Gå til innhold
Arkivverket

[#59447] Mulig dødsfall i Våle i 1840, Ingeborg Sophie Andreasdatter


Gjest Jan Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Braathen

Jeg prøver å finne ut hva som skjedde med Johan Olsen og Ingeborg Sophie Andreasdatter. De giftet seg i Våle kirke 7. desember 1837 og fikk datteren Olette Andrine Johansdatter på Kirkevold gård i Våle den 2. juni 1840. Dåp 8. juni i Våle kirke. Se [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051017030007.jpg>LenkeJohan Olsen ble døpt i Våle kirke 13. juni 1813. Se Lenke Ingeborg Sophie Andreasdatter ble døpt i Våle kirke 3. januar 1808. Se LenkeJeg lurer på om Ingeborg Sophie Andreasdatter døde i barsel eller rett etter. Jeg finner ingen av dem (sammen) i FT1865 og har saumfart kirkebøkene til og med 1866 mhp begravelse. Den eneste perioden som ikke er godt beskrevet er, begravede i perioden mellom 1839 og 1841. Kan noen hjelpe meg med å finne ut om Ingeborg døde i 1840Dersom Ingeborg Sophie Andreasdatter døde i 1840, så finner en Johan Olsen som giftet seg 7. januar 1841 med Marte Helene Pedersdatter i Våle kirke. Han har riktig alder. Se Lenke I så fall, flytter Johan fra Våle i 1854 med barna. Se Lenke Kan noen hjelpe meg til å tyde hvor han flytter til.Et annet alternativ er at de flyttet fra Våle. Jeg fant noe som kunne stemme. Se nederst til høyre Lenke og se øverst til venstre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror de fikk et barn til, Julius, 4/9 42-dpt.8/1 43 i Holmestrand. Faren er snekker, akkurat som med Olette. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Ok. da forsvant den første teorien. Fant også en datter til, Trine Olava, døpt 26. august 1838 i Våle kirke. LenkeJeg synes at avikene mhp alderer for store til at min andre teori skal stemme. Men det var litt for tilfeldig at de sto etter hverandre (ført i kirkeboken i 1850, men de flyttet i 1848 og 1849).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

De to du har funnet som utflyttet, alene, kan det vel neppe være: Øverst til høyre: Johan Olsen er vel født rundt 1827 og Nederst til venstre: hun heter Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Du har helt rett. Jeg lette faktisk ikke i Holmestrand bøkene. Jeg trodde at Horten/Borre var nærmere. Jeg får sette meg ned og studere geografien bedre neste gang. Takk for hjelpen Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Liv Ofsdal

Hei!Dette var flott informasjon for meg og! Inger Sophie er min manns tippoldemors søster. Noe av dette hadde jeg, men ikke alt.Så et lite tilps til Jan (og evt andre). Når det henvises til skanna kirkebøker med link så bruk Permanent sidelenke og ikke bildelenke! Da kommer informasjon om hvilken kilde det er tatt fra, bildelenka viser bare gjeldende side.For de som ikke vet hvordan man får fram Permanent sidelenke så se på denne veiledninga som ligger i Slektsforum: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest André Kempe

hei, Jeg har også lett etter en Johan Olsen og ville bare nevne at Johan Olsen fra Ruiteig i Våle født rundt 1813 gift med Marte Helene Pederdatter i 1841 flyttet til Råde I Østfold i 1854: LenkeJohan Olsen født 13. juni 1813, kan det være på Mellom Berg, gift med Ingeborg Sophie Andreasdatter i 1837 bodde, i følge Våle bygdebok, på Søndre Hem i Undrumsdal, Han var snekker. Ingeborg Sophie var fra Kirkevoll. Tydeligvis ser det ut for at de flyttet til Holmestrand ved et tidspunkt før hennes død i 1843.Dette til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.