Gå til innhold
Arkivverket

[#59388] Sjømansruller Bergen 1og 2 verdenskrig Handelsflåten


Gjest eli heldal
 Del

Recommended Posts

Gjest eli heldal

Trenger opplysninger om Mads Cornelius Sætre Født Christiansund i 1963 står feil i 1900 tellingen der står Kristiansand.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f01301&gardpostnr=13982&personpostnr=65391#nedre>Lenke1900 tellingen skipsliste LenkeSkal ha omkommet på ett handelskip som ble torpodert under første verdenskrig. Finner han under døde I Årstad 1886-1915 men der står ikke dødsdato eller dødssted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rolf kristensen

Mads Sæthere, 2.maskinist bosatt Nygaardsgt.25, Bergen omkom 7.februar 1918 da D/S Elfi som tilhørte A/S Thor O. Hannevigs D/S i Åsgårdstrand og registret i Kristiania, ble torpedert og senket uten varsel av tysk u-båt 'UC-17' 3’ SØ Sunderland på reise Jarrow-on-Tyne - Rouen med kull. Fartøyet ble truffet i maskinrommet og sank svært raskt. 6 mann kom seg på flåten og 4 mann hoppet overbord, alle ble berget av britiske patruljebåter og ble ført til Sunderland, 6 mann omkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Han etterlot seg enken Klara Kathinka, Nygårdsgaten 25, og barn Karl Kornelius, Magda Johanne, g.m. handelsreisende Ingolf Mathisen, og Alf Alexander, maskinist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Yngve dette får jeg ikke til å stemme, er ganske sikker på att han etterlot seg Harald Sætre for dette står i Norges Håndverkere utgitt 1938, står følgende: Harald Johan Sæthre, stenhugger, Bergen, f. 17-10-1895 i Bergen. Foreldre: Mads Sæthre og Clara Kathinka Olsen. Startet stenhuggeri mars 1920 efter å ha arbeidet i faget 7 1/2 år, svenneprøve mars 1933,.Klara,Karl, Magda og Alf vet jeg om men Ingolf Mathisen var ny for meg. Så får leite etter han men han er sikkert født etter 1900. Hvis ikke disse to personen er byttet om.Takk for opplysningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ingolf Mathisen skal være svigersønn, gift med Magda Johanne.Folketellingen 1912 Kaigaden 11, Bergen: Mads Cornelius Sæthre 1863 0806 Christiansund maskinist mf g, innflyttet 1882. Clara Cathinka Sæthre 1866 1601 Aarstad hustru g, Carl Cornelius Sæthre 1886 3103 Aarstad maskinist u, Magda Johanna Sæthre 1892 0412 Laxevaag forretningsdame u, Alf Alexander Sæthre 1894 1507 Bergen fyrbøder u, Harald Johan Sæthre 1896 1710 Bergen lærling (optikus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Kjempeflott her fikk jeg mange årstall som jeg ikke hadde.Er Alf som er oldefar til min mann. Han var ut til sjøs i 40 år under begge verdenskrigene men overlevde begge og døde her i Bergen 19 jan 1968.Finnes det noen sjømansruller som kan gi opplysninger om båter og hvor han seilte, har hørt att han var i England når båten til faren ble torpedert. Eller om de finnes bøker jeg kan låne på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Magda giftet seg i Domkirken 10. oktober 1914 med Ingolf Mathisen, født 9. mars 1889.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.