Gå til innhold
Arkivverket

[#59422] Idd, Halden Søren Engebretsen og Anne Jørgensdtr g 1778


Gjest Anne Hildrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Hildrum

Søren Engebretsen og Anne Jørgensdtr gifter seg 23.08.1788 i Idd. Søren Engebretsen er bror av Elen Marie (Margrethe) Engebretsdtr gift med Peder Christensen Dreyer og hans(Sørens) sønn bor hos søsteren i Halden i 1801. Er det noen som kjenner til noen av disse. Jeg har ikke greid å finne opphavet hverken til Søren eller til Anne, og det er det jeg er på jakt etter.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg finner ikke Søren og Anne gift på Idd?? Heller ikke i 1801 tellingen greier jeg å finne dem. Det er vel mulig jeg som ikke 'ser'.Jeg tar med det som står i Lauritz Opstads bok om ”Haldenhåndverkere i 350 år”. Peder Christensen født ca 1747 som nevnes samtidig som brannmester og mesterdreier i 1801 var mulig identisk med Peder dreier som nevnes 1775 og 1778, og som blokkdreier 1788. I 1801 hadde han 2 svenner, konens brorsønn og sin egen sønn Christen Pedersen, født i Frhald 30.1.1770, og som tok borgerskap i byen 1803. Han sa opp sitt borgerskap allerede 1810 da han ikke kunne livnære seg av faget, og han ble høker isteden.Ved dåpen til Christen er faren skrevet inn som Peder Christensen Dreÿer. Her er flere faddere som mulig kan løse noe. Du får se selv i kirkeboka [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061010040376.jpg>Lenke Dreyer er for øvrig et brukt navn i Halden helt opp til i dag. Men det kan jo være en annen dreierslekt. Her er huset Peder Christensen bodde i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

På FS finner jeg 6 barn av Søren Engebretsen og Anne Jørgensdtr. –De 2 eldste er døpt I Idd, mens de 4 yngste er døpt I Fredrikshald.Blant disse 4 er det et tvillingpar (Jørgen og Marthe) som får bekreftet (hjemme-?)dåpen 5.mai 1790. (Se nr. 41 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7415&idx_id=7415&uid=ny&idx_side=-229>Lenke )Ved FT1801 I Onsøy finner vi denne unge foreldreløse gutten, Jørgen Sørensen Lenke .Selv om ikke hans faster, Marte Jørgensdatter, (merk navnet) holder til I samme husstand, så kan det vel tenkes at dette er hun her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Merkelig at jeg ikke greide å finne alle disse barna på FS, men jeg burde tenkt å bare søke etter foreldrene, men hjertlig takk for det. Jeg er litt usikker på den Jørgen i Onsøy, mest fordi det står faster, og hun burde vel vært moster utifra navnet. Men ettersom jeg ikke vet særlig om foreldrene annet enn at far til Søren het Engebret Sørensen, og at han hadde søsteren gift med Peter Christensen Dreyer, kan moren selvfølgelig ha vært gift to ganger, eller hatt barn i to forhold. Jeg har selv lett etter dem utallige ganger i folketellingen og vel kommet til den konklusjonen at foreldrene sansynligvis døde før 1801. Desverre har ikke skannede kirkebøker oversikt over døde før 1801.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Søren Engelbretsen hadde også etternavnet Ravn. Det finner jeg ved en bekreftelse av en trillingdåp(!) i Fredrikshald 3.1.1792. Barna Niels, Jørgen og Biørn var hjemmedøpt av jordmoren. De hadde ingen faddere ved kirkedåpen, så det var vel lite trolig at de levde opp.Navnet Ravn finner jeg også blant fadderne til sønnen til Peder Christensen Dreyer i 1770, snekker Engelbreth Sørensen Ravn.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

I Fredrikshald (1.sept.1759) døpes en Biørn. Hans foreldre er Engelbrecht Sørensen og Marthe Larsdatter. LenkeDet er vel overveiende sannsynlig at Biorn (navnet er også anvendt på en av trillingene fra 1792) er Søren Engebretsens yngre bror.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Navnet Ravn finnes i Fredrikshald fra ca 1700 eller tidligere. Jeg *tror* det også finnes i Fredrikstad på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Re nr 7. Jeg ser at både Søren og hans søster har døtre med navn Marthe, så det er vel sansynlig at dette er hans foreldre og bror. Det er et puslespill. Synd at de ikke hadde mer lettleste kirkebøker der i de dager. Jeg så også navnet Ravn nevnt et sted, men la ikke mer i det, ettersom jeg ikke fant noe i 1801 tellingen som knyttet meg til det og mine. Jeg bør vel se om jeg kan finne noen skifter i de områder, men hadde de ikke noe så finnes det vel neppe mye å hente der heller. Men jeg startet ut kun ved å vite om en tippoldefar født i Halden(Fredrikshald)og nå kommet tre generasjoner lenger bak er ikke så dårlig. Får se om jeg finner noe mer om Ravn, kanskje jeg er heldig.Hjertlig takk for hjelpen alle sammen.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ole Henrik Ystehede

Hei,Ekstraskatten 1770 viser at Engelbrect Sørensen og hustru hadde en sønn Lars som da var over 12 år - med andre ord nok en bror av Søren, og en bekreftelse på at Engelbrects hustru het Marte Larsdatter, som nevnt over.Noterer ellers hat en av fadderne ved Christen Dreyers dåp, som det er lenket til under (2), heter Sven Grimsen. Grim er ikke noe vanlig navn i Halden, men finnes på gården Rishaug like syd for Fredriksten festning (Idd) tidlig på 1700-tallet, da en Hans Grimsen eide en del.Slik jeg har forstått det, er det tre hovedgrener av slekten Ravn i Norge, hvorav en i Tønsberg-området. Kan det være et medlem av denne slekten som har forvillet seg over fjorden?Ole Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.