Gå til innhold
Arkivverket

[#59435] Herfra til Sillerud i Värmland og tilbake igjen


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg er en av mange som har blitt hjulpet av Anne Lene Hagen med flere til å finne ut av svenske problemaner i vinter. Det har til og med vist seg at non av anene tilhørte smedslekter og dermed kunne følges ganske langt bakover.En annen gren ble i Sillerud, og den eldste kjente mannlige anen jeg har der, var Töres Jacobsson i Galtviken (død 1692). Det er imidlertid ikke Töres jeg e r på jakt etter nå, men den første kona hans, Böret Håkiälsdotter, død før 1676 etter de nyeste opplysningene. Det heter nemlig at Böret var norsk!Gitt at dette stemmer – Böret het nok Berit på norsk side. Håkiäl er jeg mer usikker på.’oversettelsen’ av. Jeg kjenner Hallkjell-formen fra Vest-Agder (og vet at den var vanlig i Vestre Moland), og har sett i 1664 tellingen for Råde at der fantes en Harchel Knudsen, han var i følge tellingen 36 år i 1664, dvs for ung til å være far til Böret.Med et såpass spesielt navn burde likevel ’Håkiäl’ være identifiserbar derom han levde i grensetraktene mot søndre Värmland, og var født rundt ller helst litt før 1600. Dette er et strøk av landet jeg vet veldig lite om, og jeg håper derfor på innspill fra lokalekspertisen.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Jeg har mange forfedre i Solør, Odal, Eidskog og Vinger, men kan ikke si jeg har kommet over noen form for 'Håkjell' eller 'Hallkjell' brukt der.Grensebygdene lenger sør, Rømskog, Setskog og Marker, har jeg ikke oversikt over.Jeg har forøvrig også forfedre, eller i hvert fall én forfar, fra Sillerud i Värmland (info hentet fra Husforhörslängdene hos Genline):Erik Bryngelsson Grimfelt (soldat-torpare), f. 1786 Litslerud, Sillerud, Värmland, d. etter 1835 Grimsbyn, Långserud, Värmland, g. 1811 m.Kjersti Olsdotter, f. 1790 Långerud, Värmland, d. etter 1835 Grimsbyn, Långserud, Värmland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Sillerud ligger lengst syd i Värmland, så gitt at påstanden om at Böret var norsk, virker grensebygdene i sør mer sannsynlige som opphavssted.Börets barnebarn Elisabeth Jacobsdatter ble født i 1667, så jeg vil flytte den mest sannsynlige fødselsdatoen for 'Håkield' litt bakover i forhold til anslaget i innlegg 1, til rundt 1580. Dermed er nok muligheten for å finne ham større i 1624 eller i 1647 enn i 166X (166X for øvre Smaalenene er forøvrig ikke lagt ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.