Gå til innhold
Arkivverket

[#59461] Margrethe Marie Tomasine Lindholm, g 1853 med presten Christian Frost, Skjebne?


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Margrete Marie Thomasine Lindholm er datter av fogden på Sunnmøre, Nathan Surland Lindholm. I 1853 giftet hun seg med prsten Christian Frost etter at hans første kone Jensine Henriette Brodtkorp døde 17.oktober 1851 i Orkdal. Frost ble 1846 sogneprest på Veøya, senere prost i Indre Romsdal prosti og i 1858 sogneprest i Surnadal, hvor han døde i 1862.Men er det noen som kjenner til hans andre kones personalia og skjebne? Når og hvor døde hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om denne Nathan Lindholm er en slektning av Margrthe Marie Thomasine ?LenkeNoen usikre Fam.s opplysninger hevder at Margrtehe skal være født i Trondheim, rett før 1800, men jeg finner henne ikke i 1801-tellingen.Skal kikke litt om jeg kan finne opplysninger om Lindholm-slekt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg noen opplysninger om at Nathan Surland Lindholm skulle være født 19/1 1794 , død 21/7 1848 og var sønn av en skomagermester Peter Lindholm .I 1801-tellingen fant jeg denne familien som da må bli forfedre til Margrethe Marie : LenkeHer er sønnen til skredder P. Lindholm nevnt med feil i fornavnet i tellingen, Nathan er forvansket med M som begynnerbokstav.Ikke lett å finne den senere foged da ?Så blir det å lete etter Nathan Surland Lindholms ekteskap og barn. Datteren er nok mye yngre enn antydet på usikre Fam. s. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager jeg skrev skomagermester men det skal jo være Skreddermester. Slik går det når jeg blir for ivrig.Mvh.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette tenkes å være en datter av Margrethe og Christian Frost ? Her er hun pleiedatter hos en slektning av mor ser det ut til, muligens en tante?LenkeKan det tyde på at Margrethe Marie også døde tidlig?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en kilde til vielsen mellom Kristian Frost og Margrethe: LenkeKan da muligens finnes igjen i kirkebøker?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei Gunn, og takk for hjelp!Her er barna til Christian og Margrethe Marie Thomasine:1. Karl Nathan Lindholm født 26. mars 1854 død 27. august 1940. Ved folketellingen i1875 er han registrert som handelsfullmektig i Trondheim. Han utvandret til Australia og giftet seg der i 1907 med Therese Maria Emma Nichols.2. Marie Christine født 4. oktober 1855, død 6. mai 1939. Ugift. I 1865 var hun pleiedatter hos tanten, Karen Lindholm i Ålesund. Senere tok hun musikkutdannelse i Dresden og hadde elever i Oslo. Hun døde i 1939.3. Ulrich Anton Vebjørn født 22. september 1858 død som barn.4. Fredrik Elster Frost født 9. februar 1860. Han ble jurist og arbeidet noen år som sakfører i Vardø. Han døde i Sør-Afrika 29. juli 1898. Ugift.5. Birgitte født 18. mai 1862. Hun var lærer i Oslo i 40 år, og døde ugift i 1954.Det jeg først og fremst luer på er hvor det ble av Margrethe etter at mannen døde, eller kanskje hun døde før ham? Jeg vet heller ikke hennes fødselsdata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Gunn, det var datteren du hadde funnet fram til, og trolig døde Margrethe etter at mannen døde. Hans yngste datter ble født bare måneder før han selv døde i 1862.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tenkte jeg skulle greid å finne flere opplysninger om Margrethe Marie , men jeg har bare greid å finne en slektside med en masse opplysninger som jeg fant litt vanskelig å følge.Legger inn lenke her, så får du se om du får noe ut av dette: LenkeI overskriften til dette dokument står følgende:' Hun var gift 2. gang 19/7 1825 med foged Sundmør, Natahn Surland Lindholm. ( Det kan jo sikte til Margrethes mor?Jeg greide ikke å finne hans hustrus navn , men det er tydelig at det skal finnes et sted i denne slektsinformasjon.Håper du finner fram her.Lykke til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Var innom Distreff og der har du sikkert sett mye om forskjellige Lindholm-slekt.Fant i alle fall en av hustruene til Nathan Surland Lindholm der . Karen Friis Wessel Wind .Det kommer fram navn på noen av barna i det ekteskapet, men finner ikke Margrethe nevnt.Her var med en Joachim Nicolai Krey Lindholm f. 1832, Borgund, pluss en Birgithe f. 1834 Oslo.For meg ser det ut til at karen Friis har aner fra Danmark. Her er en formor med samme navn Margrethe Marie Thomasine så her er nok en oppkalling.Du får logge deg inn og søke på lindholm, så er det mulig du finner opplysninger om dette.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dåpen til Joachim Nicolai sønn av foged N.S. Lindholm og hustru Karen Friis f. Vind, her fra kirkeboka i Borgund:LenkeDåp nr. 109 , nr. 2 v. s.Dette er vel da en bror av Margrethe Marie Tomasine som det kan se ut til er oppkalt etter en dansk mormor med samme navn? ( opplysninger fra Dis-treff om Karen Friis aner)Kan hende Margrethes dåp også finnes i kirkebøker fra Borgund? Litt tidkrevende å lete i om vi ikke har fødselsåret hennes.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk Gunn, du sover ikke bort sommernatta.Jeg fant vielsen i Borgund (under Giske) se vielse nr 7 Lenke Der er alder oppgitt til 23 år, noe som tyder på at hun er født ca 1830, og så vidt jeg kan se i Væsnes? (Vestnes i Veøy), men jeg finner henne ikke som døpt i kirkeboken der. Kanskje Vestnes er en feiltolkning?Distreff hadde jeg allerede vært innom i håp om å finne en som kanskje hadde noe om Margrethe, men fant ingen direkte linker, og derfor la jeg inn spørsmålet her i håp om at noen kanskje hadde kjennskap til hennes skjebne etter 1862.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fant vielsen i alle fall. Jeg har også lett gjennom diverse kirkebøker fra 1829-31 for Veøy, uten hell med å finne dåpen.Har også prøvd å finne hennes død i kirkebøker for Borgund.Om hun døde i årene rett etter mannes død , før 1865-tellingen , burde det være mulig å finne henne.Kan det tenkes at hun har flyttet til søster som fikk ansvar for datter ( 1865-telling) I så fall en grunn til at vi ikke finner henne i kirkebøker der ektemannen ble registrert?Kan hende det vil lønne seg å lete etter spor nær søsterens bosted?Ha en GOD PINSE!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

På gravminner finnes Marie Margrethe T. Frost begravd 6-7-1918 Vestre Gravlund. Oslo, Fagerborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Carsten, det var da fantastisk. Har du annen kjennskap til dama siden du fant på å lete i Tune? Giftet hun seg igjen etter at mannen, presten Carsten Frost, døde i 1862? Presteenker gjorde jo gjerne det, men hun kan jo være enke etter Frost i tellingene 1875 og 1900. Og hvor har hun gjemt seg i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Osvald.Søkte etter henne i 1875 siden jeg ikke fant henne i 1865 og da var veien til dåpen enkel. Nå fant jeg henne forøvrig i 1865 Frost har blitt til Froth og Thune til Une!Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk Carsten, du er nok i en annen klasse enn meg når det gjelder søking. Da tenker jeg en ved Romsdalsmuseet blir glad, hun hadde fått tips om at jeg hadde vært borte i denne familien i en annen sammenheng, men Margrethe var ny for meg og jeg kjørte meg helt fast. Det var hennes stedatter Dorothea jeg jobbet med den gangen. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.