Gå til innhold
Arkivverket

[#59432] Svend Alfsen Odnes


Gjest Ola Engelien
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Engelien

Har noen informasjon om Svend Alfsen? Jeg har en ide om at han kom fra Rud på Jevnaker - kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Her trengs vel noe ytterligere informasjone. Når skal han være født? Gift, når, hvor om med hvem? Døde når? Hvor ble han boende? Når? Gi adekvate tilleggsopplysninger, så er det nok noen som kan hjelpe. PS: Jeg finner ikke gårdsnavnet Odnes i folketellingene for 1865 og 1900. Hvor er det, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Fra familysearch.com:Her er en Svend Alfsen, men jeg har ikke peiling om den kan passe til din person. Så dette er egentlig et skudd i blinde...SVEND ALFSEN Pedigree Male Birth: Christening: 01 JUL 1792 Norderhov, Buskerud, Norway. Parents: Father: ALV SVENDSEN Mother: KARI MICHELSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Svend Alfssøn (Rud) Odnes/Aadnes, skal ha kommet fra Rud, Jevnaker, Oppland. Han skal ha hatt odel i Rud. Det var skifte etter han 4.nov. 1663.Svend giftet seg til Store Aadnes med sin første hustru Karen Olufsdatter Aadnes. (Skifte 9.okt. 1654) Jeg har notert 6 barn på disse.Svend giftet seg 2. gang 1754 med Olaug Madsdatter Mælum, og jeg har notert 3 barn på disse.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Svend Alfsen Odnes var gardbruker på Store Odnes i Fluberg i Søndre Land. Jeg har ham solid plassert hele 8 steder i anetavla mi. Jeg er etterkommer etter fem av hans i alt ni barn.Svend Alfsen kom ikke fra Rud i Jevnaker. Han eide riktignok noe odelsjord der, men hverken han eller noen Alf er oppført i noen kilder på Rud. Svend kom til Odnes fordi han ble gift med datteren til forrige eier av garden.I 1624 bodde Svend Alfsen på Løken i Land. Han eide da 15 lispund gods i Rud på Hadeland, 2½ lispund gods i Bjella sammesteds, 6 skinn i Bårli i Land og ½ hud i Ersrud i Land.I skiftet etter Svend i 1663 oppgis det at han eide 1 skippund gods i Rud i Jevnaker. Dette er 5 lispund mer enn det han hadde i 1624. Dette godset i Rud kan vi følge i flere generasjoner blant etterkommerne til Svend. Ved manntallet i 1664 oppgis det at Rud var på tilsammen 2 skippund 6 lispund ½ hud. Det vil si Svend eide bare en del av garden.I listene for landskatt i 1618 og 1620 oppføres Tore Løken bl.a. med 15 lispund gods i Rud. Dette var antakelig det samme som Svend er oppført med i 1624. Tore Løken er ikke oppført med gods i Rud i 1624. Endre Skiaker i Land eide i 1624 15 lispund i Rud på Hadeland. Men om det var noe slektskap mellom Svend Afsen og disse to er helt uvisst.I en rettsak i 1660 framgår det at Svend Alfsen Odnes var odelseier av ødegarden østre Bjella i Gran som ble brukt under garden Rud. Som hjemmel for dette ble det lagt fram et brev fra 1499 på 6 øresbol i østre Bjella. Det refereres ingen navn fra dette 1499-brevet, men de det gjaldt var antakelig Svends forfedre.Tidlig på 1600-tallet var det flere som het Alf i Land og på Hadeland, men ingen av disse ser ut til å ha noen tilknytning til Svend. Det har ikke vært mulig å komme fram til noen konklusjon om hvor Svend Alfsen kom fra. Men etterslekten er stor.I et makeskiftebrev datert 19.4.1641 framgår det at Svend Alfsen Odnes var gift med Karen Olufsdtr. som var datter av Oluf og Gunild Gulbrandsdtr. Odnes. I ”Boka om Land” bind V er Oluf Odnes oppført med farnavnet Eriksen, men jeg har ikke funnet dette i noe kilder. I det samme brevet fra 1641 framgår det at Gunild hadde datteren Olaug Engebretsdtr. fra et tidligere ekteskap og at denne datteren var gift med Tord Helgesen Gårder i Torpa. (Brevet befinner seg i Riksarkivets diplomsamling).Den 4.11.1663 ble det holdt skifte etter Svend Alfsen Odnes. Det oppgis at han hadde vært gift første gang med Karen Olufsdtr. og at han hadde med henne barna Ole, Alf, Gulbrand, Ingebor, Mari og Gunild. Med hans gjenlevende andre kone Olaug Madsdtr. hadde han barna Knud, Karen og Marit. Det oppgis at det var skiftet etter Karen Olufsdtr. 9.10.1654. Som formyndere for de yngste barna ble oppnevnt svogrene Erich Nes, Østen Broner og Torgrim Hvamstad. Tilstede var Engebret Madsen Mælum som var morbror til barna i andre ektskap.Svend Alfsen og Karen Olufsdtr. hadde seks barn:1. Ingeborg Svendsdtr. Nes, død 1706. Gift med Erich Endresen Nes i Søndre Land.2. Mari Svendsdtr. Jensval, født ca. 1632, død 1711. Gift første gang med Østen Endresen Brone og andre gang med Hover Arnesen Jensval, begge i Nordre Land.3. Ole Svendsen Odnes, født ca. 1642. Gift med Mari Hansdtr. Skøyen. Ole overtok som gardbruker på Store Odnes.4. Gunhild Svendsdtr. Røysum, født ca. 1642, død 1712. Gift med Torgrim Guttormsen Røysum i Gran.5. Alf Svendsen Ringelien, født ca. 1646, død 1729. Gift med Berte Olsdtr. Ringelien. Alf overtok som gardbruker på Ringelien i Søndre Land etter sin svigerfar. På Lands Museum på Dokka er det oppbevart en dagbok der han har skrevet om dagliglivet på Odnes og Ringelien.6. Gulbrand Svendsen Lille-Røen, født ca. 1648, død 11.11.1736. Bruker av Lille-Røen i Søndre Land.Svend var gift andre gang med Olaug Madsdtr. som var datter av Mads Nielsen og Sigri Erichsdtr. Mælum i Nordre Land. Svend og Olaug hadde tre barn:7. Knud Svendsen Nærløs, født ca. 1656, død 19.11.1740. Gift med Johanne Jacobsdtr. Knud overtok som bruker på Nærløs etter stefaren Svend Reersen.8. Karen Svendsdtr. Bråstad, født 1658, død 1741. Gift med Endre Haldorsen Bråstad i Vardal.9. Marit Svendsdtr. Viker, død før 1701. Gift med Harald Olsen Viker i Søndre Land. De hadde ingen barn, men Harald har etterslekt med sin andre kone.Olaug Madsdtr. ble gift andre gang med Svend Reersen Nærløs i Søndre Land som opprinnelig kom fra Skjak i Nordre Land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Svend Aadnes/Odnes er også en forfar av meg.Det kom fram noen opplysninger jeg ikke hadde her, og det var kjempebra Ole Arild.Da får jeg stryke det at Svend hadde odel i Rud, og beklage at det jeg hadde notert der var feil.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Jo, Svend Alfsen eide odelsgods i Rud, men han kom ikke derfra selv. Godset jeg nevnte i forrige innlegg er oppført i lister over skatt på odelsjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det hadde jo vært smart av meg å forstå det jeg leste. Du skriver jo det at han hadde odelsgods i Rud :o) Huff!*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

I 'Boka om Land' bind V side 224 skrev C.S. Schilbred om Svend Alfsen Odnes at han var '....visstnok opprinnelig fra Jevnaker'. Det samme skrev han i sin artikkel i Norsk slektshistorisk tidsskrift XXI side 13. Dette er nok en antakelse basert på at han eide gods i Rud. Mange slektsforskere har senere tatt det for gitt at Svend kom fra Rud. Men som sagt, det finnes ingen Alf på Rud i noen skattelister eller andre kilder. Dette er et godt eksempel på hvordan en gjetning satt på trykk senere blir tatt for å være fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.