Gå til innhold
Arkivverket

[#59446] Anene til Mads Rasmusen (Haukebø) (eller Haukaas?)


Gjest Ketil Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Rasmussen

Mads Rasmusen er min tippoldefar. Jeg søker etter hans foreldre og senere aner.Jeg har fått oppgitt at Mads er født i 1783 på Haukebø, Aukra. Døde på Hatlebakken, Fræna og giftet seg 31.12.1817 på Aukra med Ragnhild Andersdtr. Matrberg.Mads har også med etternavnene Hatlen og Myrbostad . Han ble 'emansipated' på Helset i 1802 i en alder av 18 år. Han var dreng på Dale i Elnesvågen, Fræna, Han kalte seg Haukebø da han giftet seg med Ragnhild #687 fra Julsundet på Aukra. Det ble sagt at han var 32 år da han giftet seg og det betyr at han var født i 1785. Mads og Ragnhild busette seg på Hatlebakk i Fræna.Det er opplyst at han kommer fra Reiersslekten og at foreldre er Rasmus Eriksen Myrbostad og Guri Hansdtr. Dale. Jeg får ikke dette til å stemme.Takknemlig for gode svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er vielsen til Mads og Ragnhild, par nr. 3, i Vågøy i Aukra 1817: Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Siden Randi Haugros har funnet vielsen, er det greitt å gå videre. Kringstad er i Bolsøy, nå Molde, ca. 3-4 km vest for byen. Her er mora til Mads med ny ektefelle og barn etter både Rasmus og Ole på en husmannsplass under Kringstad i 1801. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11544&spraak=n&metanr=384>LenkeHer er dåpen til Mads i Bolsøy kirke i 1783, første spalta på høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Og videre, kan dette være vielsen til Margrethe Madsdatter Aarø og Ole Pedersen Øverland, par nr. 6 i 1797, Bolsøy: Permanent sidelenke: Lenke Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ole Pedersen Kringstad og Margretha Madsdatters sønn Peder døpes i Bolsøy i januar 1800: Permanent sidelenke: Lenke Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Glemte å si at Haukebø ligger litt utenfor Kringstad, på den delen av Aukra som ligger på fastlandet innover mot Molde. Men kirkeboka og folketellinga sier at Mads var født og at familien bodde på Kringstad, og det er i Bolsøy/Molde.Mvh Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Rasmussen

Takk til alle for verdifulle innlegg. Jeg burde være mere kjent i Molde traktene for jeg er født der og vokste opp på Alexandra Hotel. Flyttet til Oslo i 1941. Jeg skal sette opp en oversikt over det jeg har mottatt og se hva jeg kommer frem til.Ha en fin pinsehelgmvh Ketil Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Eg ser Mads budde på Helset ved FT 1801. Han blei konfirmert der 1802. På Helset budde ei Velmeke Sivertsdtr frå Madberg. Mads gifta seg seinare med ei anna kvinne frå Madberg.Veit du om Mads vart haugianar? Hauge sette visstnok opp ei sag på Helset ca 1801. Han heldt møte på diverse gardar i området på den tida. Helset og Haukabø er mellom desse, saman med Hollingen, Lindset, Haukås og Tornes.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Siden du en gang har bodd i Molde, har du kanskje bada i Kringstadbukta. I så fall har du nok vært ganske nær.Mvh Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Rasmussen

Vet ikke om Mads var haugianer. Velkmeken Sivertsdtr er søster av min tiptippoldefar Anders Sivertsen Matberg. Mads giftet seg med Ragnhild Andersdtr Matberg.Kanskje jeg har badet i Kringstadbukta - husker ikke så mye fra Molde men husker godt at det var kaldt å bade i sjøen.mvh Ketil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.