Gå til innhold
Arkivverket

[#59401] Arbeidere på Dovrebanen (rundt 1910-15)


Gjest Rune Frydenlund Rostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Nei det er ofte ikke enkelt å komme til bunns med oppklaring i blant. Noen har en teori om at dette er en smalspor-trasè, (Jeg har ikke peiling), men jeg ser at Rørosbanen hadde smalspor ganske lenge. Kan det være mulig at dette bildet kan være en avstikker til Gauldalen i forb. med byggingen av Dovrebanen? Det er bare en vill tanke.http://no.wikipedia.org/wiki/Rørosbanen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rune Frydenlund Rostad

Det er lenge siden det sist ble skrevet noe i denne debatten, men jeg fikk lyst til å ta opp tråden igjen ettersom det er kommet frem litt flere opplysninger siden sist.Nå vet jeg i alle fall at Bernhard (tippoldefar) var i besittelse av tre slike bildekort, som alle ble sendt hjem til Velfjord. Det jeg omtalte først i debatten var som sagt til hans eldste sønn Arnulf (min oldefar), mens det jeg fant i fjor sommer var adressert til hans kone Laura og deres yngste sønn Bjarne. Har søkt etter det tredje kortet til deres mellomste sønn Ingebrigt, men det ser ut til å være tapt gjennom årenes løp.Bak bildet jeg fant i fjor sommer kom det frem noen interessante opplysninger. Jeg siterer litt av Bernhards skrivelse: '...vi har en kjører også denne dagen til at kjøre puksten til os denne mand bor vi hos nu (kaldes Ivar Engen). Hilsen fra Dovrebanen!' sitat slutt.Altså het mannen ved hesten Ivar Engen og var kjører av puksten den dagen. I tillegg skal han ha holdt arbeidslaget med husrom. Kanskje dette kan være med på å kaste nytt lys over spørsmålet om hvor dette kan være og hva de arbeider med?Har videre kortet inn tidsrommet bildet må være tatt. Hans yngste sønn var født i april 1911. Bernhard døde av tuberkulose i januar 1915, så bildet kan ikke ha vært tatt så send som høsten 1914 da Bernhard visstnok var meget syk i lengre tid mot slutten av sitt liv. (Jeg tror nemlig bildet er tatt en høst da det ser ut til at løv har falt av den lille busken til høyre for den store steinen i bakgrunnen). Bildet vil jeg derfor tro må være tatt en gang i 1911, -12 eller -13. Videre har jeg fått identifisert to andre velfjordinger på bildet, nemlig Viktor Flønes (f.1884) helt til venstre foran, og Olaf (Olsen) Øverås (f.1894) til høyre for han (åpen jakke med lys skjorte).Håper på flere innspill:-)Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Da har du fått nye fine opplysninger, og nå er det ikke mange dagene før folketellingen for 1910 kommer, og da kan det hende noen av disse navnene dukker opp. Skal vel ikke se bort fra at bildet kan være tatt f. eks. i bakkene på Dovre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Ja, nå har jeg telt ned dager snart et helt år i vente på folketellingen 1910. Det blir utrolig spennende! Det er nok mange rundt i de tusen slektsforsker-hjem som sitter spent og teller ned de siste timene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har bare for moro skyld prøvd å finne disse to velfjordingene som nevnes i 28 men har ikke greid å få treff på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Du var mer oppfinnsom med søket du Rune, så det var Victor med C ja:-) Fant en Ivar Engen på Støren men han var ikke slusk tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 32, da var det ikke mye hjelp i den tellingen når det gjaldt de to, da var de hjemme i Velfjord på telletidspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Nei det var ikke mye hjelp i det dessverre... Viktor bodde hjemme på Dønnesli, og Olaf hjemme på Øverås. Olaf var for øvrig nevø til min tippoldefar, Bernhard.Jakten fortsetter... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.