Gå til innhold
Arkivverket

[#59442] Nils Christensøn Bruun (f. ca. 1747) -opphav?


Gjest Rune Frydenlund Rostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Er det noen som vet noe om Nils Christensøn Bruuns opphav? Han skulle være født ca. 1747, og være sønn av en Christen Bruun (f. ca 1715). Nils ble gift i Lurøy Kirke den 26. desember 1774 med Wiviche Henrichsdatter fra Lovund i Lurøy kommune (f. ca 1741). Deres første datter, Karen ble født på Træna i 1775, men da sønnen Henrich ble født i 1775, var de flyttet til Hjart på Alderen, Lurøy kommune. Der fikk de også senere barna; Anne (f.1779), Christina (f.1780) og Anders (f.1783). (iflg. mine kilder).Jeg aner ikke hvor han kom fra, kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lenke til forlovelsen, og vielsen nederst på siden. Lenke Det står noe jeg ikke forstår: ....Agaard a Trainen eller ved vielsen: af Train. Kan Train være Træna (Lurøy)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Berit! Takk skal du ha! Kan du oversette det som er skrevet om dem så godt du kan? Jeg må nok melde pass her, jeg klarer ikke lese dette:-)Agaard sier meg ingenting i farten..., men 'af Train, a Trainen' er jeg hundre prosent sikker på at er en tidlig versjon av Træna, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg klarer heller ikke stort her. Mye usikkert.Trolovet Nils Bruun, som ..... Agaard? .. Trainen med tjenestepiken på Lurøe Wivick Henrichsdatter. Forlovningsmenn: Mons.r? Chri.... og styrmann Anders Pedersen.Vielsen: Niels Christensen Bruun af Trainen med piken Viveca Hernichsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.