Gå til innhold
Arkivverket

[#59451] Forfedre og fødested til Jens Thomasen (Pavel ?) f.ca. 1768


Gjest Gudmund Håkon Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gudmund Håkon Johansen

Kan noen hjelpe meg med å finne forfedre og fødested til Jens Thomasen Pavel, f. ca. 1768? I følge boka 'Kulturbilder fra gamle Hillesøy' var han født på Helgeland. Det jeg vet om han er følgende: I Karlsøy, Troms var han styrmann på Bergensjekter fram til litt over 1800. Han giftet seg 28/10-1802 med Else Chatrina Hermansdatter Norum fra Jægervatnet (Troms). De fikk to barn, Herman Norum f. 1803 og Martine Heggelund f. 1810. Familien flyttet til Lenvik kommune i Troms og bodde på gården Gaveln på nord Senja. Jens Thomasen døde på Gaveln i 1817, og Else Chatrina døde hos sin datter i Buvik (Kvaløy ved Tromsø). Herman Norum Jensen ble gift med Anne Margrethe Brox fra Bøvær i Berg kommune. De fikk to barn. Martine heggelund Jensdtr. giftet seg 2/11-1837 med Hans Karoles Olsen fra Engenes (Kvaløy). De fikk seks barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vielsen i Karlsøy Lenke Det står ikke Pavel her. Han kan vel heller ikke ha vært hvem som helst, for det ser ut som om det står Sr. foran navnet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudmund Håkon Johansen

Hei Berit! Dersom du ser på begravde i Lenvik 1784-1853 her på digitalarkivets kirkebøker vil du finne at 5. søndag e. Tr. i 1817 ble Jens Thomes. Pavel begravd. Det står også at han ble 48 år og døde av spedalskhet. Jeg tror også at han hadde en viss posisjon i samfunnet, for ved folketellinga i 1801 (Karlsøy) står han oppført som styrmann på Bergensjekt. Denne stillingen hadde han hatt utover i 1790 - årene, så han har hatt en rimelig rask 'karriere'. I bygdeboken for Karlsøy som ligger på 'nettet' er det antydet at han hadde eierinteresser i jektefarten. I den korte tiden han var i Lenvik var han foretningsmann. Om dette kan du lese i 'Kulturbilder fra gamle Hillesøy' II s. 193 - 194. Hilsen Gudmund Håkon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) Var Anne Margrethe datter av Hans Henrik Brox (1761-1811) eller en av hans seks søsken ?Såvidt jeg kan se må Else Chatrina Hermansdatter Norum være d. av Grethe Knudsdatter Gamst i hennes 2. ekteskap (1777) med Herman Norum. Hun var enke etter Morten Mortensen Hegelund (1735-1776) (g. 1760).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudmund Håkon Johansen

I følge 'Kulturbilder fra gamle Hillesøy' II var Anne Margrethe datter av Johan Andreas Brox. Han var en sønn til Johan Brox 'i Bogen' (Kvaløya). Johan Andreas flyttet fra Bogen til Berg kommune. Det du har om Else Chatrina Norum samsvarer godt med det jeg har fått tak i. Med vennlig hilsen Gudmund Håkon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Du burde kunne 'fange' Jens Thomasen Pavel opp i en av de relativt mange militære ruller som finnes i området. Jeg har også vært borte i Pavel-navnet, men kan ikke nå gjøre nærmere rede for ham. I rullene (1789,1796,1801,1804) står gjerne fødestedet anført. Rullen av 1814 for Lenvik burde være meget aktuell når det gjelder gården Gavelen. Der bodde vel Jens Thomasen på den tiden, og det var bare en familie på det øde stedet. I rullen 1814 er fødestedene nøye anført. Rullene finnes på Statsarkivet i Tromsø. Bygdemuseet for Lenvik på Bjorelvnes, Finnsnes har registrert svært mye, og er hjelpsomme. Søk på Lenvik, og du finner adressen og telefonnummer til museet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudmund Håkon Johansen

Svar til (6). I følge boka 'Kulturbilder .....' er svaret på spørsmålet ditt ja! Johan Andreas var ca. 3 år eldre enn Hans Henrik. I overnevnte bok er 7 barn etter Johan Brox og Anne Margareth Johnsdtr. Leich nevnt. Alle disse var født i Bogen mellom 1764 og 1747. Det står at Johan Brox kom til Bogen i 1750-årene, og at han trolig døde i Skjervøy i 1790. Enka etter han døde hos Hans Henrik i Tussøy 3/5-1795. Til innlegg (7). Det var en god ide. Takk for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Jens Thommesen fikk gjestgiverbevilgning i Laukvik 28.juni 1804. Han ble den første fastboende handelsmann på stedet etter at trondhjemsborgeren John Normann døde. Etter ti års tid gikk stedet over til Hans Christian Hansen, som fikk bevilgning 9.august 1814. Han var gift med Anne Margrethe Brox, datter av hans h. Brox på Tussøy. ( N.A. Ytreberg: Nordlanske handelssteder - Trondheim 1942)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Harald Skogli

Manglende opplysning til Gudmund Håkon Johansen: Herman Svendsen Norum døde 1806 på Jægervatn i Karlsøy (nå Lyngen) og ble gravlagt 24.desember 1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudmund Håkon Johansen

Til Harald Skogli. Takk for opplysninga, selv om jeg allerede hadde funnet ut dette fra kirkeboka. Ellers fikk jeg jo svært god hjelp fra deg med å finne ut av hvem Herman Svendsen Norun var og hvem han var gift med. Når det gjelder svigersønnen til Herman, Jens Thommesen så har jeg funnet ut at han var døpt i Vefsen 24/9-1769, og at foreldrene hans var Thomas Jensen og Kirsten Olsdtr. De bodde i Tuftervassfjellet i Vefsen. Ellers har det vært vanskelig å komme videre langs dette sporet. Ha det bra. Vennlig hilsen Gudmund Håkon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Per Nermo

(8:) Det sies i #8 at de 7 barna til Johan Brox Thrane (1725/1730-1786/1790) og Anne Margarethe Johnsdatter Leich (1745-1795) alle ''var født i Bogen mellom 1764 og 1747''. Det siste årstallet må vel være feilskrift for 1777 ?Jeg har notert at ekteparet ble gift i Bogen, Kvaløy (Hillesøy) i 1762, samt følgende barnefødsler: 1763 (1761?) (Hans Henrik), 1764 (Rasmus), 1766 (Signhild Marie), 1769 (Kristianna), 1771 (Michael), 1775 (Else Marie) og 1777 (Johan Andreas).Påstanden i innlegg #8 om at ''Johan Andreas var ca. 3 år eldre enn Hans Henrik'' stemmer også meget dårlig med ovenstående.Noen som kan bidra med oppklaringer her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.