Gå til innhold
Arkivverket

[#59416] HO: Etterlysning; Christiane Margarete DREYER og Dankertine Margrethe SELLIKEN


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg etterlyser to kvinner fra Dreyer og Selliken-familiene.1) Christiane Margarethe Dreyer f. 9. januar 1822 i Bergen og døpt i KK i Bergen i 1822. Hun var datter av Dankert Chr Dreyer og hans hustru Margaretha Elisabeth f. Berg.I en slektstavle for familien Dreyer står det at hun var ugift, husholderske i mange store hus, at hun reiste til Frankrike, trolig for Bernt Friele, og at hun antok den Katolske tro. Jeg finner henne ikke i Bergen i noen kilder etter dåpen; [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8692&idx_id=8692&uid=ny&idx_side=-19>Lenke 2) Forriges niese: Dankertine Margrethe Selliken f. 14. januar 1845 i Austrheim, Lindås prg. og stadfestelse av dåp der 20 februar 1845. Hun var datter av Mons Andersen Selliken og Gertrud Elisabeth 'Lisa' f. Dreyer.Dankertines familie emigrerer fra 1868 til 1870. Hun er imidlertid ikke funnet blandt emigranter. Siste observasjon er konfirmasjonen i 1860;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Elin, Ja det ligner i hvertfall svært. 21 år tilsier fødselsår 1844-1845. Selliken var jo et navn som kanskje bare var kjent i byn og i Austrheim, slik at den som førte listen kan ha skrevet feil. Det kan også være feil avskrift når databasen ble laget. Er det SAB som har den originale FT 1865, mon tro?Så spørs det om hun kan ha giftet seg i Fjell, eller hvor hun kan ha blitt av. Hun kan selvsagt ha emigrert hun også, men at hun har brukt et annet navn enn døpenavnet. Vi får se om vi kan finne noe mer.Dankertine var det vel ikke mange som het....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner ikke Hansvik i Sogn ell. Hordaland i kartboka mi, ft 1865 gir kun et sted Hansvik og det er i Nærø, N-Trøndelag. Det er til og med en Jens der, men han heter ikke Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, jeg tror jeg tenkte på Hanstvedt og Halsvik.Det er jo ikke vesentlig hvor han kom fra, men det hadde jo vært artig å finne vielsen. Datteren er født høsten 1868, og mor var ugift i tjeneste i Fjell i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror Hansvik er feilskrevet for Hanevik på Askøy. Skal se om jeg kan finne han.Er det noen som har noen ide om hvordan jeg kan finne Christiane Maria Dreyer igjen? Kanskje ble hun nonne? Kom hun tilbake fra Frankrike? Når var hun der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Litt pussig med Aasebø skolekrets på Askøy. Den hørte til Hamre. Skal jeg lete i Hamre etter dåpen også da, sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, det var flott, Kjellaug. Da tror jeg vi har han på plass. Fant ikke vielsen, men den finnes nok et sted den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

De må jo ha giftet seg mellom 1865 og 1869, dattera var 3/4 år. Men jeg finner dem ikke blant gifte i Fjell eller Hamre. Heller ikke finner jeg dem i Bergen enda det stod at det var deres residence. Kan de ha giftet seg på hennes hjemsted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har sett der også, Lindås / Austrheim. Nei, det er vanskelig å si, men jeg tror nå at det er rette personer, siden de reiser sammen med Mons og Wilhelmine. Det er kun henne som heter Dankertine, mener jeg, på Vestlandet, og som er født ca 1845. Det får våge seg om jeg ikke har vielse og dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vedr Christiane Margarete DREYER. Skifteopplysninger etter foreldrene i 1871 og 1876 tilsier at Christiane Margarete var i Frankrike fra før 1871 og til etter 1876; Lenke og da hun heller ikke finnes i 1865-tellingen i Norge, betyr vel det at kan ha blitt værende i Frankrike livet ut. I 1876 var hun tross alt 54 år.Er det noen som har kjennskap til Frankrikes genealogiske ressurser? Kjellaug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dessverre har vi ikke de samme mulighetene her som i Norge. Det er jo grupper hvor man kan stille spørsmål, osv.Hadde du visst hvilken orden hun gikk inn i - hun ble nonne forstod jeg? - da hadde det kanskje vært en mulighet å henvende seg til disse klosterne.Ikke har vi folketellinger på nettet her heller.Jeg skal holde øynene åpne dersom jeg kommer over noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men tusen takk for svar.Jeg tror jeg bare får slå meg til ro med at hun trolig ble værende i Frankrike. Om hun ble nonne vet jeg ikke, men på en håndskrevet slektstavle står det bare at hun henga seg til den katolske tro og at hun var i Frankrike, trolig for Friele for å lære. Hun bodde i nabohuset til Kaffe-Friele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.