Gå til innhold
Arkivverket

[#59401] Arbeidere på Dovrebanen (rundt 1910-15)


Gjest Rune Frydenlund Rostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Her er et bilde fra min tippoldefar, Bernhard Pedersen Frydenlunds arbeidsopphold på Dovrebanen (Han står med svart lue midt på bildet). Bildet må være tatt en gang mellom 1910 og 1915. Vet ikke akkurat når og hvor lenge han var der, men bildet er i alle fall sendt til min oldefar som ble født i 1907. Bernhard var fra Velfjord i Brønnøy kommune, og han døde av tuberkulose i 1915.Er det noen som kjenner igjen noen av de andre personene på bildet? I så fall; hva heter de og hvor kommer de fra?Er det mulig å finne ut når og hvor lenge Bernhard arbeidet på Dovrebanen? Håper noen kan hjelpe meg;-)

bilete4795.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har dårlig erfaring med lignende problem tidligere, men du kan få en del opplysninger på jerbanemuseet på Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Rune!Er du sikker på at dette biletet er frå jernbanearbeid? Dersom desse karane driv med pukking i jernbanetrasèen, endar dei opp bort i ein bakke. Dessutan saknar eg stikker på sidene som syner retninga og høgdene. Eg berre undrast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Nei, jeg syntes det var rart jeg også at de skulle ende opp i en bakke, men det står 'Hilsen fra Dovrebanen' bak kortet/bildet Bernhard sendte til sin sønn. Mer vet jeg ikke:-)Hva annet kan det være de holder på med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Spørs hvordan bildet er tatt, det kan vel være jernbanetraseen hvis det f. eks er i en sving. Ser ikke bort fra at det kan være f. eks i Drivdalen, eller et annet sted på Dovrefjellet. Det var lite vegetasjon så det er det som indikerer at det kan være på fjellet kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Lurer på om jeg forlater Drivdalen-teorien, hvis det hadde vært der ville kanskje steinen vært noe mer skifer-preget, men det kan være et sted mellom Dombås og Kongsvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg tror teorien om jernbanetrasé forlates. Til det er svingen for krapp og bakken for bratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hva kan det være dersom det ikke er jernbane de arbeider med? Noen som har en annen teori?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

En vei, eller et fundament til noe som skal støpes, men ikke selve jernbanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Etter som det står 'Hilsen fra Dovrebanen' på kortet er det nok sannsynlig at det har med byggingen av jernbanen å gjøre, men at det er selve banelegemet de driver med er vel ikke sikkert, men de kunne kanskje ha steintak etc. ved siden av noen steder. Ser at det er en hest med så kanskje den frakter steinen fra 'pukkverket' til dit den skal brukes? Det er bare litt filosofering. Jeg har ikke greie på jernbane-bygging men de bruker kanskje stein av en viss kvalitet til underlag for skinnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Jeg tror nok at de har gravd denne gropen i bakken og fyllt den med stein for å bruke det til et grunnlag for et videre arbeid... Men hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Nja.Pukkverk er det neppe,altfor lite og ryddig til det.Det er nok heller ikke underlag til skinnegangen (for trangt,svingete og bratt).Da er mulighetene begrenset.Fundament til en bygning (da kanskje helst en stasjon (Kongensvoll?)) er jo en mulighet, eller del av en 'rallarvei'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Man ser jo på terrenget at det er litt oppoverbakke i bakgrunnen, og hvis det er grunnlaget til Kongensvoll stasjon (eller en annen?) må det vel være noen som kan gjenkjenne terrenget(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Terrenget stemmer ikke med Kongsvoll Stasjon, men det kan jo være en helt annen bygning et annet sted. De hadde jo vokterboliger med jevne mellomrom, samt andre bygninger. Tunnel-innslag, hvordan forberedte de det? De er det jo mange av etter Drivdalen, og vi har Geitberget tunnel på Hjerkinn, men tror ikke det er der. Det er mange skjæringer ellers også på strekningen Hjerkinn-Drivstua f. eks. Jeg er ikke sikker på hvor byggingen befant seg i tidsrommet 1910-15, men de jobbet vel kanskje på flere fronter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Det måtte vel skrives ned noen sted hvem som var ansatt til en hver tid, og hvor lenge de var der(?). Men om et arkiv av det slaget finnes i dag er jo vanskelig å si... Men kanskje jeg kan få svar på det om jeg kontakter jernbanemuseet på Hamar, som Sverre Søgaard nevnte i innlegg nr. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete kjølgård

Hei Jeg kan ikke si så mye om bildet eller utfra det men jeg lurer på ikke dette kan være på Raumabanen, altså mellom Dombås og Åndalsnes da det kan ligne naturmessig ut fra andre bilder jeg sett fra Raumabanen i anleggstiden det kan også stemme med tidspunktet 1915 - 1920 da denne ble påbegynt fra 1909 og ble offisielt åpnet i 1924. Se forøvrig lenken http://www.raumabanen.com/ Der kan det være mye interessant historie ellers er norsk jernbanemuseum ett godt sted med egen nettside. Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Raumabanen kan nok sikkert være en mulighet, men det er denne 'Hilsenen fra Dovrebanen', kortavsenderen jobbet tydeligvis der på tidspunktet som han sendte kortet. Hvem har tatt bildet? Hadde anlegget egne fotografer eller var det andre omreisende fotografer som besøkte anlegget innimellom? Det blir muligens litt på siden, men rundt denne tiden(1910) så var det en Trondheims-fotograf, Oscar Holthe som oppholdt seg mye og årvisst i Folldal og fotograferte mye rundt gruvedrifta ved Folldal Verk, men om han hadde avstikkere og kunne besøke byggingen av jernbana over Dovre kjenner jeg ikke til. Dette vart litt rare tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Nei, det er vanskelig å si noe sikkert... Det står ikke noe fotografstempel på bildet, så det er vanskelig å anslå hvem som kunne ha tatt det. Men jeg har sendt e-post til Jernbanemuseet på Hamar med link til denne debatten, så det kan jo hende at noen der kan hjelpe oss med opplysninger (i alle fall prøve å finne ut hvor bildet er tatt, og kanskje hvem personene som er avbildet er). Vi får se:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete kjølgård

Hei igjen Jeg har en bok som heter Raumabanen utgitt av Rauma kulturstyre i 1994. Her er det masse bilder fra anleggene der, også med flere bilder der det er flere bilder med menn som ikke er navngitt men benevnt som Nordlending(er).Denne kan jo være en ledetråd kanskje- Strekningen Dombås - Støren ble forøvrig åpnet i 1921- Man skal heller ikke glemme at begge disse anleggene ble sterkt påvirket av den 1.verdenskrig som trengte sitt av staute nordmenn. Mange ble derfor nyrekruttert til anleggene og kunne da først prøve seg på de mindre anleggene før de kom over på de større. Forøvrig stemmer på påkledningen, og disse stikkene de står med og hesten godt med jernbanearbeidere. Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Var på byn i dag, og var innom Beyer bokhandel. Der hadde de en bok som het Dovrebanen. Kikket litt. Det var ikke så mange bilder i den, men noen var det. Ellers var det mye statistikk, men også en del historie. Vet ikke om det kan være denne [url="http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=14586&rom=MP>Lenkeellers er det 901 bøker om jernbane å få kjøpt i dag LenkeOgså hos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete kjølgård

Hei igjen Glemte forresten å nevne at mange av disse anleggskarene var 'ivrige fotografer på si' og tok mye bilder selv for ¨ vise frem til familie, slekt og venner.Ja både jernbane og fotografier var veldig inn i tiden ,den gang da. Det er forøvrig spennende å se om jernbanemuseumet kan bidra med noe som kan lyse opp i denne gåten av ett bilde. Lykke til videre ,håper du kan få noen flere svar. Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Reidar!Nei, jeg har dessverre ikke kommet noe lenger med opplaringen av dette bildet. Jeg undersøkte i etterkant av debatten mye med folk jeg ble oppfordret til å ta kontakt med (gjennom debatten), men ingen kunne komme med opplysninger om bildet. Så foreløpig ser det ganske mørkt ut med oppklaringen.Jeg har flere ganger tenkt at det jo må være flere som sitter med det samme bildet noen sted blandt de tusen hjem(?). Men det er vel lite sannsynlig at noe sånt vil komme frem i 'offentligheten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.