Gå til innhold
Arkivverket

[#59414] Lovise Christine Tønder Hansdatter 1876


Gjest Birgith Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Birgith Andreassen

Prøver (igjen) å finne ut hvor denne min mormors søster ble av.Hun ble født 1.6-1876 og konfirmert i 1891 i følge kirkebok for Alstahaug/Stamnes. Foreldrene var Hans Andreasen og Dorthea Bergithe Iversdatter. Lovise er ikke å finne på 1900-tellinga og jeg skulle så gjerne finne hennes eventuelle etterslekt. I det minste skulle jeg like å finne ut hvor hun tok vegen! Jeg har lett mye og trenger hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at damen har emigrert til Amerika, siden vi ikke finner henne i 1900?Det er en rekke som bruker Tønder som etternavn som emigrerer på den tiden, både fra Trondhjemskanten og fra Kristiania?Legger en lenke til en med Tønder etternavn her: LenkeBare et forslag. Har du sett om det finnes utflytterlister etter 1891 for området? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Det kan godt hende at hun emigrerte.Jeg har ikke all verdens erfaring med å lete i slike lister. Hva gjelder utflytterlister, så kjenner jeg bare til rubrikken 'utflyttede' i noen kirkebøker. Dette Tønder-navnet var bare noe som hun hadde og ingen andre av hennes søsken. De hadde andre 'etternavn-mellomnavn' som virker helt tilfeldige. Alle het de dog Hansen eller Hansdatter, så det er vel en sådam man må lete etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Birgith Andreassen

Jeg har funnet en tjenestejente i Trondhjem år 1900 ved navn Lovise Hansen og hun er fra 'Sannæsøen'. Det står født i 1878 istedet for 1876, men jeg tror det kan være 'min' Lovise. Hun er her i tjeneste hos bagermester Ole Johnsen. I adressebok for Trondhjem 1901 finner jeg ingen Lovise Hansen på den adressen. HJELP!!! Hvordan kan jeg finne ut hvor hun ble av? Det er 'en million' kiekebøker i Trondheim, så det er ikke bare å bla seg fram til eventuell lysning for ekteskap osv. Har noen et godt forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.