Gå til innhold
Arkivverket

[#59385] hvem var Lars Juul Bøgvad fra Larvik f.ca,1775


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Søker opplysninger om Lars Juul Bøgvad og Inger Johanne Sørensdtr. Fra Langestrand - LarvikDette er det jeg har av opplysninger: I FT.1801 er Lars født ca, 1775 og går da i lære som stolmaker.De gifter seg 10 april 1802 i Langstrand – Larvik (øverst på høyre side)[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8245&idx_id=8245&uid=ny&idx_side=-143>Lenke Januar 1803 døper de Marie Elisabeth i Langstrand – Larvik (dåp nr. 4.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Det er vel datteren Marie Elisabeth som gifter seg her: nr.7 på høyre side under 1824LenkeDersom jeg er på rett spor, er dette vielsen mellom Marie Elisabeth Larsdtr. fra Langstrand-Larvik og Ole Andersen Bua, født på Klevar.nvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

De døper datteren Anne Kirstine 3. november 1805 i Berg kirke i Brunlanes. De bodde da i Helgeroa:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takkDette bekrefter jo att denne familien kom til Helgeroa, og da er det jo mulig att det er døpt flere barn der. Dette gjør meg rimelig sikker på att det er rette familien jeg holder på å lete i.MvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det ser ikke ut til at de døper flere barn i Brunlanes.Imidlertid døper Gulbrand Gulbrandsen og Inger Johanne Sørensdatter datteren Karen Kirstine 10. november 1810. Kanskje Lars Juul er død og enken er oppgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

TakkDa er det muligens han som er død 1806 nr. 19 fra toppenTror det står Lars Bøgevardsen Juul.Noen som kan tyde den ?LenkemvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Det ser ut som Gulbrand Gulbrandsen og Inger Johanne Sørensdtr. gifter seg samme dag som de døper Karen Kirstine. (dersom jeg leser det riktig)3.par på høyre sideLenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I et skifte i Larvik finner jeg noen andre som bruker Juul og Juel som etternavn, vet ikke om disse kan ha noen tilknytning til Lars? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

TakkerDen Lars Juul i FT.1801 er den samme ja. Jeg vet ikke noe om foreldrene eller søskene hans, så jeg er takknemelig for alt som kan være til hjelp med å finne ut av det. Jeg har ikke kjennskap til hvor han kom i fra, bortsett fra de overstående innlegg. Så alle opplysninger du kommer med her er nye for meg. Jeg vet ikke engang hvor jeg skal begynne å lete, da jeg ikke finner kirkebøker for Larvik i det tidsrommet han ble født.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete i nærområder etter navnet Bøgvad. Finner ingen gårdsnavn som likner. Fant noen her som har et liknende etternavn i 1801-tellingen, men det er litt langt unna Larvikområdet. LenkeHar ikke funnet skiftet etter den Lars Juul som dør i 1806 under skiftene i Larvik.Finner heller ikke en som passer med Juel som fornavn som kan tankes å være far til Lars.Har vært inne på tanken om han kunne komme fra Danmark.Det var bra forbindelse til Danmark i den tiden. Juul er et nokså vanlig Dansk navn også.Det kan lønne seg med leting i Telemark ( Eidanger, Solum Gjerpen området etter Lars opphav ?Buskerud med Kongsberg-området er også en mulighet.Skal fortsatte leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Et eksempel på en Juul fra Kongsberg som teoretisk kan ha fått en sønn på den tiden : LenkeHer blir nok litt mye gjetting , men jeg skal kikke litt om jeg finner noen faddere ved barndåpene som kan knyttes til Lars slekt?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser det ut til at en av fadderne Thorbjørn Johnsen bor samme sted som Lars Juul i 1801-tellingen. LenkeDe ande faddere ved datter Marie Elisabeths dåp ser også ut til å være flere unge mennesker som srbeider i Larvik .Fant en Berthe Marie Sørensdatter i tjeneste, muligens mors søster?Fortsetter leting .Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om den Ingeborg Jacobsdatter som er gift med en Hammersmed på Langestrand er en av fadderene også?LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk GunnJeg har lett i databasene til Solumslekt, Buverudslekt, Jørn Olsen, Theie net., men foreløpig uten hell.mvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her under gårder i Aker fant jeg også nevnt under Bestum i 1659 en Københavnborger Anders Nielsen BØGVAD.( som eier) http://www.ager.no/steder/bestum.htmDet er tydelig at dette navnet i alle fall kan være ført videre fra Danmark til Norge .Finner fortsatt ingen gårdsnavn som passer i landssøk i Norge.Håper noen spesialister gamle danske borgernavn kan hjelpe her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk igjen GunnJa, du har trolig rett i at han er Dansk.Da skal det mye til for en amatør som meg å finne ut mer om ham.I folketellingen 1801, ser det ut som om det muligens er en dansk familie han gikk i lære hos også.Får legge denne grenen på vent, og ta tråden opp igjen dersom det skulle dukke opp noe nyttTusen takk for hjelpenmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Bøgvad finns som stednavn flere steder i Danmark, men det ser ut til at enkelte personer av dette navnet har vært i Norge, så det kan også være lurt å sjekke om din Bøgvad hører til blandt de norske.Det finns en slektsbok, Thaulow, Th.: Slægterne Thaulow. ca. 1920 som gjennomgår mange Bøgvadlinjer.En slekt Bøgvad/Bøgvald kom fra Danmark og holdt til i Vest-Agder. Bygdeboka fra Feda (nå i Kvinesdal Kommune), regner med at det var to brødre som ca.1680 kom til Vest-Agder, Morten Pedersen Bøgvad og Hans Pedersen Bøgvad. Førstnevnte var lensmann i Feda 1692-1716, mens sistnevnte, Hans Pedersen Bøgvad, var foged over Mandals fogderi (utnevnt 14. april 1681), død der 28.5.1687. Han er nevnt i Thaulowboka, mens etterslekt til Morten visst er ført nokså langt frem i bygdeboka for Feda. Ant. går det å skaffe begge fra biblioteket.I WebDebat [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=28517&sok=b%F8gvad&nr=2&antinnlegg=5#anker>Lenke er det en atterlysning av Morten Pedersen Bøgvads slekt.På http://home.online.no/~cfscheel/SL-JO.HTM er det nevnt en del slektsbøker over Juul/Juel mv.På FamilySearch (www.familysearch.org) i Vital Records Index kan du finne de som er født i Brunlanes rundt 1775 ved å taste inn C423581 på Batch Number og fylle inn Norway, Vestfold og Brunlanes. Da får du alle døpte i Brunlanes mellom 1766 - 1801 Disse er skrevet av fra kirkebøker så de er rimelig pålitelige og det går fort ut fra opplysninger her å sjekke i de skannede kirkebøkene. Larvik ser ikke ut til å eksistere for denne perioden, i. Arkivverkets liste over mikrofim står under Larvik og Langestrand: Utskilt fra Hedrum prestegjeld ved reskript 05.05.1741. For tiden før 1814: se klokkerbøkene.Har du slekten til Inger Johanne Sørensdatter? Kan dette være henne? Inger Johanne SORENSDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 08 Mar 1778 Brunlanes, Vestfold, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Jeg fandt, jeg fandt! Så over mine gamle Bøgvadnotater og hadde kopiert fra denne DIS-Danmarksida: http://dis-danmark.dk/forum/read.php?1,15680,233566#REPLY (NB! Hele dette skal kopierers og limes inn i adressefeltet, ikke bare det uthevde. Lenken begynner altså m http og slutter med REPLY Her fandt jeg 'Re: Bøgvad slægt! Indsendt af: Mona Fabricius Dato: 02/01-04 12:31 hejkan jeg være med her . jeg har en anne sophie jacobsdatter Bøgvad f ca 1779 måske i jungshove hun er enke efter en møller da hun 22 11 1815 i Kalbehave bliver gift men Andres t(h)ornbergde fåe børne: Jaobi Andreeas 1817,Erlig 1819 og Isach 1822anne sophie jacobsdatter Bøgvad d. 06 01 1822 efter den sidste fødselhindes forelder er :far : jacob christophhersen Bøgwad f. 1741 ? mor : elisabeth larsdatter juul f. ca 1746 ?som får 3 børn :Anne sophie jacobsdatter bøgvad f. ca 1779 ? christopher jacobsen bøgwad f. ca 1774 ? lars juul bøgwad f. ca 1780 ?de kan være født i jungshovet fordi der er der fader så vit jeg husker(har ikke fåde det skrevet in i nu) skulle være skole dejen og rytter.dettte er hvad jeg har håber nogle kan hjælpe mig og at det kan hjælpen jer ander.mvh. Mona Fabricius.' Dette må vel være din Lars, denne 'lars juul bøgwad' f. ca 1780, yngst av Jacob Christophersen Bøgvad og Elisabeth Larsdatter Juuls tre barn?Mvh Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Så flott, Gine! Det ser vel da ut til at du har løst gåten!Lurer på om dette kan være en annen av Bøgvadslekt her i 1801 i Vest-Agder?Navnet litt omskrevet. Men opplysningen om lensman og fogeden i Mandal kunne passe som forfedre til disse ?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Litt til:Jf FamilySearch er foreldrene gift i Næstved, Præstø, Danmark 27 Oct 1769 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=27506702&lds=4&region=6&regionfriendly=Denmark&juris1=2&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Denmark&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDet kunne være et godt sted å begynne å lete etter Lars' dåp i de skannede danske kirkebøkene for Næstved via hjemmesiden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.