Gå til innhold
Arkivverket

[#59431] Peder Bentsen (f.1818) - Gildeskål


Gjest Rune Frydenlund Rostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Jeg søker opplysninger om Peder Bentsens (gift og bosatt i Dalen i Meløy, Nordland) opphav. Det ble sagt at han skulle være sønn av en Bent Olsen fra Gildeskål, og jeg har en gammel utskrift fra folketellingen i 1801 der en Bent Olsen i Gildeskål er 5 år gammel, og bor sammen med sine foreldre Ole Andersen og Beret Christophersdatter, og tre eldre søstre. Dette må vel være riktig Bent?Kan noen prøve å finne ut om Peder virkelig var sønn av en Bent Olsen fra Gildeskål? Skulle hatt skikkelig dokumentasjon på det;-) Hvor (og nøyaktig når) var Peder født? Hvem var moren, og hvor kom hun fra?Og hvis det lar seg gjøre å finne ut mere om hans foreldre m/barn, og deres forfedre er jeg selvfølgelig meget interessert.Håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Rune! Legger inn tellingen 1865,som viser Peder Bentsen,46 år, født i Gildeskål: Lenke Ser at han er gift med Ingeborg Johnsdatter,32 år,født i Fosnes prestegjeld.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Da er vel meningen å koble Peder med denne Bent Olsen i Gildeskål i 1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f11838&gardpostnr=22&personpostnr=448&merk=448#ovre>Lenke - boende på gården Finnæs med mor og far og tre søstre.I 1814 blir Bent konfirmert 19 år gammel, det står i kirkeboka her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiPeders kone er søster til en av mine Oldemødre, og jeg haren del på han fikk for noen år siden en database av fødte i Gildeskål av Oskar Berg (det er en av de som holder på med Gildeskålsiden)klipp1821 Peder Christian Bentsen M Valle E Bent Olsen Maren PedersdtrMaren heter Maren Malene Pedesdtr1792 Maren Malene Pedersdtr K Jellstad E Peder Pedersen Berthe Kristensdtrdette er identisk med det som Arvid Støver harSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Steinar Olsen! Jeg forsto ikke helt hva du mente... Du sa at Peders kone var søsteren til en av dine oldemødre. Men hvem av konene hans? Han var gift med Ellen Maria Jacobsdatter Krøger fra 1843 og til hun døde i 1864. Han ble da gift med Ingeborg Johnsdatter (fra Frosnes Prestgjeld). Det er mulig han var gift før den tid også, er det det du snakker om?Hva mente du med det 'klippet' du skrev i forrige innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er Krøger-slekten som er den aktuelle. Går ut fra at du har sett Envesvikslekten, der de er omtalt. min Tipoldemor skal det være er Inger Jakobsdtr som var gift med Mons Iversen også fra Gildeskåldatteren Karens Monsen er min fars mormorSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Når det gjeld dokumentasjon om samanhengar: I Svein Edvardsen (2003): 'Innrulleringsmanntal Helgeland: Fortegnelse over fødte mannkjønn 1795-1830' s. 129 finst Peder Bentsen nemnt. I 1830 bur han på Dalen i Meløy, men er født 1822 på 'Nordval',dvs. Nord-Valle, i Gildeskål. Dette er den personen som Steinar Olsen skriv om (5). I innrulleringsmanntalet for Meløy 1821, då Peder vart født på Nord-Valle, er faren, Bent Olsen, oppgitt å vera 25 år og født på Finnes. Ein av fadrane i dåpen til Peder er Ole Andersen. I innrulleringsmanntalet 1821 er han oppgitt å vera 62 år og født på Storvik. Dette er då far til Bent Olsen. Aldersoppgåver på fleire tidspunkt tilseier at Ole er født på Storvik rundt 1760. Ole var son til Anders Olsen (omlag 1728 - 1807) på Storvik og Karen Paulsdtr (omlag 1735 - 1807) frå Ytre Kjelling. Anders var vel født på Enga i Meløy og var son til Ole Pedersen og Mali Andersdtr der. Karen var dottersonsdotter til Svend Nilsen og Agnete Larsdtr på Storjord og Eggesvik i Beiarn. Om Svend og etterslekta hans har Olav Aspelund skrive ein interessant artikkel i Årbok for Beiarn 1990.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Olav! Takk for nyttig informasjon!Jeg skal prøve å sette dette opp i slektsprogrammet mitt slik at jeg får mer oversikt. Det er litt vanskelig å forstå når det er så mye på en gang:-)Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.