Gå til innhold
Arkivverket

[#59438] Ole Nilsen Feldbereder og Blandine Olsdatter, Faaberg, Oppland


Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

Dette paret har jeg spurt etter for fire år siden, og håpet er at noen kanskje har dumpet borti dem på et vis seinere. Jeg ønsker alle mulige opplysninger om dem, og legger ved lenken til mitt tidligere innleggLenkeHåper på mer respons denne gangen.Hilsen Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

I basen Gravlagde i Fåberg(Digitalarkivet) fant jeg Blandike(ikke Blandine)Pedersdatter(ikke Olsdatter).Hun døde i 1791,77 år gammel,på Brubakken,det stedet du mente dette paret hadde bodd(som jeg så du hadde opplyst i lenken i innlegg 1)Dødsåret på Blandike er også det samme som du nevner når det gjelder Blandine Olsdatter's død.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=faabbegr&gardpostnr=3151&personpostnr=3151#nedre>Lenke Ole Niels Feldbereder,død 6 april 1793:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Blandine Pedersdatter står det i ministerialboken for Fåberg ved begravelsen, ikke Blandike. Blandine er et navn jeg har støtt på i Christiania på 1700-tallet, men er her svært sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne C Strandslett

Litt mer...Ole Feldbereder og Blandine fikk to sønner: Niels i 1754, som ant. døde før neste sønn, Niels ble født i 1758.Om de fikk flere barn før det eller hvor de giftet seg er uvisst.Er Niels av 1758 er den samme som gifter seg med Guro Olsdatter i 1784 i Fåberg? Han var da fra Brobakken. I 1801 finner jeg dem igjen på Jørstad søndre, som husmenn med jord og feldbereder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei Anne! Morsomt å få en reaksjon på et så gammelt innlegg. Hadde nesten glemt den delen av slekta nå! Er det noen spesiell grunn til at du kom inn på dem? Forsker du kanskje på noe av det samme? Hei alle! Tydehjelp hadde vært fint ja. Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Hei Sissel Jeg har nettopp begynt å forske på denne delen av slektstreet. Jeg er ikke lommekjent i Oppland og har utsatt dette lenge. Men det var moro å finne ditt innlegg. Ser ut som min gren holdt til i/på Brobakken og da kom jeg til Ole og Blandine. Men det ser jo ut som dette kan bli en nøtt...! Niels f 1758 er den jeg forsker rundt nå. Har du andre søsken til denne Niels? Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til (5): Jeg går ut fra at du ikke skal ha tydet ALT som står på disse sidene??Hvis det er Nils' dåp det gjelder, så leser jeg innførselen slik:D. 25 p. Tr. Bapt. Ole Feldbereders Niels. F.(addere) Christen Olsen Laagset, Ole Larsen Justad, Jørgen og Beret Sorgendal(?), Eli Holen, født Nov. 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei igjen! Ole feldbereder døper datteren Anne Cathrine i juni 1751 i Fåberg Permanent sidelenke: Lenke Hvis mine antagelser stemmer er hun min manns 3 x tipp oldemor. Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Ifølge avskrifter av kirkebøker i Fåberg, døper ole feldbereder barn i 1744, 1746, 1748, 1751, 1754 og 1758. Lenke Disse finnes nok i de skannede kirkebøkene alle sammen, men akk så vanskelige å lese! Men da må Ole og Blandine ha bodd i Fåberg siden 1744 i hvert fall. Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Denne lenken forandrer seg visst. får prøve å kopiere inn siden da Kvar side nedunder viser maskimalt 10 funne postar. Du kan bla mellom desse sidene ved hjelp av knappane over. Namn Far Gard Mor Fødd dato Fødd år Døypt Døypt år Peder Ole Feldbereder Jul 19 1744 Karen Sophie Ole Feldbereder Blandine Aug 14 1746 Aug 21 1746 Kistine Marg Ole Feldbereder Blandine Feb 28 1748 Mar 13 1748 Anne Cath. Ole Feldbereder Jun 12 1751 Jun 20 1751 Niels Ole Feldbereder Blandine Apr 28 1754 Mai 05 1754 Niels Ole Feldbereder Blandine Nov 06 1758 Nov 12 1758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Her er en lenke til et tidligere innlegg om Barth. Ikke til å bli så mye mer klok av, men det henger jo sammen med dette. Det er jo 'litt finere folk' dette her tror jeg.LenkeDa jeg kikka litt mer på fadderne til ole feldbereders barn var det også en del aparte navn synes jeg. i hvert fall til de første barna. Men det hjelper oss heller ikke videre bakover i forhold til Ole og Blandine. Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.