Gå til innhold
Arkivverket

[#59453] Freden i Roskilde 1658 - 2008


Gjest Tore H Vigerust
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Til Roskildefredens 350-årsmarkering lages det utstillinger og diskuteres på seminarer og møter mange steder i Danmark og Sverige. Men ikke her i Norge. I hvertfall ikke hittil. Norges rike tapte ved denne fredsslutningen sine to viktigste landskaper, Båhuslen og Trøndelag. Ny riksgrense ble gått opp mellom Sverige i nord og Norge i sør, fra Romsdalshorn til Femunden. Flere tusen soldater ble utskrevet og sendt til slagmarken på svensk side.Burde vi ikke ha en markering, f eks i Digitalarkivet ? Jeg synes de som er interessert i saken, starter med innsamling av kildetips og kildeavskrifter, så kanskje vi kan sende inn mye nytt digitalisert kildestoff til neste julekalender ?Noen som kjenner til kilder som burde legges ut i sakens anledning, i foto eller transkribsjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore H Vigerust

Jeg vil gjerne gjøre oppmerksom på dette spørsmålet igjen.En aktuell dato for publisering av innholdet kan være 5. juli 2008, som er 350-årsdagen for undertegnelsen av den endelige grensetrakteten mellom det trønderske Sverige og Norge.Er det noen som vet om kildemateriale eller tidligere trykt litteratur som burde tas med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore H Vigerust

Jeg er nå blitt underrettet om at DIS-Norge planlegger en tilsvarende utstilling (på egen internettside). Det er litt synd at dette ikke har vært opplyst tidligere, for da hadde vi unngått dobbeltarbeide. På den andre siden så fører begge utstillingsprosjekter frem nytt materiale.Ellers ingen interesse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Jeg er litt frekk Tore og bruker denne debatten til mitt spørsmål, i en debatt en gang i sommer fortalte du at du skulle på arkiv-tur til Thüringen, og jeg husker ikke i hvilken debatt det var. Så det jeg lurte på er om du var på ut på denne turen og fant ut noe nytt? Hadde jo vært litt interessant med et lite referat fra delstaten. Arkivene er vel intakte etter mange år 'bak jernteppet'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, jeg har ikke foretatt reisen fordi den ikke er finansiert ennå. Men at det er mye og gammelt arkivmateriale i Thüringen er så sant så sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det tror jeg på, jeg vet bare at tyske gruvefolk som kom til gruvene i Kvikne, Rødalen, Røstvangen, etc. hovedsakelig kom fra Thüringen (Jfr. feks. Francke, Frank i andre debatter), og da skjønner jeg at makthaverne i 40-årsperioden under DDR har vært snill med arkivene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

makthaverne i DDR skapte nye arkiver i et omfang verden hittil neppe har sett maken til (det måtte i såfall være kommune-Norge som slår dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Hei! Er frekk og bruker denne debatten igjen jeg, jeg ser i en annen debatt at du har vært ut på arkiv-turen til Thüringen og Eisenach og det så interessant ut. Sikkert mye interessant gammelt å se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Spørsmålene dine er selvsagt ikke frekke i det hele tatt. Men jeg synes heller at spørsmål om arkiver og slekter fra Thüringen bør holde seg unna en tråd om Roskildefreden 1658. Slik at dem somk søker Thüringen-stoff i Brukerforumet kan finne det igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja Tore, jeg er enig i at det ikke er den helt gode koblingen så jeg lager et nytt tema på Thüringen, for det er mye historie rundt denne delstaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

En gang på 90 tallet mener jeg å ha lest en artikkel i Forsvarets Forum om hvorfor den nedersre knappen på generaluniformsermet ikke er kneppet igjen. Årsaken skulle vøre at den ikke skulle bli kneppet igjen før Jemtland og Herjedalen igjen var blitt norskt. I nyere tid er knappehullet sydd igjen, mens knappen er der. Prøvde selv å finne igjen artikkelen noen år senere uten hell. Andre som har lest noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.