Gå til innhold
Arkivverket

[#59445] Beregning og synspunkt vedrørende svangerskapstid


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

I Sverige ble en anmoder født uekte den 28. mai i 1788.Jeg har foreløpig ikke greid å finne legarsmålsdommen. Det var lovbrudd for barnemor og barnefar å få barn utenom ekteskap. Faren er foreløpig ikke funnet.Barnemor har jeg funnet i kommunionboken i Karlshamn kirkebøker den 16. september i 1787 som det eneste sikre spor. Hun var boende og sikkert ansatt hos en overinspektør for Kronobrenneriet i Karlshamn. I 1778 var hun ansatt hos en øverste og ridder på en herregård i Kronobergs len. Jewg har ikke funnet spor imellom 1779 og 16.9.1787 etter henne.Det er interessant å vurdere hvor lang tid før 16.9.1787 legarsmålet kan ha blitt gjennomført og hvor sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Er det lengden på et svangerskap du mener? Et svangerskap er regnet til ca. 9 mnd., 40 uker, eller ca. 280 dager.Beregnet fra siste menstruasjons første dag ,altså ca. to uker før selve befruktningen skjer og frem til fødsel. Fødselen skjer altså ca. 40 uker etter siste menstruasjon.Vet ikke om det ble oppklarende nok?Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Takk for svar. I saken jeg har fremlagt hvilken dato ble barnemoren da gravid? Blir det å ta 28.5.1788 minus 280 dager? Jeg får det til å bli at hun ble gravid ca. 22. august i 1787 dersom månedene ble regnet etter samme antall dager den gang i Sverige som idag? Hun var op plass i Karlshamn dokumentert den 16.9.1787. Jeg har saumfart alle kilder i Karlshamn, men har ikke funnet henne tidligere. Etter legarsmålet ble nok reaksjonen at hun reiste raskt hjem til sin far i Karlshamn i fortvilelse. Barnemoren var født i 1753 og var 34 år. Hun hadde ingen barn fra tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Det blir å ta fødselsdatoen minus 266 dager, hvis du ønsker å finne ut når stuprum fant sted. Som fr. Henriksen sier i (2) vil 280 dager føre deg tilbake til siste menstruasjons første dag, altså et tidspunkt hvor hun ikke enda er blitt besvangret. Førswt omtrent 14 dager senere er befruktningen mulig.I tillegg må man ha for øye at dette er gjennomsnittstall. Selv på 1700-tallet kunne man overleve etter fødsel i 37. svangerskapsuke, for ikke å snakke om 42. eller 43. - så det lar seg neppe gjøre å kalkulere ut et nøyaktig datum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og så vet jeg ikke om der var noe kalenderskifte i Sverige på den tiden Gregorianske-Julianske ? Det kan gi noen dager forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Etter innlegg nr. 4 ble graviditeten ca. 5 september i 1787, kun 11 dager før hun ble innskrevet i kommunionboken. Jeg velger å tro at hun ikke hadde et kortere svangerskap enn det gjennomsnittlige da jeg ikke har funnet en dom i kemnarsretten i Karlshamn. Dommen ble avsagt på stedet hvor legarsmålet ble begått. Det er mer trolig at avviket kan ha gått i en lengre svangerskapsperiode.Dette avhenger også av kalenderskiftet i Sverige i 1787 ifølge innlegg nr. 5. Er det mulig å finne mer ut om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til innlegg 7.Jeg regner med at både Sverige og Norge idag bruker den Gregorianske kallender.Norge, Danmark og Tyskland innførte den Gregorianske kallender den 1. mars i 1700. Svenskene holdt fortsatt på sin julianske kallender, men fra 1699 gikk man sucecivt over til den Gregorianske kallender ved å ta bort en dag hvert år. Tidsregningen passet imidlertid ikke med de andre land og ved kongelig forordning av 24.2.1752 gjennomførte man det påfølgende år etter 17. februar at datoen ble 1, mars 1753.Tidsregningen mellom Norge og Sverige i 1787-1788 må da ha vært samstemt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg får ikke helt tak i poenget her.La oss si vi gjennom ei kilde får opplysning om at hun ble gravid 1. september 1787. Greitt nok å få vite, men hvilken hjelp gir det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg forsøker å finne ut om barnemoren var i Karlshamn da legarsmålet ble begått eller hvor lang tid det ble begått før jeg fant henne i kommunionboken den 16. september i 1787.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.