Gå til innhold
Arkivverket

[#59404] even evensen fra telemarken født 1870- må jeg gi opp?


Gjest Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Rossing

Har fortsatt ikke funnet min ukjente oldefar,kanskje det er umulig? I kl.bok nr.10 hunn vardal 1895-1903 står ovennevnte opplysn.da ole nr.23 blir født. mor er petra olsen egstuen født i vardal 2.9 1869. hun blir gift med oscar enelius person englund 3.5 1902,og de får flere barn sammen,så den biten er grei.even og petra var aldri gift.ser ikke at han er reg. som inn eller utflytter i vardal.Noen gode råd om hvor jeg kan lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Det nærmeste jeg kommer er denne RHD: 1875-telling for 0806 Skien Digitalarkivet 3875 7 Even Evensen m s 1873 Solum Pr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Endelig fant jeg fram til dåpen til Ole 1899 i klokkerboka nr. 10. Det ble litt leting da jeg ikke var sikker på året for fødselen :LenkeRiktig nummer hadde du oppgitt, men jeg startet på 1895 og der finnes også samme nummerrekkefølge.Tror at det må være en bra kandidat Dag har funnet. Skal se om jeg finner flere opplysninger om han.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn den Even Evensen som Dag nevner i 1875-tellingen i Skien: LenkeKan hende det er mulig å finne ut om han oppholdt seg i Vardal på den tiden Petra Olsdatter ble gravid? ( Utflytterlister finnes muligens?)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, her er nok flere kandidater med samme navn født i Telemark? LenkeDenne karen som jeg finner ugift i 1900 er vel også en mulig far?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lokalisere Petra Olsdatter f. i Vardal 1869 i 1900-tellingen. Eneste dame jeg fant i ca alder var denne , ugift hos foreldre: LenkeHvor sønn Ole Evensen befinner seg i 1900 har jeg ikke greid å finne ut?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for lenke til det andre tema, Bjørg! Da slipper vi flere letinger etter opplysninger funnet tidligere!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I en sak som dette, vil du neppe finne grunnlag for å trekke en sikker slutning på grunnlag av kirkebøker og folketellinger. Du bør undersøke med Statsarkivet Hamar om hva som kan finnes av barnebidragssaker e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Selv om årstall og fødested er feil på Petra så stemmer sønnen Oles fødselsdato, men ikke etternavnet hans Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sjekket de andre kirkebøkene fra Vardal, og ingen annen Ole ble født der 20/6 1899.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Moren til Petra het Karen Hansdatter, og dermed ser det enda mere ut som om det er Petra og sønnen jeg fant i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tror også at du har rett her , Berit! Bortsett fra Petras alder her som må være litt feil, så stemmer jo resten svært bra.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Dette er vel funnet før, jfr. innlegg 7. Det hans far som er problemet her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når barnet står som Ole *Jensen* i folketellinga, *kan* det komme av en feil transkripsjon av *Evensen*. Det er jo sammenfall av de fleste bokstavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er enig med Kristian (9). Tror du må ta deg en tur på 'are sia' (Hamar)og sette deg ned på SAH og lete etter en bidragssak.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei alle sammen og unnskyld hvis jeg uttrykte meg dårlig i nr.1.Det er even som er problemet her.petra og ole har jeg i 'boks'.ole er feilskrevet som jensen i 1900 tellinga for vardal/hunn. Han bor da på gjøvik med sin mor petra og mormor karen. Even i nr.2 og 4 har jeg og sett på men må jo få sjekket om han er blitt far til ole.glad for tips i nr.9 og 18, kanskje svaret ligger på hamar?!i innlegg nr 58862 er det og en mulig kandidat(et av de første svarene)idag har jeg spurt litt rundt hos eldre folk herover,det eneste som huskes er at petra var hushjelp hos en tysk fam. i alfstadgården på gjøvik (vardal hunn krets i oppland) som ung,at hun ble gravid med en innflytter og noen hadde og hørt at han var tysk.finner ingen even evensen i inn og utflytterlister.skal se på even rugstad nr 16. Takk for hjelp alle sammen!Det hadde vært så moro å finne min ukjente oldefar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei.Kan dette være en kandidat, at Even tar farens etternavn 'Evensen'?Fra familysearch.com:EVEN STENERSEN Christening: 11 SEP 1870 Drangedal, Telemark, Norway Father: STENER EVENSEN Mother: DORTHE MARIA GUNDERSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til den Even Stenersen f. 1870 i Drangedal. Døpt her ,ført nederst på siden i kirkeboka: LenkeJeg lurer på om ikke faren Stener kan ha giftet seg med enke Dorte som var husfrue på samme gård i 1865?Mor til Even har samme etternavn som hustu til gårdbruker i 1865, der Stener var tjenestegutt.Litt artig historie om dette skulle være den rette Even ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen til Stener og Dorthe 1868, Drangedal. Bruden er f. 1832 og brudgommen 1840, så det bestyrker min teori om at Dorte som var hutru på gården der Stener arbeidet senere gifter seg med han. ( alder passer bra) LenkeKirkeboka vil vel gi en oppklaring her.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, det stemte at Stener giftet seg med enka på gården. Her står enke Dorthe Marie oppført ved vielsen i kirkeboka: LenkeKan hende det er mulig å finne hvor det ble av sønnen Even senere. Han passer jo bra i alder med den ukjente far i alle fall.Han kan godt ha brukt Evensen som etternavn senere.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Se her ja, så flinke dere er! Jeg skal følge denne even litt, spennende!Har og fått vite at oppland startet registrering av oppfostringssaker i 1840, de ligger lagret på sah, så da har jeg muligheten til å koble disse evenene til ole. Mvh hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.