Gå til innhold
Arkivverket

[#59418] fredrik Iversen Smed i Bergen datter Anne E. gift i Bodø


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

HeiAnne Elisabeth er f. 5/6-1825 og døpt 19061825 i nykirken i BergenHun er datter til Fredrik Iversen Smedsvenni Laksevåg og pike Anne Hansdtr ikke oppgitt noe om henne på denne linken finner en Fredrik Iversen født på Bornholm gifte seg med en Anne Larsdtr. LenkeEr det samme parret eller? Vet noen noe mer om de to her?Søker foreldre etcSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

N° 3 her i kirkeboka, far til denne Anna het Lars Olsen Laxevog, og Fredrichs far het Iver Fredrichsen, ellers ingenting om at de allerede hadde barn: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 4 (1825-1845), Ekteviede 1825-1826, side 171. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8604&idx_id=8604&uid=ny&idx_side=-174>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Er du sikker på at hun het Anne Elisabeth? Her blir en Anne Fredrikke født 5/6 med foreldre Fredrik Iversen og Anne Hansdtr. Er det adressen som står etter henne montro? Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 12 (1821-1844), Fødte og døpte kvinner 1825, side 196. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Det kan jo være feil innført av presten.I klokkerboka står det det samme: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Klokkerbok nr. A 5I (1821-1841), Fødte og døpte kvinner 1825, side 220. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Moren til Anne Elisabeth heter jo Ane Cathrine Larsdatter når datteren blir født i Askøy,så det er vel ikke samme dama som den Anne Hansdatter som døper døper sitt barn i nykirken ? Faren`s navn er greit,men hvor har du funnet at moren til den Anne Elisabeth som gifter seg med Jørgen Dal i Bodø heter Anne Hansdatter? Her er dåpen til Anne/Anna Elisabeth:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDet er tydeligvis FEIL det jeg skrev. Jeg spurte fordi jeg oppdaget at det var et annet alternativ for navn på moren.Det som vel er sikkert er vel at det er samme Fredrik Iversen, etter det jeg forstår. så her er det altså to mødre som het Anne og 2 døtre som het Anne.Hvorfor står det Bornholm på Fredrik som fødestedSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Akkurat det lurte jeg også på,og hvis du ser på 1865-tellinga står det faktisk at Anne Elisabeth er født i Danmark:Lenke Ble litt forvirret,for det står da Bergen når hun gifter seg ? Kanskje kom hennes far fra Danmark ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da de giftet seg (innlegg 2)står det tydlig at han var født på Bornholm. Tittet på FS, men fant ingen i de åra. Den eneste var født i 1805 og de ble nok for gammelt, dersom det da ikke er 21 år det står på han. Jeg leser det som 27 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei er enig at det står 27 år når han ble gift. Det pussige er at det er oppgitt 2 aldre når han dør. 38 eller 47 mens ifølge alder oppitt 1826 var han 41 år da han døde.Finnes det noen lingnende opplegg i Danmark med debattforum?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Er ikke sikker på om det er debattforum i Danmark,men vet at Dis-Danmark har ettersøkningstjenester.Tror du kan bruke den via Dis-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei Steinar. Vet du om Jørgen Andreas Dahl ble gift igjen ,ser at han er enkemann i 1875 ? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f71843&gardpostnr=45&personpostnr=281&merk=281#ovre>Lenke Begynner å lure på om det var flere Jørgen Andreas Dahl i Bodø på denne tida,for her er vielsen til han som var enkemann i 1875,og her står det Olai Dahl som far:(nr.7)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ser at dette er den Jørgen Andreas som var gift med Anne Elisabeth Iversen,her er sønnen Bernhard Wallin (fra 1875-tellinga) døpt,nederst:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Mulig dette er noe du har fra før,men ser nå at det er samme Jørgen Andreas som ble gift med Helene Nilsdatter,her blir deres 'uekte' sønn Jørgen Emil (bor sammen med faren på 1875-tellinga) døpt: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiEtterslekt har jeg, så det er hans mor og besteforeldre etc som er interesant.her er et lite utvalgHan var gift 2 ganger og Anne døde 28/9-1873 i Geitvågen under Myklebostad i Bodø (Nordstrand-delen Bind II)Han ble gift 1876 med Helena Vilhelmina Nilsdtr f. 12/1-1833 Bottendal, Saltdal hun dør i 1896 de filkk en sønn Han var døpt Jørgen Emil, men brukte bare Emil. Han var skipper hos Ragnar Schjølberg. Bodde i Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.