Gå til innhold
Arkivverket

[#59448] Lesehjelp? Dåpsprotokoll fra BROAGER 1824-1831. Tysk!


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,er det noen som kan gi meg litt lesehjelp her, slik at dette blir korrekt gjengitt. Det dreier seg om tre brødre født i Skelde, Broager, den yngste i 1831 (legger den inn først fordi dere da ser headingene):Mvh Arnfrid M

bilete4819.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Første bilde: Født 11/4, døpt 17/4: Jürgen Jepsen, ektefødt sønn av tømmermann Jens Jepsen og Maren f. Hansen i/på Scheldefeld. Faddere: 1. Jens Juhler, husmann i Möllmark, 2. Jep. sønn av snekker Christen Christensen i/på Philipsburg, 3. Dorothea Maria, datter av tømmerm. Tyche Tychesen, Scheldefeld.Andre bilde: Født 6/4, døpt 16/4: Johann Jepsen, ektefødt sønn av tømmermann Jens Jepsen og Maren f. Hansen i Schelde. Faddere: 1. Johann Hansen, tømmermann i Schnabak, 2. Rasmus, sønn av tømmerm. Tyche Tychesen i/på Scheldefeld, 3. Anna Catharina, datter av tømmermann Hans Hansen i Ni..(?)Tredje bilde: Født 6/5, døpt 14/5: Peter Jepsen, ektefø. sønn av tømmermann Jens Jepsen og Maren f. Hansen i/på Scheldefeld. Faddere: 1. Peter Andersen, tømmermann i Möllmark, 2. Peter, sønn av jordeier (?) og snekker Christian Christianseni/på Philipsburg, 3. Adelheit, datter av ...møller Claus Clausen i B...(?)Her er endel gamle skrivemåter og yrkesbetegnelser som ikke lenger er i bruk så vidt jeg vet, så dette må tas med noen forbehold.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,Jens Jepsen var nok _bohlsmann_ - på dansk boelsmand. Et boelsmandssted var et landbrug, som var større end et husmandsbrug og mindre end en gård. Mellem 15 og 45 tønder land.Her er lidt fra Als: LenkeBerit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men jeg er uansett svært takknemlig for din hjelp, Else.Dette betyr altså at Jebsen-brødrenes far var tømmermann. Nå vet jeg ikke helt om dette Skelde, som det heter i dag, var ren landsbygd eller et tettere befolket sted. I dag ser det slik ut; Skelde nederst og Broager øverst. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Dette kan du ha rett i, Berit.I så fall må alle ordene 'tømmermann' byttes ut med hva? Gårdbruker? Eller noe slikt?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, nå ser jeg at ut-zzoomingen min var borte vekk.Hei Berit, Boelsmandssted, hm, det var nytt for meg. Men det er vel det som står beskrevet her:

bilete4823.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Berit; Finnes der andre digitaliserte kilder for Sønderborg amt?Finner ingen FT derfra på arkivalier.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Ifølge wikipedia er der åbenbart lidt særlige forhold i Sønderjylland ang. boelsmandsbrug.Det tyske ord i kirkebogen er bohlsmann. Første bogstav ligner et L, men det er et b. : )Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Opps, der fant jeg far Jens Jepsen, det må være i et tidligere ekteskap, i 1803;Sønderborg, Nybøl, Broager, Schelde, , 2, FT-1803, c2335Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Jens Jepsen 28 Verheir. Hausvater Bohlsmann Anna Maria Iversen 24 Verheir. dessen Frau Anna Margareta Jepsen 2 Unverheir. Kinder Ingeburg Jepsen 1 Unverheir. Kinder Marren Johannsen 58 Witwe Stiefmutter des Hausv. Abnehmerin Jep Jepsen 15 Unverheir. Bruder des Hausvaters Peter Jacobsen 23 Unverheir. Dienstboten Christian Christiansen 18 Unverheir. Dienstboten Elsabe Catrina Maria Reimers 28 Unverheir. Dienstboten Catrina Maria Thomsen 23 Unverheir. Dienstboten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

... og her har vi dem så men i 1845 også; (og da ser vi at Johan og Jurgen fortsatt er i Danmark, at han også har to døtre, 42 år på Ingeborg må vel være feil. Sophia Maria har jeg funnet døpt i 1821)Sønderborg, Nybøl, Broager, Dorf Broacker, Nübel Harde, Instengebäude, ferner Broacker, 11, FT-1845, c6382 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Jens Jepsen 67 Witwer Höcker Schelde Johann Jepsen 18 Unverheir. Kinder Schelde Jürgen Jepsen 14 Unverheir. Kinder Schelde Ingeborg Jepsen 42 Unverheir. Kinder Schelde Sophia M: Jepsen 24 Unverheir. Kinder Schelde Erich Hansen 38 Witwer Dienstbothen Groswiehe Andr: Petersen 62 Unverheir. Dienstbothen Fischbeckholz Maria S: Jensen 29 Unverheir. Dienstbothen Stendrup Maria C: Lorentzen 20 Unverheir. Dienstbothen Broacker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Berit, hvilket sted er det de bor i 1845? Er det inne i Broager by? Er Nubel Harde et område i byen?Jeg tenker hvor Peter, Johan og Jurgens storebror, Jens, holdt til? Han drev manufakturhandel inne i byen, heter det... Der startet brødrene sin karriere før de dro til Norge og Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Det må være byen Broager. Den kan næppe have været så stor, så der ligefrem var bydele : ). Nübel er Nybøl, men jeg ved ikke, hvad Harde skal betyde.Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, Peter f 1824, Johann f 1827 og Jurgen hadde en storebror, Jens, som drev manufakturhandel i byen; Lenke klikk på Peter Jebsen, der Peter skal ha fått noe opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

dette er trolig riktigere:' Fremveksten av tekstilindustrien På 1840-tallet kom det en rekke industripionèrer til Norge. Vestnorske fosser gav muligheter for industrietablering, og det vokste på få år frem en rekke fabrikker som utnyttet vannkraften til tekstilproduksjon.Likevel var det ikke nordmenn som gikk i spissen for å etablere tekstilindustri her, men innvandrere fra Slesvig. Disse innvandrerne satte raskt i gang med å etablere tekstilindustri og ble markante skikkelser i det bergenske næringsliv.Pionèren Peter Jebsen Pioneren blant disse innvandrerne var Peter Jebsen fra Broager i Slesvig. Etter avsluttet skolegang, gikk han i lære i sin bror Jens`forretning (manufaktur- og kolonialbransjen) i Sønderborg. I tillegg hadde Peter handelsutdannelse fra Hamburg i firmaet H. C. Bock. Dette firmaet var betydelig innenfor manufakturforretning med forbindelser til Norge, Sverige og Russland.I 1842 ble så Peter Jebsen sendt til Bergen for å sette seg inn i norske forhold. I Bergen arbeidet han først hos Adam Müller og senere hos F. G. Gade.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.