Gå til innhold
Arkivverket

[#59429] Kopier fra blekkskriver


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Fra slektning i USA har jeg fått oversendt en hel del unike, gamle fotografier via E-post. Disse har jeg tenkt å skrive ut på blekkskriver (på fotopapir). Nå lurer jeg på om noen i debattforumet vet hvor lang 'levetid' bilder skrevet ut på denne måten kan ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Levetiden varierer - dette avhenger av skriveren, blekket, papiret og måten det ferdige bildet blir oppbevart på (sollys eller i album).Jeg ser at Epson sines nyeste skrivere, skal har en levetid på 200 år.Selv sluttet jeg med å skrive ut bilder på blekkskriver - da jeg regnet ut at det faktisk var billigere å levere inn bilder (fra digitalkamera og skanner) til en av de store fotokjedene.Men svaret på spørsmålet ditt er følgende: levetiden kan variere fra noen måneder til mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har skrevet ut bilder i flere år nå (10-15 år) og de har fortsatt en ypperlig kvalitet. Jeg har hele tiden hat fotoskriver. Etterhvert har jeg kjøpt meg en knallgod fotoskriver, som jeg er kjempefornøyd med og bildene blir enda bedre med den. Ingen har blitt forringet enda. Selv ikke de første. Kvaliteten på fotoskrivere har jo blitt svært bra etterhvert.Antakeligvis kommer det mye an på hvilken skriver du har.Mulig Hallvard har rett når han sier at det er rimeligere å sende inn bildene til en av de store fotokjedene. Det er vel og greit når man har det som en fil, på cd el.l.Sitter man derimot på et bilde som det kanskje bare er et av og det i tillegg kanskje begynner å bli dårlig, ja da er jeg nok glad jeg har en god scanner og skriver. Jeg ville ikke sendt ifra meg et unikt bilde. Til det hører jeg om for mange episoder der innsendte har kommet på avveie. I tillegg kommer det at jeg kan bruke tid på å redigere bildet slik at det blir veldig bra.I tillegg har jeg gått til innkjøp av gull-cd, som skal være garantert for at de ikke mister dataer i noen hundre år.Lagrer du de sikkert på en eller annen måte, så har du jo også muligheten til å lage flere utskrifter.Så jeg tror nok at det mye kommer an på skriveren.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.