Gå til innhold
Arkivverket

[#59398] Johannes Olsen fra Bergen


Gjest Rune Frydenlund Rostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Min tipp- tipp- tippoldefar, Johannes Michael Olsen var en av flere gutter som nordover med en bergensk jekteskipper som var bosatt på Aldra (øy i Lurøy kommune, Nordland), for å arbeide rundt på gårdene. Og Johannes kom i land en dag i oktober 1845, og han ble konfirmert i Lurøy kirke året året etter den 28 juni, 16 år gammel. Han ble i 1957 gift med gårdbrukerdatteren Abigael Tomine Bye Abelsdtr., som han fikk fir barn med (en sønn døde bare noen dager gammel). Abigael døde av tuberkulose sommeren 1865, og før jul samme året druknet Johannes på Stigfjorden. De tre barna deres ble da satt bort til forskjellige familier.Alt jeg har funnet ut om Johannes er at han ble født i Bergen den 1. juni 1830 (døpt i Korskirken i Bergen den 20 juni 1830). Hans foreldre var oppgitt å være Bødkerarbeidsmand Ole Olsen og Bergitha Christine Hansdatter. Men dette er også alt jeg vet om hans opphav.Kan noen hjelpe meg å komme videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Rune!Her er vel vielsen mellom Ole og Birgitte i 1828 LenkeOle var født i Strudshavn, Birgitte i Domkirkesognet i Bergen.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er du sikker på at hun het Hansdtr og ikke Johannesdtr? Finner nemlig et par som kunne passe: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=vigd1816&gardpostnr=632&merk=632#ovre>Lenke Han er bødkersvend fra Askøy og hun er født i Bergen.Her er han døpt 20/6-1830, men moras navn kan være feil.En datter Karen Sofie før de ble gift: LenkeElen Marie: LenkeEilert Andreas Valentin: LenkeAnton Olai:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Jeg skal være enig i at det sikkert er en skrivefeil ved innskrivningen av Johannes´ dåp. Så hun var skrevet med etternavnet 'Rodin' i tillegg til Johannesdatter ved Karens dåp. Er dette et spesielt navn? Noen som vet hvor det kan komme fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Da er vel dette dåpen til Birgitte i Domkirken i 1806 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=32&filnamn=dp12011668&gardpostnr=32078&personpostnr=94473&merk=94473#ovre>LenkeLurer på om dette er søsken av Johannes Olsen:Karen Sophie, døpt 1827 i Domkirken, før foreldrene giftet seg: LenkeElen Marie, døpt i Korskirken i 1828 LenkeEjlert Andreas Valentin, 1835, Korskirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er vielsen i 1828 hentet fra kirkeboka. Oles far var Ole Hansen og Bergithes far Johannes Rodin. Brud og brudgom var begge 21år.Se post nr.7. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette må være det samme paret i 1865, ettersom hun er født Rudin: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=41&filnamn=f61301&gardpostnr=2147&personpostnr=23825#nedre>LenkeDersom det er riktig hva jeg tror er fedrene nevnt ved giftermålet: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 12 (1821-1840), Ekteviede 1828, side 409. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Hans far er Ole Hansen og hennes far Johannes Rodin.Begge skulle da være født ca 1807.Johannes Rhodin i 1801: Lenke Johannes Rhodin gift med Anna Bugge Bech i 1806:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Søsteren til Birgitte ble døpt Sara Didrichsen (!) i Domkirken i 1808 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=93&filnamn=dp12011668&gardpostnr=32447&personpostnr=95581&merk=95581#ovre>Lenke og enda en søster, Anna Carnilske, ble døpt i 1812 LenkeHer er familien folketellingen 1815 for Bergen. Da var Anna blitt enke: LenkeJohannes Rodin døde i februar 1814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hvis Johannes Rodin var svensk, når kom han til Norge? Er det mulig å finne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her har vi visst alle vært opptatt med å lete, men ser vi er kommet til samme konklusjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Tror jeg skal se på fadderne til de tre døtrene til Johannes og Anna. Kanskje de kan gi et hint om Anna Bugge Bechs opphav…Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det står heller ikke noe mer om dem i kirkeboka enn det som er lagt ut på DA: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 7 (1725-1826), Ekteviede 1806, side 154-155. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8640&idx_id=8640&uid=ny&idx_side=-79>LenkeBerent Bugge og Karen Sofie Sundt (som hadde en datter Anna Bugge i 1801) blir gift her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1801 bodde Johannes i huset til mestersmeden Nils Finwald. Han var gift med Johanne Martine Bech. I huslyden finnes det ei Cathrine Bech, som er Johanne Martines søster, 22 år og ugift… Men jeg har ikke kommet noe lenger med dette.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Et av barna til Birgitte og Ole hadde blant annet navnet Valentin. Jeg ser at det er en Valentin Bech som er fadder i Domkirken på 1760-1770-tallet. Men det behøver jo ikke å være noen som helst sammenheng. Selv giftet Valentin Bek seg i 1766 i Nykirken [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=228&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=14923&merk=14923#ovre>LenkeValentin Beks første kone het Johanne, og de hadde blant annet en sønn som het Jonas Bornæus. Datteren Johanne Martine ble født i ekteskap nr. 2 Lenke og i 1770 hadde de datteren Inger til dåpen i Nykirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Ja, jeg tar kvelden jeg også nå;-) Takk for all hjelp så langt! Mye fornuftig er kommet fram.Håper noen finner flere opplysninger senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ole Olsen og Bergitte Christine fikk som nevnt en datter før de giftet seg: Karen Sophie (se innlegg # 3), mor til den Anna Bugge jeg fant i ft 1801 het og Karen Sophie.Men jeg finner ikke denne Anna Bugge døpt i Bergen, finner 7 andre barn for dette ekteparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er trolig dåpen til Ole Olsen på Askøy i 1807. Han er født utenfor ekteskap av gift mann og skipper fra Bergen Ole Hansen og Elen Danielsdtr. også fra Bergen. Hun lå i barsel i Hoepshavn på Askøy. Se midt på venstre side her: LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fs gir denne opplysningen om Anna Sophie Bugge, lagt inn av privatfolk men de må ha funnet opplysningen et sted: LenkeNå er det jo ikke sikkert det er samme Anna Bugge, men det er mye som teller for det (navneoppkallingen)Til Rune (# 22), er Strutshavn langt fra Hopeshavn? Det stod han var født i Strutshavn da han gifta seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det være at denne Anna Sophie ikke var Berent Bugges datter? Her er nemlig en Anna Sophie f. utenfor ekteskap i 1790 og moren heter Karen Sofie Pedersdtr. LenkeDet kan og være fullstendig feil selvsagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er dåpen til denne jenta i kirkeboka, hva står det etter Karen Sophie Pedersdtr? (n° 2) Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 3 (1758-1789), 'Uægte' fødte og døpte 1790-1791, side 18. Permanent sidelenke: Lenke Synest det begynner på Su...t??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.