Gå til innhold
Arkivverket

[#59450] Forkortelsen 'vit.' i gamle kirkebøker


Gjest Ottar Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ottar Solberg

I gamle kirkebøker som her Lenke forekommer forkortelsen ved forlovelse eller ekteskap forkortelsen 'vid.' som står for enke eller enkemann. Hva står forkortelsen 'vit.' for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her er brudgommen vekselvis uk og vid., brudene dels pige og dels vid. Vid er altså enke/enkemann, sammenlign med widow/widower.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Takk Yngve, men jeg fikk vel ikke helt svar på spørsmålet om forkortelsen 'vit'. Som du ser av innlegget mitt, var jeg klar over forkortelsen 'vid' som forøvrig kommer fra det latinske 'viduata'. Spørsmålet mitt var forkortelsen 'vit', og hva den egentlig står for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg ser det står vekselvis vid. og vit., og spørsmålet er nå om du har funnet at de kvinner det står vit. foran som IKKE var enker da de giftet seg.Personlig tror jeg vid. og vit. er varianter av det samme, jeg finner ingen annen forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette ble visst litt rotete. Jeg mener å si at spørsmålet ditt blir interessant hvis du kan bevise at de kvinner som betegnes med vit. ikke var enker da ble trolovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Astrid (6): Jeg har allerede forsøkt å finne ut av det - og alt tyder på at de som har forkortelsen 'vit' foran navnet ikke var enker, mens de som har 'vid' foran navnet var enker eller enkemenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvis så er tilfelle, blir ditt spørsmål absolutt interessant. Jeg har også vært inne i kirkebok for Sogndal, og det synes for meg at vit. står foran navn på kvinner.Prester bruker i eldre tid ulike latinske betegnelser for ett og det samme, og hvis ordet kommer i forkortet utgave, kan det være vanskelig å gjennomskue.Jeg har da heller ikke klart å finne noen fornuftig forklaring på vit. så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

av latinske ord på 'vit-';Kan det tenkjast at det er 'vitula'. Det tyder vel først og fremst kvige; men kan det vere ei ugift kvinne som har fått barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jo, Ivar, jeg har vært inne på den tanken. Den eneste og beste forklaring hittil! Så får man se om disse kvinnene nedkom innen 9 måneder etter trolovelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Viduitas er hva du sier: enke-/enkemannsstand.Vitatio er 'det å sky, holde seg borte fra noe' av verbet vitare av tilsvarende betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Nå har jeg funnet en interessant fellesnevner hos de kvinnene som ved 'trolovelsen' har fått benevnelsen 'vit' foran navnet. Det viser seg at alle som jeg 'sjekket' måtte være gravid på forlovelsestidspunktet. Første barnet ble født fra en til noen få måneder etter forlovelsen. Dermed er vel forslaget til Ivar (9) - 'vitula' - det ordet som passer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Dette ble nærmest vit(tig) etter hvert. Tenk at prestene studerte magene til kvinnene så nøye.Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Etter å ha kikket nærmere i latinsk ordbok ville jeg foreslå vitaperabilis (klandreverdig), men er enig med Marianne at dette virker nesten søkt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.