Gå til innhold
Arkivverket

[#59397] Maren Maria Jacobsdatter f ca 1790-93 Tjøtta el.Brønnøy?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder på med slektsforskning for en mann, og har kommet ned til Maren Maria Jacobsdatter som ifølge folketellingen 1865 skal være født ca 1790 i Tjøtta. Hun var da 75 år, og kårenke hos sønnen Hans Jensen i Skomo. Problemet er at jeg ikke greier å finne henne som døpt i Tjøtta 1789-1795, eller i Brønnøy for samme periode. Da hun ble gift med Jens Jacob Hermandsen fra Indre Skomo i Brønnøy 8.juni 1818 var hun i Tilrum eller Tilrem i Brøynnøy, og ved folketellingen 1801 finner jeg en Maren Maria Jacobsdatter på 8 år i Tilrum med Jacob Isachsen 52 år og Ane Nilsdatter 40 år som foreldre. Men: Hun skulle jo være født på Tjøtta. Har disse barna på Maren Maria og ektemannen:1)Jacob Andreas Jensen døpt 21.p.trinit.1818 9 Brønnøy kirke.2)Jacobia Jensdatter født 03.03 og døpt 05.03 i Brønnøy kirke.3)Herminen(??) Johanna Jensdatter født 29.06 og døpt i Brønnøy kirke 21.07.1822.4)Hans Albrigt Jensen født 12.04.1825, og døpt i Brønnøy kirke 05.03.1825. Han ble konfirmert i Brønnøy i 1840.5)Søren Andreas Jensen født 25.07 og døpt 05.08.1827 i Brønnøy kirke.6)Ole Henrik Jensen født 09.07.1830, og døpt 08.08.1830 i Brønnøy kirke. Han ble konfirmert i Brønnøy 15.10.1845. Han ble gift i Brønnøy med Pernille Christine Petersdatter som var født 28.05 og døpt 28.06.1836 i Brønnøy. Det er disse jeg skal videre på her, gjennom sønnen Hans Didrik født 28.08.1870.7)Jensie Marie Jensdatter født 22.04.1833, og døpt i Brønnøy kirke 16.05.1833.Ved alle barnas dåp bodde familien i Skomoe i Brønnøy. Jeg har fått lånt skiftene for Brønnøy fra 1846 og utover og finner ikke noe om familien i Skomoe i det jeg har fått lånt, men skiftene før 1846 har jeg jo ikke fått sett i. Kanskje noen finner noe der, eller kan slå opp i eventuell bygdebok? Nå tror jeg jo at det kan være Jacob Isachsen og Ane Nilsdatter som jeg finner i Tilrem i 1801 som er foreldrene, men jeg finner jo ikke Maren Maria døpt i Brønnøy. Dessuten står det jo også ved folketellingen 1865 at hun skal være fra Tjøtta. Skiftene for Tjøtta har jeg heller ikke greid å få tak i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Jeg har Jakob Wilhelm Isachsen født ca 1751 Aaremmen, Vefsn, gift Anne Nilsdatter født ca 1763 Tverelvmoen.Skifte Aagvig Vefsn 1827 viser at Jakob er død. Hans barn Hans Aas Jakobsen Tilrum og Maren Isachsdatter (skal nok være Jakobsdatter), gift Brønnø.Skifte Wigdal Vefsn 1791 viser Anne Nilsdatter gift Jakob Isachsen Offersøy.Skifte Tilrum 1818: Jakob Isachsen død. Hans barn: Hans Aas Jakobsen og Maren Maria Jakobsdatter gift Jens Hermandsen Skogmo.I Sømna Gård og Slekt bind IV Jøllmoen (Grønmo) side 124-125 står:2.13: Ole Henrik Jensen f. 1830, d. 1921, sønn av Jens Jakob Hermansen og Maren Marie Jakobsdtr, Skomo indre Brø. g. 1856 Brø. Pernille Kristine Pettersdtr. f. 1836, d. 1920, dtr. Av Petter Johan Mikkelsen og Margrete Hermansdtr. Eide, Brø. Ole, Pernille og Pernilles foreldre på Eide i 1891. Flere barn oppført, bl a Hans Didrik f. 1870 Eide, d. 1962 Sylteren, Brø. g. Hanna Berntine Julie Olsdtr. Eide.Mvh Klaus Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for opplysningene. Var ikke klar over at jeg skulle over på Vefsn, og skal etterhvert få lånt skiftene derfra også. Så jeg hadde da iallefall funnet riktig Maren i 1801.Når det gjelder Peter Johan Mickelsen som du nevner her som far til Pernille Kristie Pettersdatter så er det vel han jeg finner som konfirmant i 1824 i Brønnøy med Mickel Pedersen og Randina Pedersdatter som foreldre? Jeg har ikke greid å finne han som døpt 1806-1811, og ur fra FT-1865 skal han være født 1811. Ut fra giftermålet i 1832 skal han være født 1806(26 år). Ved konfirmasjonen er det oppgitt at han ble døpt 17.04.1808, men jeg finner han ikke på 1808 i noe sogn i Brønnøy som døpt. Margrethe Hermandsdatter skal jo ut fra de samme kilder være født ca 1796-1801, og jeg antar at det er henne jeg har funnet som døpt 8.p.trinit.1802 med far Hermand Sørensen Moe som far. Jeg burde vel kanskje tatt opp disse i eget emne. Har holdt på med en annen gren i dag av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Ja, foreldrene til Peter Johan Michelsen er som du nevner Michel Pedersen og Randi Pedersdatter, han fra Bø i Sømna og hun fra Fjelldal i Velfjord.Foreldrene til Margrete Hermansdatter har jeg foreløpig ikke funnet.Jeg har oversendt deg Anne Lise en aneoversikt for Pernille Kristine Pettersdatter slik jeg har registrert, spesielt med basis i Sømna Gård og Slekt.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Maren Marie Jakobsdtr. f. 1793 Offersøya (Alstahaug kirkebok), dtr. av Jakob Villum Isaksen og Anne Nilsdtr. (g. 1787 Alstahaug). Familien flyttet til Tilrem Brø. og ble gbr. der. Jakob d. 1817 og Anne 1809. Skifter: 1791 Marit Nilsdtr. Wigdalen Vefsn, 1759 Isak Knutsen Aaremmen Vefsn, 1789 Maren Nilsdtr. Kulstad Vefsn, 1810 Anne Nilsdtr. Tilrem, 1818 Jakob Isaksen Tilrem, 1827 Synneve Isaksdtr. Aagvig Vefsn, 1872 Maren Jakobsdtr. Halsen Velf. Maren Marie d. 1872 Halsen Velfjord hos dtr. Alette Kathrine. For Peter Johan maa du se paa Vik (Sømna) kirkebok 1808. Han var sønn av Mikkel Pedersen og Randi Pedersdtr. (g. 1802 Velf.) Reinfjord lille Brø. Margrete (Margrete Marie ved konf.) f. 1802, dtr. av Herman Sørensen Dahl og andre kone Gjertrud Katrine Nicoll f. 1772 d. 1819 dtr. av Johan Wilhelm Nicoll Skaalvaer (Herøy kirkebok). Bosted for Herman S. var Mo Brø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen hjertelig takk Margareth. Ja dette har vært en utrolig dag når det gjelder slektsforskningen. Jeg har fått mye informasjon her, og så har jeg vært på biblioteket og funnet mye på en annen slektsgren til Oscar Parelius Angel Eide føddt 1899(det var han som var det opprinnelige spørsmålet om å finne aner på) i Lurøy hvor jeg har kommet ned til 1701 på en gren. Har også fått noe tilsendt privat på Pernille Petersdatters aner, som går langt tilbake. Tusen hjertelig takk igjen til de som har svart her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Maren Marie f. 1793, se kirkebok Alstahaug/Alstahaug 1776-1800 s. 66 høyre side bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Good job with Lenker. I have not figured that out yet. Hvis du har videre spørsmaal for Brø. bare spør. margaretmiller4@charter.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg regner med å jobbe med anene til Oscar Parelius Angel Eide født 1899 utover sommeren, både i Brønnøy, Lurøy, Herøy og Tjøtta. Så det dukker sikkert opp flere spørsmål. Nå har jeg fått bestilt bygdebok med slekt for venninne som jeg begynte på for venninne før påske, så jeg regner med at jeg ikke får gjort så mye mer i Brønnøy på en stund nå. Finner vel til e-postadressen din her igjen hvis det skulle dukke opp noe spørsmål i Brønnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg forstår ikke riktig familieforholdene angående enkelte av navnene i innlegg 6 her: Hvem var Marit Jacobsdatter og datteren Alethe Cathrine? Hvem var de mødre/søstre til?Maren og Marit Nilsdøtre(skifter i 1791 og 1810) er vel søstre av Anne Nilsdatter som var mor til Maren Maria Jacobsdatter? Isach Knutsen Aaremmen regner jeg med var far til Jacob Isaksen som det var skifte på i 1827, og Synnøve Isaksdatter som det var skifte på i 1872?Johan Wilhelm Nicoll finner jeg forøvrig igjen i Skålvær på innrulleringen 1769. Jeg må nok få lånt skiftene for Vefsn, og skiftene for Brønnøy før 1846 senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Barna av Jens Jakob Hermansen og Maren Marie Jakobsdtr. var: 1818 Jakob Andreas, 1820 Jakobia, 1822 Hermiken Johanna, 1825 Hans Albrigt, 1827 Soren Andreas, 1830 Ole Henrik, 1833 Jense Maria, og 1838 Alette Kathrina.Marithe Nielsdtr. Wigdalen Vefsn var morsøster til Nils Olsen som var morfar til Maren! 1810 Anna Nielsdtr. Tilrem var mor til Maren Maria. Synneve Isaksdtr. var gift med ingen barn, hennes bror var Jakob Isaksen død far til Maren Isaksdtr. (feil ettern) og hennes bror Hans Aas Jakobsen.Isach Knudsen Aaremmen Vefsns skifte fra 1759: ektefelle Maren Nilsdtr. med barn Jakob 8, Synneve 4 og Else 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for informasjonen. Jeg hadde funnet Alethe Cathrinas søsken som døpt, men nå skal jeg se om jeg finner henne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har vært hos mine foreldre, og arbeidet med andre deler av slekten til han jeg forsker for, men har nå tatt opp igjen disse en kommer inn på. Jeg har notert at far til Randi Pedersdatter født ca 1772 skulle være Peder Hansen Fjelldal, men i kirkeboka finner jeg en Randi døpt Dom. Cantate 1771 i Nøstvik i Velfjord med far Peder Andersen Fjelldal. Han skulle jo være gift med Anne Olsdatter, og jeg finner trolovelse Dom.4 p.trinit.1770 i Velfjord med Anne Olsdatter. Jeg fårstår heller ikke hvor jeg har Peder Hansen ifra her, og kan ikke se at du Klaus har foreldre på Randi i det du har sendt. Het far til Randi Peder Andersen eller Peder Hansen? Ranid var jo gift med Mickel Pedersen(døpt 22.p.trinit.1782 i Sømna og druknet 08.03.1808 på sjøen i Lofoten-ført under Dom.cantate 1808 i kirkeboka). Han hadde en bror som ikke er med i det jeg har fått tilsendt: Christen døpt 9.p.trinit.1780. Broren Hans har jeg som døpt Dom.expandi 1778.Til innlegg 2: Har ellers noen nye opplysninger om enkelte av dem som er nevnt tidligere her: Jacob Willum Isachsen har jeg som døpt i Vefsn 9.p.trinit(08.08)1751, og kona Anna Nilsdatter ble døpt 30.10.1763. De ble trolovet i Alstahaug 22.10.1786, og gift i Alstahaug Dom.1p.epiphan(07.01. Jeg har funnet sønnen Hans Aas døpt på Tjøtta skjærtorsdag 1790 og Maren Maria døpt 29.09.1793, og hun ble konfirmert i Brønnøy Dom. XVI p.trinit.1808. Var det flere barn i denne familien? Jeg har ikke greid å finne barn døpt i perioden 1787-1790 i Tjøtta og Alstahaug.Til innlegg 4: Jeg har også foreldre på Margrethe Hermandsdatter(døpt 08.08.1802): Hermand Sørensen Moe døpt 13.01.1746 og død i 1803, og Gjertrud Kathrine Johansdatter Nicoll døpt i Herøy kirke 17.p.trinit.1772(tatt opp som eget emne her på Digitalarkivet med foreldre Johan Wilhelm Nicoll og Anne Magdalena Colderup. Her kommer en etterhvert inn Angellslekta og slekt i Bergen, men jeg har en del å jobbe med her enda).Mitt spørsmål er altså: Het far til Randi Pedersdatter Fjelldal Peder Andersen eller Peder Hansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er vel sannsynligvis Peder Andersen som er riktig her siden han heter Peder Andersen Fjeldal ved de andre barnas dåp også. Jeg har også notert at han skal være født ca 1732, og han var da ca 38 år da han ble gift i 1770. Var han gift før? Blant fadderne er det noen fra Langfjorden og blant annet Anders Joensen Langfjorden. Var Peder fra Langfjorden?Peders og Annes barn Jøraan ble døpt Dom.Judica 1775, men var dette jentenavn eller guttenavn på den tiden? Det hadde kanskje stått Jørand hvis det var et jentenavn? Ellers ble Ole døpt Dom. Quasimodogen 1773, Johannes døpt 18.p.trinit.1777 og Ingebrigt døpt Pridie Jubilate 1781. Jeg har ikke skiftene her nå, men det er mulig jeg kan få tak i dem før biblioteket her tar sommerferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Randi Pedersdtr. f. 1771, dtr. av gbr. Peder Andersen og andre kone Anne Olsdtr. Fjelldal Velf. Peder d. 1803 og har et skifte i 1804. Jøraan er jentenavn. Hun g. 1807 Ole Nilsen Fjelldal og hadde 3 barn. Peder g. I 1757 Randi Olsdtr. og hun d. 1769. De hadde ingen barn sammen. Peder f. 1735, sønn av gbr. Anders Danielsen og Jøraan Jonsdtr. Fjelldal. Skifter, se 1757 Jøraan Jonsdtr. Fjelldal, 1770 Anders Danielsen Fjelldal, 1783 Ingebrigt Jonsen Strumpdal. Anne Olsdtr. f. 1741 d. 1818, dtr. av gbr. Ole Arntsen og andre kone Berit Pedersdtr. Langfjord Velf. Her se skifter: 1739 Anne Pedersdtr. Langfjord, 1748 Knut Knutsen Dale nedre Sømna, 1770 Ole Arntsen Langfjord og 1814 Berit Olsdtr. Meby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Fra innlegg 2: Jeg har samme som deg om disse. Jakob d. 1817, Anna d. 1809. Bare 2 barn. Hans Aas d. 1790 d. 1848 g. 1818 Kirsten Johansdtr. Mo. Bosted Tilrem Brø. Maren Maria f. 1793 vet du om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret Margaret. Jeg har i dag fått lånt skiftene for Vefsn 1686-1780 og 1780-1810, og for Brønnøy 1686-1780 og 1811-1845 og Tjøtta 1780-1810 og 1811-1845. Dessverre hadde de ikke inne 1780-1810 for Brønnøy, og den boka skulle jeg jo absolutt hatt. Nå tar biblioteket sommerferie fra 14.07. Jeg burde jo fått den reservert i dag, men glemte det. Nå er det ikke åpent igjen før onsdag.Jeg sjekket også folketellingen 1801 med tanke på at etternavnet på Peder Andersen i Fjeldal kanskje hadde blitt feiltolket da de som la ut på Digitalarkivet hadde lest feil, men der står det også Peder Hansen. Da er det vel slik at Anne Olsdatter først var gift med Peder Andersen og så med Peder Hansen siden det står bemerket at ekteskapet med Peder Hansen var hennes 2.ekteskap ved folketellingen 1801. Har jeg forstått dette riktig? Når ble hun gift med Peder Hansen? Ellers forsto jeg vel egentlig at det måtte være Peder Andersen som var far til Randi, men ble usikker siden de som skrev folketellinten 1801 skriver at han het Peder Hansen og jeg tidligere har fått opplysning om det. Det var greit å få teorien bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hei igjen fra Margaret. 1801 folket. tar feil. Han er ikke Hansen, og det er han som var gift to ganger, ikke henne. Jeg har 1780-1810 skifter. Hvis det er noe du søker, skriv til meg (I don't always look at debatt), se innlegg 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Man skulle jo ikke tro at det var feil i originalen på folketellingen 1801 når det gjelder etternavn, men det er det altså i dette tilfellet. Har ikke opplevd det tidligere, men har opplevd at det har stått feil angående antall ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Vi har kirkeboka mange ganger, giftermaalene, død, skifte og daaper (against) folket. It is obvious that folket. is wrong. Also, Anne has just been married one time before she died in 1818. We have also her probate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Til Margaret i innlegg 18: Foreldrene til Anne Olsdatter født 1741 var Berit Pedersdatter Langfjord og Ole Arntsen. Er det denne Berit Pedersdatter som er nevnt ved skiftet etter Knud Knudsen i Dahle Nedre i Brønnøy i 1739?. Brynille Knutsdatter er da søster av Knud, og blant annet har hun datteren Anne Pedersdatter i Langfjorden. Anne var da død. Dennes barn har da blitt til Arne Olsen. Det skal kanskje være Anne Olsdatter?Er det egne skifter for Velfjord 1686-1780? Jeg har kun funnet for Brønnøy 1686-1780 på biblioteket, men mener de tidligere har hatt skifter for Velfjord i samme periode. Disse får jeg nok ikke lånt før etter 04.08 siden det er ferie nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå ser jeg jo at jeg har blandet litt med navnene Berethe og Anne her, og det er Anne Pedersdatter som nevnes som død i Langfjord ved skiftet i Dahle i Brønnøy etter morbroren Knud Knudsen i 1748 Det var første kona til Ole Arentsen Langfjord som han ble trolovet med Dom.cantate 1728 i Nøstvig i Velfjord, og de ble gift Fer.III pentec 1728 i Velfjord. Det er også nevnt en Berethe Pedersdatter ved skiftet jeg nevnte i Dahle Nedre i 1748, men det kan ikke være den samme Berethe Pedersdatter som var mor til Anne Olsdatter født 1741.Jeg har jo kommet bort fra det opprinnelige temaet her, men jeg finner Ole Arntsens kone introdusert i Velfjord Festo Purit Maria 1730 og DOm.Jubilate 1731 uten å finne noen barn som døpt. Har noen funnet disse barna som døpt? Videre har jeg funnet disse barna av Anne og Ole_-Peder døpt Pridie Dom. X a trinit.1733-Peder døpt Dom.jubilate 1735-Arent døpt Pridie Dom.Judica 1737.Anne Pedersdatter Langfjord var oppgitt å være 42 år da hun ble gravlagt Fer.III pentec 1738(født ca 1696).Ole ble gift 2 med Berit Pedersdatter Langfjord Dom.5.p.trinit.1739. Disse hadde også 5 barn. Det er jo skifte på Berit i 1748, men hun må ha levd så lenge som til 15.p.trinit.1748 siden hun da er introdusert etter å ha født sønnen Johan Arntsen døpt 12.p.trinit.1748. De andre barna var Anne døpt 8.p.trinit.1741, Peder døpt 10.p.trinit.1743, Marit døpt 8.p.trinit.1745 og Magli døpt Dom.cantate 1747.Det jeg lurer på i første omgang nå er navnene på barna til Ole Arntsen som ble født i 1730 og 1731? Dessverre har jeg ikke tilgang til skifter i Velfjord med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.