Gå til innhold
Arkivverket

[#59404] even evensen fra telemarken født 1870- må jeg gi opp?


Gjest Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Rossing

Jeg sa litt feil; oppland har register fra 1879, det er hedmark som har 1840. Mvh hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da håper jeg du finner ut hvilken Even som kan være den rette! Lykke til med fortsatt leting!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Even Stenersen konfirmeres i Drangedal 4. oktober 1885, så han vokser i hvert fall opp. Jeg finner ingen passende Even Stenersen i FT-1900 i farta.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Dette er nok nåla i høystakken ja! Tar en hamartur jeg det er kanskje siste mulighet. ellers blir det mest gjetting,takk for følget så langt alle sammen! Mvh hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Gjøvikbanen ble anlagt i årene 1895 - 1902. Kan det være i denne forbindelse Even Evensen kom til området? På Riksarkivet skal det finne fortegnelser over arbeidere på Gjøvik-banen Lenke. Kanskje en ide å sjekke?Hilde, du sier et sted at Even var jordarbeider. Hvor har du det fra? Så langt jeg har sett i kirkebøkene står det kun at han er arbeider, ikke hva han jobbet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei Magne og Bjørg! Veldig glad for jernbanetips, de skal jeg sjekke ut!At even er jordarb. syntes jeg å tyde i kolonnen for fedre da sønnen ole gifter seg med min mormor 3,12.1927,kl.bok nr.17 oppland flk. Gjøvik by, ekteviede 1927 s.213 brdepar nr.33.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Michaelsen

Enig i jernbanetipset. Hva skulle ellers en arbeidende ungkar fra Telemark gjøre i Gjøvik-traktene? Even Evensen slo seg forøvrig ned på Voss hvor han giftet seg og stiftet familie. Der jobbet han som smed. Hilde, hvis du vil vite mer om hans etterslekt, kan du kontakte meg på 'magne.michaelsen@c2i.net'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Tusen takk for det, Magne. Nå har jeg snakket og mailet med riksarkivet ang. denne listen over disse rallarne, så får vi se om han finnes der.Tar kontakt ang. etterslekt hvis det viser seg at dette kan være 'min' even.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Michaelsen

Ja, det er ikke noe vits i å utveksle slektsdata før man er rimelig sikker på at det er rette person. Tenkte bare at jeg skulle tipse deg om Jernbanemuseet på Hamar. De har mye informasjon om tidligere ansatte i Jernbanen. Om de også dekker banearbeidere, vet jeg ikke, men det er jo verdt et forsøk. De har vært svært behjelpelige overfor meg, og jeg har mottatt kopi av ansettelseskontrakter og sider fra Jernbanemanden (avis) hvor de har funnet data om min kones aner ansatt i Jernbanen. Har forrersten også navn på Even Evensens foreldre og søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei! Vi holder på å oppdatere dataen , har ikke gitt opp even, er bare litt off-line for tida! Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Og her er vel kanskje rallaren til Magne M. fra Seljord i Telemarken på jernbaneanlegg i Aurland ved FT1900: LenkeMvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ja det er nok samme mannen! Siden sist har jeg fått hjelp av statsarkivet i oslo (som har listene over rallarne på gjøvikbanen sent 1890)men der fantes ingen even evensen, jernbanemuseet på Hamar hadde ingen slik informasjon, men var forøvrig meget hjelpsomme!Vet dere om det finnes noen liste over skattebetalere i gjøvik/ vardal i aktuelt tidsrom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ingen oppfostringssaker ved SA Hamar på Even, og jeg har problemer med å lenke noen av ovenst. even til gjøvikomr. 1898, men jeg er ikke særlig flink til dette, så hvis noen av dere vil hjelpe igjen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Glemte lenken til den jernbanearbeider Even med mellomnavn og Evensen her nordpå, mellombels bustad. Ikke angutt fødested? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jernbanearbeider Even Evensen som jeg nevnte på Vestre Toten i 1900-tellingen er nevnt der med hustru og sønn.Her er sønnens Arnes dåp: Lenke Dåp nr. 45. Kan Even ha løyet litt på alder og fødested mon tro?Siden du ikke har funnet han til nå, var dette kun en tanke.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Nå er det lansert så mange kandidater at det hadde vært fint om noen kunne ellimineres?Gunn Huglen nevner i (5) en Even som er født i Gjerpen, som hun fant i 1900-tellingen for Gjerpen. Han er omtalt på gamlegjerpen.no:'G.br., selveier Greger Evensen fra Ytterbø i Lunde f. 1833, s.a. Even Ytterbø, g. Ingeborg Johanne Olsdatter fra Aspheim i Melum f. 1845, d.a. Ole Aspheim. 1. Even Gregersen f. 8/6-1873. Overtok bruket. Br. 1882. Denne familien var nevnt under løpenr. 17 på Gulset i 1875. De hadde da ei tjenestejente, Aase Torgrimsdatter fra Nes i Sauherad med fast bopel i Solum. Hun var f. 1836. Greger var da også i dagarbeide ved Løveid Tresliperi. Folketellingen 1891 forteller oss at sønnen Even (enebarn) var i arbeide på cellulosefabrikken (på Vadrette) som smeddreng. Det var ingen andre enn disse 3 som bodde på gården da.'Jeg synes dette tyder på at han kan utelukkes - det virker som om han har bodd på gården eller i Skien hele tiden.Berit Knudsen fant en Even Rugstad født i Solum, boende i Kristiania i 1900 i innlegg (16). Han er interessant fordi dåpsinnførselen viser at faren het Evensen til etternavn, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5994&idx_id=5994&uid=ny&idx_side=-80>Lenke , og fordi har jo har vært på flyttefot. Riktignok er han innredningssnekker og ikke jordarbeider, men de drev vel med omskolering også på den tiden? :-)Even Evensen fra Toten nevnt i (43) er født her, nr 53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Tror vi kan utelukke alle utenom even rugstad. Hadde ikke sett at faren het evensen så dette henger på greip! Nå vet vi at det ikke finnes bidragsak, mest sannsynlig var han ikke jernbanearb.Jeg velger å tro på kirkebka med navn.adresse og fødselsår, at han var i vardal en periode 1898/99. Min mor trodde KANSKJE at han jobbet ved toten cellulose,hun har og et bilde hun TROR er even.Mannen på bildet har militærunifom,(vanlig menig uniform) men i såfall hvis det er ham er det nok fra tidligere år.,så det er vel ingenting å hente der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Even Olaus Arnesen (Evensen) Rugstad blir konfirmert i Solum i 1884 Lenke (nr 9).Dessverre er han ikke å finne blant utflyttede 1884-1900...K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hva tror dere om denne even?Født på Ø. toten,konf, og gift 1.gang i Telemarken og gift.2 gang i vardal, døde der i 1899.Arbeider ved cellulosen (som min mor tror.Men han er jo gift når ole blir født...nr 11 og nr.12 Hunn i Vardal, Klokkerbok nr. 10 (1895-1903), Ekteviede 1896, side 131. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3603&idx_id=3603&uid=ny&idx_side=-109>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Kildeinformasjon: Oppland fylke, Hunn i Vardal, Ministerialbok nr. 12 (1893-1904), Døde og begravede 1900, side 191. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Noen sKildeinformasjon: Oppland fylke, Vardal, Ministerialbok nr. 5 (1831-1853), Fødte og døpte 1835, side 17. Permanent sidelenke: Lenke greier å tyde? Karen Hansdatter nr. 17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

49. Unnskyld! Har bommet veldig her! Lurer på om noen vil hjelpe meg å tyde navn på foreldrene til Karen.Lenke i forrige innlegg. Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.