Gå til innhold
Arkivverket

[#59394] Tyding av tekst på (øl?)bolle


Gjest Roar Dalen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Dalen

Vedlegget er en avskrift fra en bolle. Jeg har ikke selv sett den, men nederste linje skal visst være nesten slitt bort av tidens tann. Er det noen som forstår hva det står? Virker å være skrevet i en slags formskrift, eller en noe 'privat' utgave av gotisk trykkskrift. Finnes det kanskje noen standard-fraser som ble brukt som dekorasjon på treboller som passer?RD

bilete4792.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hva med 'Jeg gamel Før (Far) har været, nu ste.... (tror ikke det er en -d-, se d-en i ordet alder) nye (ny) Igjen af aldersom er .............'Spørs om det skal utgjøre et rim, som var vanlig på slike ølboller.A la: 'Mig engang fuld du faar, og icke meer en Taar, om du saa sad et Aar'.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Jeg gamel Far har været, nu stend (=stend) nye igien.af alder dom er ari (=årene)..........be.ba?????Et forsøkDag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg slutter meg til den tolkningen, unntatt siste ordet som jeg leser som 'boh', alternativt 'bah'. Det første kan ha noe med et bo å gjøre, det siste er meningsløst for meg, men det er ganske mye som mangler, så det blir bare spekulasjoner. Til slutt står vel initialene L.K:, som antalig er intialene til den som malte bollen eller til den som blir sitert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Dalen

Takker for alle innkomne løsningsforslag. Jeg skal videreformidle dem videre til eieren av bollen :-)RD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Kanskje noko i retning av 'jeg gammel før har været, nu est end nye igien' - som kan vise til at bollen er blitt opp-pussa og måla på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jeg vil ikke se bort i fra at folklorister eller filologer tilknyttet et av universitetene kam sitte med en samlig av 'standard'-rim og regler fra mange ulike bruksgjenstander.Kanskje disse bør kontaktes?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.