Gå til innhold
Arkivverket

[#59456] Min tipp-oldefar Hans Simonsen Sønstegårdeie / Kvisberglien f.26/10-1843


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Min Tipp oldefar ble født 26.10.1843 (sansynlig på Sønstegård) i Gausdal. Døpt ble han 26.11.1843 av foreldrene; Simon Hansen og Kari Hansdatter. En søster Marthe ble født 12.11.1846 (sansynlig på Børde) og døpt 06.12.1846. Tipp-oldefar skrev seg siden for Kvisberglien og døde 18.05.1904, samme sted. MEN; Er det noen som kjenner til foreldrene hans. Sansynlig ble di gift rundt Marthes fødsel. Ideer til deres fødsel og sted motas med stor takknemmelighet da jeg mener å ha studert kirkebøkerne, men kan ikke finne ut av dette. IDEER mottas med takk.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da din tipp-olefars dåp. 1843?Nr. 157 sønn Hans er ført Uægte og det kommer vel av at foreldrene ikke er gift før senere som du sier: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg muligens Marthes dåp i denne kilden? LenkeVet ikke om stedsnavn her hjelper til å finne henne i kirkeboka?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, det ser ut til at dette må være en annen Simen Hansen som gifter seg med en Karen Joh. dtr. enn dine aner? Her er samme vielse i kirkeboka som i innlegg 4. LenkeVielse nr. 5.Har ikke greid å finne dine folk gift til nå.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Gunn. Takk for innleggene, og jeg kan si at alle dine konklusjoner er rett. Både dåpen til Hans og Marthe er rett og Hans på Findalen er rett. Men så var det dette med foreldrene da. Skjønner at du har samme problemene som meg om å finne disse. Jeg hadde håpet at flere øyne var bedre en mine. Lett for å gå seg bort, rettere se seg bort i dette.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei Gunnar Andre.Kanskje jeg har funnet mulige foreldre.Kari Hansdatter født 2.juli døpt 26 juli 1818, foreldre Hans Christensen og Marit Iversdatter Holelien, navnet Holelien mener jeg hører hjemme i samme område som Sønstegård.Fant 2 Simen Hansen. Hva som var Simen og Simon var ikke lett og tyde.1 Simen Hansen født 14.juli døpt 1. august 1819, foreldre Hans Larsen Berg og Marte Hansdatter, gården Berg er lenger sør i kommunen enn de andre stedsnavnene som er nevnt.2 Simen Hansen født 7 juli døpt 16 juli 1820, uekte, foreldre Pige Christine Amundsdatter og utlagt som far Hans Nilsen Kalstad, gården Kalstad er også lenger sør enn Sønstegård.Håper dette er et tips til videre forskning. Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Oppsummert er det Simen Hansen Sønstelien som får barn med Kari Hansdatter Sønstelien Nedre i 1843, Simen Hansen Børde som gifter seg med Randi Christophersdatter i oktober 1846 og som får barn med Kari Hansdatter Findalen i november 1846. Er det sikkert at det er samme par?Ved Hans' dåp i 1843 står det 'hans 1ste hendes 2det leiermaal' - mens det ikke er nevnt at det da blir hans 2. og hennes 3.(!) eventuelt i 1846 - og så står det ungkarl selvom han er nygift...?Synes detaljene er litt pussige her - men så er det jo også over 150 år siden :-)K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Tusen takk for engasjemange Ruth og Kristinn.Dette gjorde det nok ikke mindre fustrerende bortsett i fra at hans mor ser ut til å være avklart. Oppsummeringen i 10, er jo et godt spørsmål. Ser jo også ved dødsfallet til Hans Simensen Kvisberglien at han er oppgitt født MELBØ-eiet. Så har jeg sett på denne; Lenke. jpg Nr. 17. Her er det tydligvis mange muligheterGunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei. Under Simen Hansen (deres sønn) sin konfirmasjon den 30.05.1858 i Svatsum, Lenke er allså foreldre oppgitt som husmann/gårdmann Simen Hansen og kone Kari Hansdatter, og føde plass er oppgitt til Nedre Sønstegård. Nr.10, side 221. Dette skulle da bety at de ble gifte? Men HVOR????Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei igjen, GunnarI (13) viser du til Hans Simensens konfirmasjon. Jeg finner Marthe Simensens konfirmasjon i 1861 her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8940&idx_id=8940&uid=ny&idx_side=-312>Lenke men hun er koblet til FINDALEN. Jeg klarer ikke å tyde hva det står foran Simen Hansens navn...?Mer på siden er dene innførselen kanskje? Her har du enkemann Simen Hansen BAKKE som gifter seg på nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Bjørn og takk for at du e på banen igjen. Jeg heller til at det er denne Simen selv også.Kristinn.Jeg klarer heller ikke sånn uten vidre å tyde det. En liten snedighet. Person nr. 7. under Marthe i Confirmasjonen , Sofie er faktisk Hans Simensen 'Kvisberglien' min tipoldefars senere kone.Gunnar Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Gunnar Andre,Det sentrale ved den innførselen (konf i innf 15) er kanskje at det ser ut til å stå UNGKARL Simen H. og PIGE Kari H.? Enten er det et annet par, eller de er ikke gift likevel...K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Kristinn.Ser poenget så jeg får vell avvente noe, kanskje noen andre har et innspill, det er utrolig hvor vanskelig det skal være av og til.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.