet i 1578 berre omfatta Kristoffers gods i Hordaland og at resten av godset vart skifta ved eit anna høve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Lars Maersk Hansen

(1) Du (Peter) nevner at du ikke kender til Bapties kilder. De er mange(både SRO og trykte kilder)og det vil före for vidt at nävne alle her. Mowaterne er indgiftede i både Sinclair, Forbes, CheyneJeg anbefaler bogen. I appendix 4 til bogen finder vi Mowats of 'Hugoland' hvor hoveddelen kilder er fra Ballantyne/Smith:s Shetland documents. Der er ikke noget om Andrews forldre, og Owe nävner ikke nogle kilder på hjemmesiden som styrker hverken en Bertil eller Patrick. Bland Patrick:s börn findes ingen Andrew nävnt hos Baptie. Så hverken fremad eller bagud er der referencer som viser Andrews afstamning eller tilknytning till Balquholly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christoffer Owe

Det er helt utelukket at Patrick kan ha vært far til Anders Mowat. Patrick var gift med Margaret Cheyne, som var mor til hans eldste sønn (også Patrick). Margaret var i live etter at Anders var født. Det er derfor utelukket at han kan være sønn i et senere ekteskap. Anders' våpenskjold utelukker muligheten for at han kan være sønn av Patrick og Margaret. Det utelukker også muligheten for at han er uekte sønn av Patrick. Det gjør for så vidt også statusen hans. Statusen tilsier imidlertid at han må være en svært nær slektning. Vanligvis er det kun eldste sønn som har samme status som sin far. Alle yngre sønner har lavere status. Etter noen få generasjoner er det ikke mer adelskap igjen i de aller fleste yngre grenene i familien.Det er grunn til å tro at det var kontakt mellom Balquholly-familien og Anders Mowats familie. Balquholly-familien giftet seg etter et par generasjoner inn i Anders' familie. Og Erik Orning lånte penger av Roger Mowat (sønnesønn av Patrick) som også var kreditor for Mowat-ene av Balquholly og andre Mowat-er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.