Gå til innhold
Arkivverket

[#59386] Lars Loheim - fra garden Lomheim i Hafslo


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Noen slektninger av meg skal snart reise til Amerika og besøke sin slekt. Bestefaren til en som de skal besøke, Jean Comings ca 60 år, kommer fra Lomheim gard i Hafslo. Hun kjenner han bare som Lars Lomheim.Bestefaren må vel da være født like før eller etter århundreskiftet og utvandret til Amerika.Dersom noen på grunnlag av disse spinkle opplysninger, kunne hjelpe meg med å finne opphavet til denne Lars Lomheim ville jeg være svært takknemlig.Jean Comings og hennes nåværende mann kommer selv til Norge i august d.å. Hun ville ha satt stor pris på å vite hvilken gård bestefaren kom fra slik at de også kunne legge turen innom denne.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til Ann-Mary for nyttig informasjon.Blant emigrerte fra Bergen har jeg funnet Lars Christoffersen Lomheim som drar fra Bergen 11.6.1886 - 16 år gammel LenkeKan dette være 'min' Lars Lomheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Dåpen til Susanne Hermundsdatter,født 25 aug 1865,døpt 17 sept 1865.Foreldre var Hermund Torsteensen og Kari Pedersdatter.Bopel Sønnesund:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Hafslo, Ministerialbok nr. A 9 (1852-1873), Fødte og døpte 1865, side 213-214. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8393&idx_id=8393&uid=ny&idx_side=-112>Lenke Permanent bildelenke: LenkeSusanne på tellingen 1865,på gården Sønnesund: LenkeTelling 1875.Nå skrives gården for Sønnesyn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

BB som dekker Lomheim er ikkje ferdig enno, ref. Lenke, men Lars E. Øyane kan sikkert hjelpe enten her eller via e-post.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til Ann-Mary, Gisle og Frank for nyttig informasjon. Via min slektning har jeg nå sendt en ny forespørsel til Jean Comings for å klarlegge om hun vet noe mer om sin farfar - fødselsår, innvandringsår, bopel i USA mm.Jeg håper, som Gisle nevner, at Lars E. Øyane ser dette temaet og at han kan være med på å løse denne 'nøtten'.Jean Comings og hennes nåværende ektemann er også svært interessert i å finne ut om det finnes nålevende slektninger av hennes farfar slik at de kan komme i kontakt med disse når de skal besøke Norge i august.Hilsen Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Ny informasjon fra Jean Comings bekrefter at den Lars jeg fant blant emigrerte fra Bergen (se innlegg 4) er den rette.Spørsmålet videre blir om den finnes nålevende slektninger av Lars Christoffersen Lomheim født i Hafslo 1870.Foreldra, søsken og besteforeldre finner vi på garden Lomheim i 1865 tellingen for Hafslo LenkeIfølge matrikkel fra 1890 (Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane) var en Ole Kristoffersen eier av gard nr 50 LomheimAar: 30te September 1890Amt: Nordre Bergenhus AmtFogderi: Sogn FogderiThinglag: Hafslo ThinglagPræstegjæld: Hafslo PræstegjældSogn: Hafslo SognHerred: Hafslo HerredGaards - No: 50Brugs - No: 1Tidl. Matr. - No: 15Tidl. Løbe - No: 35Gaardens Navn: LommeimBrugets Navn: LommeimEierens/Brugerens Navn: Ole KristoffersenUrev. Matrikkelskyld: 2 Spd., 2 Ort,19 Skill.Rev. Matrikkelskyld: 6,69Merknad: Alm. skr. Lomheim.Jeg finner ikke Ole Kristoffersen i 1900 tellingen - kan han være død - eller har han også emigrert. I tilfelle Ole Kristoffersen har etterkommere i Norge idag, ville det være en hyggelig nyhet for Jean Comings.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Heisan, eg kom nett heim etter ei ''utflukt'' lenger ned i dalen og oppdaga dette tema.Eg fekk ein eMail frå Jean Comings for ein par veker sidan, men har ikkje enno fått somla meg til å svara. Men eg kan fortelja at Lars C. Lomheim (1870-1947) hadde fire fullsøsken og fire halvsøsken. Berre ein halvbror Ole Christopherson Alme (1856-1934) har etterkomarar i Noreg i dag, men etter han lever det hundrevis!!Om du Odd tek kontakt direkte, skal me nok ordna opp i dette.Med venleg helsing,Lars E. Øyane - lars.e.oyane@sdsl.no - du kan gjerne ringja meg på Geilo - nummeret står i katalogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.