Gå til innhold
Arkivverket

[#59427] Haneberg i Sokndal, Rogaland. Eiendomsforhold


Gjest Kristian Fjeldsgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Fjeldsgård

På dette skiftet på Hille i Halse (Mandal) dukker det opp en part i Haneberg i Sokndal i Rogaland:Hille i Halse 6/5 - 1679 Mandal Skiftepr. nr. 2 fol 34, 91 bMarette Liødesdtr. † gm Olle Tostensen Vester SkogsfiordBørn:1. Giøe Olledtr - eldste søns datter (se Tjortedal)2. Huje Erichssøn3. Liøde '4. Asgier Erichsdtr. g.m. Sal. Joen Toppte5. Siri ' g.m. Sifuer HadelandPaa umyndiges barns vegne tilst. Niels HaalandOdelsgod i gd.Hilløen 1 hud ' i Presthus i Spangerd (1 hud 1 gsk) av Lagmannen satt til 1 hud ' i Loene i Søgne (1 hud) satt til 1 hud 1 gsk. ' i HANNEBER i Soknedall 1/3 av 1/2 hud ' i Røe i Nedenes lehn 1 1/3 eng.I Østerlands Fiskerie = 1/8 av 1/24 partI Landøe Stødfiskie = 1/24 partHun må ha vært gift med en av 'Erikene' på Hille i første ekteskap, sansynligvis Erik Olufsson Hille, 70 år ca. 1666, Olle Tostensen Vestre Skogsfiord var i sitt tredje av fire ekteskap.Faren Ljøde Haalands gods i 1624 inneholder ikke gods i Rogaland.Spørsmålet er om det finnes jordebok eller matrikkelopplysninger om Haneberg som kan gi spor til opprinnelsen til denne parten. Jeg vil ikke se bort fra at veien kan gå via Øiestad i Aust-Agder pga parten i Rød.Stein Norman Wisteds sider om Sokndal: http://www.sosialklubben.net/snw/slekt.htminneholder en interessant opplysning: Nemlig Jakob Haneberg (nr. 14 under Haneberg) n 1626-28. Det er nevnt en Jakob Hille i 1610 som leilending. Uten å trekke det for langt synes det ikke som navnet dukker opp igjen på Hille, selv om han jo kan ha etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Stein Norem Wisted

Hei,Jeg har endel avskrifter på sidene mine. Noen av de elsdte (dvs de som det er lengst siden jeg skrev av) er ikke komplette med gårdparter og andre verdier, men inneholder kun navn. Jeg skal ta en ny avskrift av disse senere. Men mange av er korrekte, dvs. at jeg har skrevet av alle opplysningene.Under Haneberg nevnes det at Erik Hildes arvinger eide 1 pund smør ihvertfall i perioden 1675 - 1684. I 1684 kalles han dessuten for Erik Pedersen, så det har nok vært første ektemann til Marte Ljødesdtr, og hun har kanskje fått godset i Haneberg fra ham.I 1639 var Eiendomsforholdene på Hanberg : Daniel Haneberg 3 pnd Omund Haneberg 2 pnd 6 mk Knud Haneberg 1 pnd Torger Haneberg 3 pndDet kan se ut til at det er dette pundet til Knut (Gulliksen) som har havnet hos Erik Pedersen Hille. Knut er ihvertfall ikke nevnt i 1644 jordebok.Hilsen Stein Norem Wisted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Takk for opplysningene.Jeg får imidlertid ikke patrynomet til å stemme på Erik Hille.Det virker som om Erik, hennes første mann må være sønn til den Oluf Hille som i 1624 har 6 engelsk i Rød i Øyestad.Den avdøde sønnens navn Oluf tyder også på det.Det er også nevnt en Erik Olsson Hille som er 70 år f.t. 1663-66.Nå er det imidlertid parter, og det kan finnes en Erik Pedersson på en annen gård. Med tanke på avstanden er det ikke urimelig, hverken med kjenskap til bosted eller for den saks skyld patrynom.I og med eierparten i Lone i Søgne har vi forøvrig en vei til Sokndal. Tosten Lone sitter med part i Barstad og ut fra annet gods bl.a. på Lista virker det som om han er av Auglandsætten eller inngiftet og har derigjennom forbindelser til Kvinesdal.Marit er i tillegg også av Haddelandsætten som midt på 1500-tallet krangler om Lone, så hvilken vei det går er vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Ved en ny gjennomgang av digitale bilder av originalen, ser jeg at det står Erik Hilde også i 1684, ikke Erik Pedersen.Hilsen Stein Norem Wisted

bilete4934.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Takk skal du haOm jeg ikke husker feil tilsvarer det vel 1/2 h.Vet du forøvrig noe om eierforholdet i 1647?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Dessverre er odelsmanntallene for perioden 1644 - 1660 de som jeg ikke har skrevet av skikkelig, men kun registrert navn på. Det er snakk om ihvertfall 13 forskjellige manntall. Jeg skal ta en ny gjennomgang, men det blir nok ikke før til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Stein Norem Wisted

Jeg har en odelsjordebok fra 1664 som forteller følgende om Haneberg :Daniel Jacobsen - 2 løp 1 pund 6 mk smør Jacob Danielsen - 1 spann smør Nils Omundsen - 1/2 løp smør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg kan ikke plassere det foreløpig, men det er noen spennende krysshenvisniger her:bl.a. Aamot i Sogndal og eiere i Vest-Agder, bl. i Vigmostad og Holum, samt Lensmann Torkel Trondsson Gjemlestad med 4 pund i Aamot i 1617 if. Petrus Valand.Jakob-navnet er interessant med henblikk at det er slektsmessige forbiondelser til Jakob-navnet på Stausland i Søgne til Hille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.