Gå til innhold
Arkivverket

[#59415] Røros: Hvem var Anne Margrete Vilhelmsdt. Lund?


Gjest Ingebjørg Romulslie
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jacob Jacobsen d. y. Haanæs f. 1873 giftet seg i 1896 m Anne Lucie Larsdt. Klokkervold f. 1862. Før ekteskapet fikk han en datter Marie f. 20.6.1894 med Anne Margrete Vilhelmsdt. Lund f. 1866. Anne Margrete bodde da iflg. klokkerboken på Djupsjølien og hadde fra før en uekte datter Inga f. 24.8.1890 med Ole Knudsen Valdal. Begge barna vokste opp hos sine fedre. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f01640&gardpostnr=166&personpostnr=1067&merk=1067#ovre>Lenke og Lenke Spørsmålet er, hvem var Anne Margerthe Vilhemlsdatter Lund?Jeg fant i Trondheim en svært passende kandidat:Lenke Hvis dette er henne var hun altså den ene av et uektefødt tvillingpar, med foreldre enkemann Broder Wilhelm Klüwer Lund f. 1825 i Verdal, bosatt Parnasum på Snåsa, og piken Ingeborg Olsdt. Skolestuen fra Lilleelvdal.Tvillingsøsteren Alette Oline Lenke døde 19 uker gammel 31. juli 1866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Tvillingenes far i 1865: Lenke. Hans kone Henriette Amalie Rynning døde 1821 på barselseng, -uforløst som det står i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Vielsen til Jakob J. Haanæs og Ane Lucie Larsdt. Klokkervold, nr. 5: Lenke. Jeg tror ikke disse to hadde barn sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ved dåpen i klokkerboka 1894 står det faktisk HUSTRU foran moras navn, likeså ved Marias konfirmasjon.Ble foreldrene gift eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Men se bakerst ved dåpen i klokkb., der står det at barnet er uægte! Jeg har ikke funnet noen annen vielse enn den jeg nevnte i innlegg 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg skal se om jeg finner noe om Maria i Rørosboka senere i dag. Nå må jeg løpe til bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Anne Margrete Vilhelmsdatter ble konfirmert i Alvdal, aller øverst på siden:LenkeInga Olsdatter er overhodet ikke nevnt i Rørosboka, i hvert ikke under det hus hvor hun bodde med faren i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Tusen takk! Hvordan i all verden fant du henne? Dette er uten tvil tvilling Anne Margrete som var født i Trondheim! Og Alvdal er tross alt nærmere Røros!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

I Alvdal (=Lilleelvdal) bygdebok II/499 under Skulestu'u nevnes Ingeborg Olsdt f 1840 med dottera Anna. (Intet mer utenom Ingeborgs foreldre og søsken). Dette kan godt være personene som nevnes i 1), men med så sparsomme opplysninger blir det mer hypoteser.Det er ei ny bygdebok for Alvdal på gang (kfr hjemmesidene for Alvdal kommune). Når den forventes ferdig, vet jeg ikke, ei heller om den vil ha mer å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

I originalen ved Alette Olines begravelse står det nok Sergeant Broder Lund, altså samme far, men det var flere fornavn å velge mellom, derfor misforståelsen/feiltolkninga. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Det har du jammen rett i. Det hadde jeg ikke sjekket. Alstå er et tvilspunkt fjernet.Her er trolig Ingeborg i 1900: Lenke. Og datteren er ikke lenger med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

En Anne Ellingsdt. Skolestuen flytter til Røros i 1882; nr. 6 på høyre side: Lenke. - en kusine til Anne Margrete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Vet ikke om jeg leser rette men skal hun gifte seg med Peder J.(?) Guldal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Skal ægtevies til Peder J Guldahl.Ved Ingas dåp står det i merknader Anmeldt av Peder Jacobsen Guldal. Han er også en av fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Maries halvsøster Inga Olsdt. Valdals konfirmasjon (nr.17): Lenke Her ser det ut som det står at Anne Margrete er sypike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.