Gå til innhold
Arkivverket

[#59444] Aksel/Axel og Askild/Aschild; jeg trodde det var samme navn, men den gang ei!


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Min far hadde døpenavnet Aksel Kristian, - Aksel fra hans farfars aner i Hosanger og Kristian fra hans farmor, Kristine, fra Samnanger. Har den siste uken studert litt på navnene Aksel og Askild.Far het altså Aksel, hans farfar het Aksel Haldorsen (døpt i byn), hans tippoldefar het Askild, hans 5-tippoldefar het Askild.Samme mønsteret ser vi hos fars firmenning,presten Aksel Mjøs, hans farfar het Askild Nielsen (døpt i Hosanger), hans tippoldefar het Askild (samme som fars) o.s.v.Så finner jeg altså at Aksel og Askild er to vidt forskjellige navn.AKSEL/Axel: Betydning: 'Far er fred' Forklaring: 'Guttenavnet er en variant av Aksel, som er en dansk variant av det bibelske navnet Absalom, som kommer fra det hebraiske navnet Avshalom, som betyr 'min far er fred'.' Helleland: 'Det stemmer Aksel er eit dansk namn, omlaga av Absalon. Det er kjent i Danmark og Bohuslän sidan 1300-talet, i Noreg sidan 1500-talet. Populært ikring 1900, særleg i Nordland. Etter ein tilbakegang har det hatt ny framgang ikring 1990, særleg i Oslo og Akershus.' ASKILD/Aschild: Betydning: 'Guds offerkjel'/'Guds hjelm' Forklaring: 'Guttenavnet er en variant av Askjell som består av navnedelene as og kjell, hvor as er utledet fra det norrøne ordet 'ás' som betyr 'gud', mens kjell kommer fra det norrøne ordet ketill, som opprinnelig betydde 'offerkjel', men senere også fikk betydningen 'hjelm'. En 'ketill' ble brukt til å samle opp blod fra dyr som ble ofret.' Helleland: 'Asgil er eit sjeldan namn, men truleg er det ei form av Ásketill, nyare Askjell, til ás- ’gud’ og ketill ’(offer)kjel’. Det er såleis sannsynlegvis eit nordisk namn. I Danmark førekjem det sjeldne namnet Asgisl, der sisteleddet er norr. gísl ’fange’.'Kilder: norskenavn.no og Spørjekassa (UIB)Jeg har ført statistikk over bruken av navnene og hvor og i hvilken tidsperiode de ulike formene forekom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Me har også ein variant Askel. I 1900 var det 43 Aksel i Norge, 29 av dei i Hordaland (10 i Skånevk).Mor mi har ein kamerat Askel, som er oppkalla etter bestefaren. Det er faktisk berre 9 stk som har Askel som einaste førenamn i dag.Denne nolevande Askel er kalla Askild i telefonkatalogen (fasttelefon), men Askel for mobiltelefon og skattelikninga og i daglegtale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja. Og når det gjelder ordenes betydning så har alle disse samme betydning som Askild/Aschild;Askil , Askill, Askel, Askell, Askjell, Eskil og EskildNår du nevner Skånevik, så er da situasjonen at i flertallet av Askild og Aschild i tidligere tider var i Hosanger og Hamre.Det pussige er at de forandret navnet til Aksel da de flyttet til byn, som vi ser både med min oldefar og med Stord-presten Aksel Mjøs. Her var det jo to generasjoners forskjell også. Aksel Mjøs var samme generasjon som min far, Aksel Kristian Mæland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Her på bruket er den første Axel født 1668,og så er det annehvær Axel og Sigbjørn frem til i dag. Vi vet ikke hvor eller hvorfor navnet har kommet hit til bruket,men tror muligens det er oppkalling av en tidligere ektefelle. Se gjerne Ft 1900 Bakke V Agder,der er foto-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vi hadde Aksel / Axel på Vestlandet også fra 1500-tallet, men det var jo da byborgere eller adelige. På landet var det foskjellige varianter av Askild.Er det noen andre som har vært borti at Askild har blitt til Aksel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.