Gå til innhold
Arkivverket

[#59440] Jørgen Johan Mortensen (f.1805) -Lurøy


Gjest Rune Frydenlund Rostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Johan Johan Mortensen ble født på øya Nord-Solvær i Lurøy kommune i Nordland i omlag 1805. Han var sønn av Morten Johnsen og Olava Jørgensdatter. Jeg kan se navnet hans i 'annen liste' på digitalarkivet.no fra 1805, men jeg greier ikke å se noen dato for verken dåp eller dato... så da står jeg fast... (Er ikke så veldig sterk i gammel gotisk håndskrift...)-Jeg ønsker altså å finne dato for når han ble født og døpt. Jeg kan finne at han ble konfirmert i Lurøy i 1824 (dato?), og han var da oppgitt å være 18 år gammel.Er det noen som kan hjelpe meg med mitt lille 'problem'?Hvis noen kan; Han hadde fem andre søsken som ble født samme sted i tidsrommet 1807-1819 (Hans Christian, Anna Elisabeth (død ung?), John, Anne Elisabeth, Anders Olai), som jeg heller ikke klarer å finne fødsels- og dåpsdato for. Er VELDIG glad for om det også lar seg finne;-)Håper noen kan hjelpe meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Takk for det! Nei, jeg klarer ikke å se noen dato jeg heller, men du har nok sikkert rett i at det er desember. Hva betyr egentlig dette; 'Døbt. D.B..6..'? (står foran dåpen til Jørgen). Det ser ikke ut til at det er skrevet noen dato for Jørgens dåp/fødsel i det hele tatt:-(Navnet på den ene fadderen er nok Christopher Lunderøen og ikke 'Sunderøen', som du skrev:-) Joen Mortensen er nok Morten Joensens (Johnsen) far.Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.For meg kan det se ut som at Jørgen Johan ble døpt 3. søndag i advent(15.12.1805) Samme dag var det altegang, 3 jordfestelser, samt at hans mor ble Introdusert. Det som står i margen 'Døbt D.B..6.' betyr at de er 6. guttebarn født dette året(1805)D.B står for drengebarn.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Takk skal du ha Rune Andre! Ja det kan godt hende at linjen over hører til Jørgens dåp... Det er jo vanskelig å si noe sikkert, siden det er så 'uryddig skrevet'. Men som sagt er jeg slett ikke sterk i gotisk håndskrift:-)Hvordan fant du ut at 3. søndag i advent var på den 15. des i 1805?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

HeiJeg bruker et program som kalles 'Dage'. Dette er et dansk program som hjelper deg med å finne ut av latinske betegnelser på kirkedager. Programmet kan lastes ned herLenke.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja du spurte eller i riktig tid, for jeg har akkurat i dag jobbet med familien til Morten Jonsens bror Jon. Tar det hele fra begynnelsen: Foreldrene til Morten og broren Jon var Jon Mortensen og Anne Larsdatter eller Anne Pedersdatter: Ifølge boka 'Solværøyan' av Harry Danielsen var Jon Mortensen født i ca 1749, og det var skifte på han i 1814 ifølge 'Skifter fra Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1811-1845'.Joen Mortensen fra Nord-Solvær og Anne Larsdatter fra Sandvær ble trolovet i Lurøy Festo Novi Anni 1773, og gift Feria 2.pentec.1773. Barn:1)Malene døpt Dom.4.p.trinit.1773, og familien var da i Reløen.2)Marithe ddøpt XIX p.trinit.1774, og da var familien i Solvær. Kanskje hun som kalles Martha Joensdatter Solvær som konfirmant 8.p.trinit.1793.3)Hans døpt VI p.trinit.17764)Morten døpt 1.p.paascat 1778, og det er da sikkert han som gifter seg i 1804 og får barn i 1805.5)Joen Mortensen døpt 1.påskedag 1780, og konfirmert 30.06.1798. Han ble gift i 1804 med Olava Christensdatter.6)Ingeborg døpt bededag 1782, og konfirmert 6.p.trinit.1803.Ifølge Harry Danielsen i boka om Solværøyan bind 1 så døde Anne Larsdatter i 1787 i en alder av 39 år, men jeg mener at det står Anne Pedersdatter Solvær som ble gravlagt 4.p.epiphan 1787 og som var 39 år. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16602&idx_id=16602&uid=ny&idx_side=-129>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Anne Lise Hovdal! Takk for mange opplysninger. Ja, jeg har merket at det er en del 'feil' i boken til Harry Danielsen, men det er jo ikke så enkelt å få det riktig når personer er navngitt på forskjellige måter flere steder i historien. Men sånn er det.Jeg skal se nærmere på dine opplysniger når jeg får tid:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er iallefall noe av det som Harry Danielsen skriver videre i boka om 'Solværøyan', og noe fra kirkeboka: Han blir ikke enig med sev selv om Jon Mortensen er født ca 1745 eller 1749, men her må vel kirkeboka sjekkes. Jon Mortensens foreldre var: Morten Christensen og Beretihe Hansdatter. Morten Christensen fant jeg dødsfallet på i kirkeboka, og han var 77 år da han ble gravlagt 1.p.paascat 1778. Han var bruker i Reløen. Han var gift med Berithe Hansdatter født ca 1723, og hun var 76 år da hun ble gravlagt Fer.2.paascat 1799. Barn:1 Hans født ca 174442)Anne født ca 17453)Anders født ca 1746, og gift i 1781 med Berethe Rasmusdatter Solvør. Gift 2 med Milla Danielsdatter. Gift 3 med Lava Jensdatter Lovund. Anders fikk bygsel på Reløen i 1779, men et annet sted i bygdeboka overtok han i 1782.4)Joen født ca 1749, og gift i 1773 med Anna Larsdatter. Gift 2 med Marit Andersdatter. Bosatt i Nord-Solvær.5)Christen so mdøde i ca 1796. Gift i 1789 med Ane Jonsdatter Reløya6)Iverise født ca 1745, og død før 1799. Enke i 1775. Gift 2 i 1784 med Ole Jensen, og bosatt i SolværMorten Christensen nevnes første gang i matrikkelen i Reløya i 1744, og han var bruker der til sønnen Anders overtok i 1782.Det står noe mer i bygdeboka her om søsken av Joen født 1749.Jeg tar en oppsummering av anerekka til Morten Joensen her, og starter med Morten som nr.1 med anene dobbelt bakover:1)Morten Jonsen Nord-Solvær døpt 1p.p.paascat 1778. Foreldre:2)Joen Mortensen født ca 1745 eller 1749, og skifte på han i 1814. Trolovet med Anne Larsdatter Sandvær født ca 1748. De ble trolovet Festo Novi Anni(01.01)1773, og gift Feria 2.pentec(2.pinsedag) 1773 i Lurøy .3)Anne Larsdatter Sandvær født ca 1748. Kan også være Anne Pedersdatter ut fra begravelsen 4.p.epiphan 1787. Besteforeldre:4)Morten Christensen født ca 1701 og 77 år da han ble gravlagt 1.p.paascat 1778. Han var bruker i Reløen i Lurøy, og er nevnt der første gang i 1744.5)Berethe Hansdatter født ca 1723, og 76 år da hun ble gravlagt Fer.2 paascat 1799.Jeg har ikke rukket å sjekke kirkebøker og skifter på alt dette enda, men det vil bli gjort i løpet av helga. Kanskje du rekker å sjekke det før meg? Disse er forøvrig ikke min slekt, men jeg forsker på dette for en mann som ønsket at jeg skulle forske på hans slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når det gjelder slektsforskning for Lurøy og Træna 1774-1819 så vil jeg anbefale å lese 'annen liste' før en går på de ordinære kirkeboka 1767-1824 som nærmest er uleselig i enkelte perioder. Jeg kjenner disse kirkebøkene gjennom flere år på mikrofilm, og for perioden 1774-1819 ser jeg alltid det som kalles 'annen liste' først. Det står jo ikke faddere og forlovere der, men med å se annen liste først er det mye lettere å finne igjen det en er ute etter i selve kirkeboka. Det er bare noe jeg mener er et godt råd. Selv strevde jeg lenge for å finne ut hvilken dato min ane Ole Ellefsen Sanna ble døpt(01.04)1775, før jeg fant ut at det var best å finne han i 'annen liste' først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut Riksen jr

Hei Rune,Her har du et tips for videre søk på denne familiegrenen og andre i dette området: Se under www.slekt.net Her er det videre lagt ut kildehenvisningene.mvh Knut R.PS: Du bør for ettertiden legge forespørslene ut på debattforum og under riktig fylke. Så er det større sjanse for at flere som er oppdatt av ditt område leser forespørselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Anne Lise, du skriver at du nylig har jobbet med denne familien. Skulle du ha noe mer informasjon enn hva jeg og Frode H måtte ha, samt noe utover det du har nevnt over vil jeg være takknemmelig om du vil dele det. At Anne Larsdatter kanskje er Anne Pedersdatter er verdt å forfølge. Jeg har heller ikke kommet lengere på hennes opphav.mvh Knut R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har ikke kommet noe særlig videre, men har noe mer om enkelte her: Jon Mortensen er ved innrulleringen 1769 oppgitt å være 57 år, og altså her født ca 1712. Han ble trolovet i Træna kirke 4.p.trinit(17.06)1742 med Berethe Hansdatter, og forloverne var Jon Nilsen Huusøen og Hans Jørgensen Sandøen(det kan jo være Berethes far??) De ble gift i Træna kirke 3.november 1742. Barn:1)Hans Mortensen døpt i Lurøy kirke 4.søndag etter trinit21.06)17442)Anne Mortensdatter skal ifølge Harry Danielsen i boka om Solværøyan være født ca 1745, men hun er ført etter søsteren Olava(født ca 1758) ved morens skifte. Gift med Peder Augustinussen Sør-Huusøen ved morens skifte i 1799.3)Anders Mortensen født ca 1746 ifølge boka om Solværøyan. Jeg har ikke funnet han som døpt i 1746 eller 2747 i kirkeboka. Han fikk bygsel på Reløya i 1779, men overtok bygselen etter sin far i 1782. Anders og broren Christen bygslet i 1796 en del av Reløya, og Anders overtok hele bygselen da Christen døde. I 1816 er Anders beskrevet som holdsmann(hadde kår) på Reløya.Gift 1 Lurøy kirke 8.p.trinit.1781 med Berethe Rasmusdatter Solvær Gift 2 ble Anders med Milla Danielsdatter, som er oppgitt å være 51 år da hun ble gravlagt på Lurøy kirkegård 6.p.trinit.1803. Ved begravelsen kalles hun Maria Danielsdatter Reløen. Det var skiftte etter henne den 29.07.1804, og arvingene var hennes søsken.4)Joen Mortensen døpt i Lurøy kirke 1.pinsedag(25.05)1749. Det var skifte etter Jon i Nord-Solvær 14.11.1814 . Ved inrulleringen for Lurøy 1769 er han ført under Reløen, og det er da oppgitt at han var 20 år og frisk. Jon er nevnt i matrikkelen for 1776 i Nord-Solvør, hvor han drev til 1802. Da overdro han bygselen til sønnen Morten. Han var i Nord-Solvær ved morens skifte i 1799. De to yngste barna hans hadde jeg ikke som døpt sist jeg skrev her ser jeg:-Ingeborg døpt bededag(26.04)1782-Synnøve døpt 1.søndag etter påske(18.04)1784. Begge døpt i Lurøy kirke.5)Christen Mortensen som døde i ca 1796, og det var skifte på han i Reløen i 1796. Han ble trolovet dom 26.p.trinit.1788 med Ane Margrethe Jonsdatter Lunderøen, og de ble gift i Lurøy kirke Dom.1.ma postum circum 1789. Ifølge boka om Solværøyan døde hun den 13.04.1839, og de var bosatt på Reløya. Det er ført 3 barn på disse i skiftet etter Christen i 1796.6)Marit Mortensdatter som ifølge boka om Solværøyan skal være født ca 1749, men da ble jo broren Jon døpt og siden det ikke er ført tvillinger i kirkeboka her kan hun ikke være født da. I morens skifte er hun ført etter Olava som ble født ca 1758. Trolovet Festo trinit(22.05)1785 med Mons Arentsen i Lurøy kirke, og de ble gift i samme kirke 16.p.trinit(11.09)1785. De var bosatt i Sengsdraget står det i boka om Solværøyan, men ved hennes mors skifte i 1799 var de bosatt i Nord-Solvær.7)Olava Mortensdatter som skal være født ca 1758, men jeg har ikke funnet henne døpt i 1758. Trolovet Festo trinitatis(18.05)1788 med Jacob Nilsen Solvær i Lurøy kirke, og de ble gift i samme kirke 9.p.trinit(??) 1788. Hvis tidspunktet er riktig her er datoen for giftermålet 20.07.1788. De var i Sør-Solvær ved hennes mors skifte i 1799.Jeg finner ingen Hans Jørgensen i Sandøen på Træna, men hun kan også være datter av den Hans Jørgensen som det er skifte på i Husøen i 1724(isåfall så var det jo ikke forloveren Hans Jørgensen som var hennes far 18 år senere). Kona var da Anna Andersdatter. Iallefall har Hans Jørgensen i Husøen som det er skifte på 1724 barna Ole, Sidselle og Berethe. Verge for barna var Jens Jørgensen Huusøen. Det var skifte på Anne Andersdatter i 1767, og da var Berethe datter i 1.ekteskap. Det står dessverre ikke hvor hun var da.I tillegg til boka om Solværøyan har jeg brukt 'Annen liste 1774-1819' som står etter kirkeboka i det som er utlagt, og jeg har brukt de utmerkede skiftene som Svein Edvardsen har gitt ut som kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei!Takk for mange innspill! Arti at noen kom med mere så lang stund etter jeg la det ut for debatt:-)Jeg har 'solværboka', og har ikke noe særlig med informasjon utover det som er skrevet der. Så takk for all hjelp. Skulle noen finne mere er jeg meget intressert! Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var selvfølgelig Morten Christensen som var 57 år i 1769, og gift med Berethe Hansdatter i 1742. Jeg har tatt utskrift av manntallet 1701 for Lurøy(med Træna), og på gårdene i Træna finner jeg følgende Christen som kan være far til Morten hvis faren Christen var på Træna i 1701:1)Christen Jonsen eller Jensen 16 år, og sønn av oppsitteren Jonn eller Jens Andersen 60 år i Dørvær.Han hadde også sønnene Nils 16 år og Anders 9 år.2)Christen Larsen 50 år og oppsitter i Huusøen med sønnene Jens 9 år og Lars 2 år3)Christen Andersen på 40 år som var i tjeneste i Huusøen i 1701.Det er også 2 Christen Olsen i Sande på 4 og 12 år, men iallefall 4-åringen blir for ung. 12-åringen er min sannsynlige ane som det er skifte på i 1714, og han har ingen sønn Morten.Her er noen alternativer når det gjelder mulig far til Berit Hansdatter ut fra manntallet 1701:1)Hans Jørgensen i Huusøen som var 7 år, og faren var oppsitter i Huusøen og het Jørgen Paulsen(??) eller Pedersen(??). Han var iallefall 70 år. Han hadde også sønnen Jon eller Jens 12 år. Det er vel denne Hans det er skifte på i 1724, og hvor da broren Jens var verge for barna hans.2)Hans Mickelsen som var 12 år, og faren Mickel Trondsen var 45 år og også oppsitter i Huusøen.3)Hans Thomassen på 30 år var i tjeneste i Sande, og var 30 år i 1701.Når en ser på navn som går igjen til barna til Morten og Berethe, så ser en jo at en sønn heter Hans(etter morfaren), og en datter heter Anne. Anne Andersdatter var mor til Berethe Hansdatter ved skiftet etter Hans Jørgensen i 1724 og Annes skifte i 1767. Altså kan Anne var oppkalt etter sin mormor. Anders Mortensen var da kanskje oppkalt etter Annes far Anders.Kanskje er 16 åringen Christen Jonsen aktuell i 1701, men hvis det står Jensen så faller jo dette ut(en sønn av Berethe og Morten het jo Jon og var døpt i 1749. Dette blir jo bare teorier, men jeg tror at teorien om Hans Jørgensen som det var skifte på i 1724 og Anne Andersdatter som det var skifte på i 1767 kan være verdt å følge videre for både deg og meg Knut. Jeg hører også gjerne om det hvis noen av de overforstående Hans og Christen kan utelukkes som Berethes og Mortens fedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Bror av Hans Jørgensen i Husøen i 1701(Jon eller Jens Jørgensen) var 17 år i 1701 og ikke 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg fikk ikke med Mortens og Berethes datter Iverisse her, og hun ble gift med Ole Jensen i 1784. Hun ble konfirmert i Lurøy kirke 9.søndag etter trinit(27.07)1766. Det var hennes 2. giftermål. Skal se nærmere på det Frode Holthe skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner Olava Mortensdatter døpt i Lurøy Dom.8.p.trinit.1761, og broren Christen døpt Die Viridium 1764(det er ført etter septuagesina men før Festo Paascatos i kirkeboka for Lurøy). Sara finner jeg ikke som døpt i perioden 1758-64, og hun skulle jo ut fra farens skifte i 1778 være 17 år(født ca 1761). Det kommer ikke noe spesielt frem i skiftet etter Morten Christensen i Reløen i 1778 om barna og hvor de var, men datteren Olava er ikke nevnt da. Så hun døde kanskje før 1778? Kanskje har Olava blitt til Sara?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jon Mortensen født 1780 ble jo gift med Olava Christensdatter 13.p.trinit(26.08)1804, og ifølge Frode Holthe og opplysninger ved konfirmasjonen skal hun være født ca 1767. Det er ikke riktig, og hun ble døpt Festo Soterias 1770 i Lurøy. Det har jo ikke noen stor betydning her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg har selv spekulert mye over denne Morten Christensen i Reløen, f.c. 1701 og hans kone Berith Hansdr., f.c. 1723. -- Hva jeg forstår, så overtok de bruket her etter Hans Olsen, som angivelig skulle være fra Hestmoen, men om det er noe spor vet jeg ikke. --M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.