Gå til innhold
Arkivverket

[#59406] Oppslag og kopi fra politiretten (byretten)


Gjest Stein Norem Wisted
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Norem Wisted

Jeg lurer på om det er mulig med et oppslag i byretten for Bergen. Det er i overhoffretten referert til en dom av 11.september 1773 i politiretten, som vel er i byretten. Saken gjelder en Wendel Frantzdatter som ble dømt for tyveri. Er det mulig å få tilsendt PDF-filer (eller *.jpg) av de aktuelle sidene. Jeg trenger ikke transkripsjon.Hilsen Stein N. Wisted epost : sokndal @ yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Politiretten er egen arkivskaper, og jeg finner Wendel Frantzdatter nevnt, men ikke på oppgitt dato. Hun uteble, og saken ble utsatt, uten at jeg kan se at den dukket opp igjen i de følgende månedene!

bilete4816.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Takk skal du ha.Anken i Overhoffretten er fra 16. november 1775, og det er andre gangs tyveri, så saken fra 1773 var nok første gang, og var visstnok tyveri av 5 gjess, og hun skal da ha fått 10 uker tukthusarbeide som straff. I den andre dommen, som også gjalt 'slett tyveri' av en verdi av tilsammen 2 rd 8 sk. fikk hun 4 år i tukthus.Har du mulighet til å se i månedene før 16. november 1775, om hun er nevnt der ?Hilsen Stein N. Wisted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.