Gå til innhold
Arkivverket

[#59420] Jørgen Dahl fra Trondheim til Bodø


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

HeiJørgen Dahl som ble gift i Bodin med nevnte Anne E. Fredriksdtr fra Bergen var sønn av en Johan Dahl.Jørgen skal være født 1826 og være sønn av Johan Dahl i Trondheim.Jeg vet ikke vilket kirkesogn han er født i, er det noen som kjenner til dem?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant dette på FS, kanhende det kan være til hjelp, må selvsagt sjekkes: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500221485350&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeHer er faren satt som Johan Dahl og mora Sara StenmarkMen her står kona som Anne Elisabeth Iversdtr og det gjør hun vel i kirkeboka og dersom jeg husker rett.Legger ved link til ditt andre innlegg som handler om kona hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel disse: LenkeJohn Dahl var ca 47 år og kona Sara ca 52. Ettersom Jørgen var 40 utelukker dette selvsagt disse personene. Viser nok en gang at alt som er lagt inn av privatpersoner, må tages med en spiseskje salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har sjekka Domkirken 1827/28/29 og fant kun en Jørgen Andreas der med far Ole, men han het Gaustad: n) 14: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A13 (1821-1831), Fødte og døpte 1830, side 131. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16331&idx_id=16331&uid=ny&idx_side=-136>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisom du forstår er dette ikke noen enkel sak.I Bodinboken kommer det fram at Jørgens far var med nordover, men jeg har ikke funnet han i Bodø selv.Nå har vi jo og det faktum at Trondheim ikke nødvendigvis er bare byen men kan være sogn rundt byen.Desverre er inflyttertlistene i Bodin/Bodø et sorgens kapittel.her er dødsfallet registrert [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2828&idx_id=2828&uid=ny&idx_side=-344>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er det bare til å ta for seg kirkebøkene i området, skulle gjerne ha hjulpet deg, men har ikke tid nå.Du finner han nok til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!I 1865-telling for 1843 Bodø landdistrikt på Hunstad bor losjerer enken Randi Dahl, 73 år og født i Trondheim: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f61843&gardpostnr=155&personpostnr=976&merk=976#ovre>LenkeRandi Johnsdatter og ektemannen Lars Dahls tre sønner konfirmeres i Bodø:Johan Olaus Larsen Dahl konfirmeres 31. juli 1836, nr. 42: Permanent sidelenke: Lenke Jørgen Larsen konfirmerers 25. juli 1841, nr. 17: Permanent sidelenke: Lenke Hans Christian Dahl konfirmeres 20. juli 1845, nr. 21: Permanent sidelenke: LenkeLars og Randis sønner er alle tre født døpt i Trondhjem: Johan Olaus født 26. mai og døpt 7. juli i Domkirken, foreldre soldat Lars Larsen og Ranni Johnsdtr.: Permanent sidelenke: LenkeJørgen f. 4. juni og døpt 21. sept. 1823, men i kirkeboka for Domkirken er navnet Georg Andreas med foreldre Lars Larsen Dahl og Rannie Johnsdtr., se nr. 146: Permanent sidelenke: LenkeHans Christian Larsen f. 28. mai og døpt 6. aug. 1826 med foreldre Lars Larsen Dahl og Randi Johnsdtr., Repslagerveita, se nr. 158: Permanent sidelenke: LenkeEtter å ha sett på dette blir spørsmålene: Er den Jørgen Andreas Larsen gift i Bodø i 1848 og 1877 indentisk med Georg Jørgen Larsen f. 1823 i Trondheim og Jørgen Larsen konfirmert 1841 i Bodø? Hvorfor er far til Jørgen Andreas ført om Johan Dahl ved vielsen i 1848 og Olaus Dahl ved vielsen i 1877? Kan det være at faren er død når Jørgen gifter seg?Jeg har funnet en Lars Larsen død i 1843 i Bodø, men vet ikke om det er rett mann. Jeg har ennå ikke funnet Lars og Randis vielse i Trondheim, ei heller Randis død i Bodø, men hun finnes her i 1875-telling for 1804 Bodø, på byens sykehus, som fatiglem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Det ble noen feil i innlegget mitt:Det skal være: Hvorfor er far til Jørgen Andreas ført om JOHN Dahl ved vielsen i 1848 og OLAI Dahl ved vielsen i 1876? Kan det være at faren er død når Jørgen gifter seg?Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHar sett denne Randi Dahl som du har funnet men har tenkt så mye på Trondheim at jeg har ikke sjekket henne.Han jeg leter for var litt overrasket over noen av navnene som jeg fant i Bodinboken for han hadde hørt andre navn fra sin far og andre i slekten Dahl.Har flere gangeroppdaget at presten / klokkeren har skrevet bare et av navnene til en person. Legg for eks merke til at Randi på to av linkene heter HansdtrDet er jo ikke mulig å finne noen John eller Johan Dahl i Trondheim så han heter nokk ikke det. Men finnes det en Lars Dahl?litt tillegsopplysninger om Jørgen Dahls barnJørgen har en sønn i Steigen som heter Berhard Wallin Dahl 1854-1893 på Lille-Sæter og en datter som het Marcelia Petrine Hansine Dahl g. 1892 m. Bernhard Severin Christophersen f. på LaskestadSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!At Lars Larsen Dahl bodde i Trondheim, viser dåpen til barna, men om han var fra Trondheim, vet vi foreløpig ingenting om. Som sagt, det gjenstår å finne vielsen til Randi Johnsdatter og Lars Larsen Dahl, og om mulig utflytting fra Trondheim. Utflyttingen kan ha skjedd mellom 1826, da sønnen Hans Christian ble født, og 1836 da sønnen Johan Olaus blir konfirmert i Bodø.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.