Gå til innhold
Arkivverket

[#59449] Simon Simonsen, født 1879 - en grubestiger fra Telemark


Gjest Finn Roaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Roaas

i nr 2/2007 av Genealogen har jeg skrevet om Simon Simonsen. Første gangen vi får vite noe om mannen er i ministerialbok for Orkdal, Sør-Trøndelag - 1895-1913 - Kirkebok for Orkdal. Da er det sønnen Harald Immanuels dåp i april 1908. Mor til barnet er enke Hanna Hansdatter fra Vatnan i Skjerstad, og barnefaren er jernbanearbeider Simon Simonsen. Alt før denne datoen er ukjent om denne mannen. Fra sitt arbeidsforhold på Svalbard oppgir han konskekvent å være fra Telemarken og født i 1879. Jeg har gjennomgått alle fødsels- og konfirmasjonsprotokoller fra Telemark som ligger på Digitalarkivet, fra 1874 til 1881, uten å finne en Simon Simonsen som kan være ham. Neste trekk nå er å undersøke alle Simon Simonsen med navnvarianter i folketellingen av 1900. Jeg kan ikke slå meg til ro med at han ikke skal være registrert der på en eller annen måte. Jeg tar gjerne i mot råd og veiledning for videre forskning på denne mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeDåpen, fra klokkerboken. Ser ut som det opereres med fødselsår både 1875 og 1878 om samme far i forh. til samme dåp. Hvis han så selv siden opererte med f.år 1879, er dette en interessant utfordring. Ser forøvrig at du har sjekket de konfirmerte. Ble denne mannen gift? (Har ikke tilhgang til hva du har skrevet om han i genealogen)PS: Vet du hva disse att.henvisningene under Harald Immanuels navn i klokkerboken sikter til? Kan det finnes noen flere spor her?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Roaas

Takk for interessen erling t. endresen. Harald Immanuels dåp kommer klart frem av kirkeboken for Orkdal. Jeg har heller ikke funnet Simon Simonsen f. 1879 blant de konfirmerte i Telemark. I alle fall ingen med så klare bevis som jeg ønsker. Du spør om Simon ble gift? Ved dåpen av både Harald Immanuel i 1908 og av den yngste sønnen Sverre i 1910 opplyses det at Hanna og Simon er ugifte, men i følgende ministerialbok Sør-Trøndelag fylke, Orkdal, Ministerialbok nr. 668C08 (1899-1912), Fødte og døpte 1910, side 131 står det 'viet i Bodø på Magistratkontoret'. Jeg har vært i statsarkivet i Trondheim og fant ingen spor etter dem i Magistratprotokollene. Når det gjelder henvisningene under Haralds navn så er det notater eller kvitteringer om at Hanna har fått dåpsattester for sønnen. Disse attestene har jeg i mitt arkiv. Og - til sist: Det er godt mulig at Simon Simonsen døpt 46, født i 1876, miniboken er min mann, men det gjenstår å bevise. Det er der utfordringen ligger. Jeg vet at en Simon Simonsen tok arbeid ved Løkken verk i 1907, og han var født 1/1 1876, fra Telemark. Hans yrke var minerer med attest, og det stemmer godt med Simon Simonsens virke som grubestiger på Svalbard. Simon Simonsen i Solum/Kilebygden i 1900 arbeidet i en Trelastforretning, men det er mulig at han i årene 1900 til 1907 kommer inn i bergverk, gruvedrift og blir minerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

I en lignende sak jeg var borti, med to sønner født utenfor ekteskap, (der foreldrene tydeligvis først hadde 'lurt' presten til å tro at de var gift, jfr. rettelser/tilføyelser i dåpsprotokollen), fant jeg foreldrene gift rett før eldste sønnens konfirmasjon. Vet ikke om noe slikt kan ha skjedd med dine personer også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Roaas

Simon Simonsen døde 22. mai 1923 i Harstad og er begravet på Trondenes kirkegård. Hans sønn Harald var jo født i 1908 og var femten år i 1923. Det kan godt være at han ble konfirmert det året, da ville det kanskje være i Harstad at foreldrene giftet seg, men det har jeg ikke undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.