Gå til innhold
Arkivverket

[#59464] Interiørfoto - datering ca. 1900?


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Er det noen som har forslag til datering på dette fotoet? Er det fra århundreskiftet 1900, eller bommer jeg stygt.Are

bilete4834.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Du har nok rett i dateringen, i Danmark blir dette kaldt et klunkehjem. PÅ Skagensmuseets lenke her: [url="http://www.skagensmuseum.dk/fileadmin/billeder/Undervisningsmateriale/stilhistorie1900.pdf>Lenke kan du se om stilen generelt rundt denne tiden og ved å søke på ordet 'klunker' få vite hva det er. Det danske Nationalmuseum har på denne lenken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Er dette i Bergen? Og Bergen fekk elektrisitet i 1900 (?). Er det grunn til å tru at ei slik 'penborgarleg' familie ikkje fekk lagt inn elektrisk lys så snart det var tilgjengeleg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Bildet kan være fra Tønsberg/Vestfold. Det er utlånt av Torbjørn Steen-Karlsen, som opplyser at det i sin tid (1980-tallet) ble skaffet på et loppemarked eller i en brukthandel. Men kan også være fra andre steder i landet.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det var ei flott lampe som henger i taket, og motivene i bildene på veggen, hva er det? Er det en hjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Glemte vel å si at det er bildet i midten jeg lurte på om inneholdt en hjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hjort vet jeg ikke. Enten det eller to rådyr. Et mørkere hjortedyr bak det lyse, kan jeg se av originalen her.Kanskje bildet av skipet i hjørnet kan fortelle noe? Tre master.Ellers har jo familien satt frem bilder og bøker på bordet, til ære for fotografen.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Bildet har lite personlige ting å hefte seg ved, alt er slik som et sånt hjem burde se ut på den tida. Vegguret bak den store hengelampa ser ut til å være veldig lik den mine oldeforeldre fra Kristiansand fikk som bryllupsgave i 1898 - disse finns det fortsatt mange av idag, dels pga at det ble laget mange (urverket oftest tysk eller engelsk, tror jeg) og dels fordi disse klokkene har vært av god kvalitet. Med bare et bilde fra 'sjøen', men minst to av hus og landskaper tror jeg ikke en kan regne med at det er en skipperfamilie, men at det er 'byfolk' tror jeg en kan være nokså sikker på. De trenger ikke ha hatt veldig stor inntekt for å innrede seg slik, antakelig småborgere av en art, men antakelig uten fast tjenestepike. Selv om lampa ser flott ut mener jeg den er typisk for de knapp så velstillede borgerne i byene. Det har vært en ting de har vært stolte av og pusset liksom veggklokka har vært møysommelig tørket støv av i alle krinkelkroker.Er boka på hedersplassen på bordet (m egen duk under) en bibel?Ergerlig at en ikke kan se hva som er på det store maleriet til høyre i bildet.Med så små barn har de antakelig blitt gift få år før og figurerer sikkert i FT1900 et eller annet sted... ;-)Foreldrene er antakelig født i 1870-årene, mulig er hustruen litt yngre enn det.Mvh. Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Litt artig med slike bilder, de kan fortelle mye. Disse lampene eller lignende har jeg også sett på landsbygda så de er vel kanskje ikke så kuriose likevel. Lurer på om det er trebutter som er brukt til blomsterpotter, eller er det noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Flagget under fullriggeren er det rene norske. Altså ikke unionsflagget med 'sildesalaten' i øvre venstre felt. Derfor er trolig bildet er tatt etter 1898. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, Are, jeg drister meg til å komme med et forslag om at dette er noen fra familien Bakkeskaug, som eide fullriggeren 'Kong Sverre', bygget 1858.Hans Pedersen Bakkeskaug hadde fire barn; 1. Laurits, f. 1847, d. ug. 1935 på Karlsvik. 2. Maren Kirstine, f. 1849, ektet 1884 Andreas Kristensen. Bakkeskaug 3. Pauline Mathea, f. 1851, ektet 1873 Hans Anton Larssen, Søndre Karlsvik. 4. Hella Andrea, f. 1854, ektet 1882 skibsfører Morten Olaf Olsen Strandeng.Fotoet kan være et av barna eller barnebarna med familie.Datteren Maren Kristine hadde tre barn; 1. Hans Kristian, f. 1884, d. 1901, sjømann. 2. Kristen, f. 1886, gift og bosatt i New York. 3. Haakon Adelsten, f. 1888 i Tønsberg, d. 1913; ektet 1912 Hanna Lovise Johansen fra Kristiania, f. 1878 i Trondheim.Datteren Pauline hadde åtte barn: 1. Karen, f. 1874, ektet 1899 snekker Lars Anton Kittilsen, Åsgårdstrand. 4. Andrea, f. 1879. 5. Jørgen, f. 1881. Karlsvik. 6. Lovise, f. 1882, d. 1905. 7. Helene, f. 1885, ektet 1912 Morten Jørgen Hansen, øde Tverved. 8. Ragnhild, f. 1892, g. m. Peder C. Wiik fra Trondheim, bor i U.S.A. 1 1912 blev bruket overtatt av sønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

To betraktninger/spørsmål:Ser ikke egl. skipet og måten det henger på oppmed taket (se skyggen i taket) ut til å være tredimensionelt - kan det være en skipsmodell og ikke et maleri?Og mannen har visst ikke stiv flipp, men nedbrettede kravesnipper og iallfall slips, hvilket jeg ikke tror var så altfor vanlig om det er rett rundt 1900, kanskje er dette nærmere 1910?Mvh. Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Ellef (11): Det vert vanskeleg å bruke flagget som datering. Unionsmerket ('Sildesalaten') vart fjerna frå offisielle flagg i 1898, ja. Men Stortinget vedtok fjerninga i 1893 og 1896 - då kongen nekta sanksjon. Ved tredje gongs vedtak gjeld ei lov utan kongeleg godkjenning. Men det var neppe andre enn ihuga unionstilhengarar som hadde flagg med sildesalat heime i stova i 1890-åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror også fotoet er tatt noe senere enn 1900. Her er link til et foto på mitt album; skipsrederfamilie i Haugesund 1902-1903. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Skutebildet oppe i hjørnet er ikke et maleri, med et sjømannsarbeide laget av små 'trebiter' lik fyrstikker, limt sammen og lakkert over. Disse bildene fikk en tredimensjonal effekt. Slike er samlerobjekter i dag. De runde hvite parianbildene (type uglasert keramikk) som ser likedanne ut, er typisk for århundrskifte. De er som oftest danske og med greske gudemotiv o.l.De to like blomsterpottene er majolikapotter, mulig fra Egersund eller Porsgrund, og laget i naturalistisk stil som var typisk for denne tiden. Klokka er også en typisk klokke for tiden, ofte tyske med en ørn eller en hest på toppen. Likedanne svenske klokker ble også solgt i Sverige fra postordrekataloger. Populære greier i tiden 1880-1910. Jeg tipper at hjemmet er fotografert i tiden sist i 1890. Hårsveisen til damen tyder også på det.Dette kan være et styrmann- eller skipperhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Foreldrene mine fikk koblet elektrisitet til ei slik lampe (som hadde tilhørt besteforeldrene mine) og benyttet den i stua helt til begge var døde - etter 1980.Ei tanta av meg i Åsen i N-Trøndelag brukte ei slik lampe med parafin så seint at jeg kan huske det. De fikk strøm i mi tid.Pidestaller ble vel benyttet langt utover i forrige århundre, men jeg tror nok at bildet gjerne kan være fra ca 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsa Waagenes Udbjørg

Jeg ser på bildet og lurer på hvorfor far er i skjorteermer? Og jeg lurer på bildene på bordet som er stilt opp for fotografen. Den til høyre ser ut til å ha et kors på det, og den andre har en rar figur (en blomst med blader som ser ut som ører?) som ligner på et til venstre for gutten, bare speilvendt. Er det en trist anledning som skal minnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Bildet til vestre på bordet har sørgebånd.Det andre bildet på bordet ser ut som et brudebilde.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Ser også ut til at bildet som er plassert bak den eldste gutten er av en kar i uniform.Muligens far i huset? Vil nok tro at dette dreier seg om et bilde fra en sjømannsfamilie.Muligens fra ca 1900 +/- noen få år.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bildet minner svært om interiør fra min farfars hjem i Horten. Har et bilde fra ca 1912 som jeg prøver å legge inn her:interi°r Horten ca 1912.tif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg får ikke lagt ut noe bilde, men tror dette er tatt rundt 1910-12. Jeg har et av min bestemor og hennes to eldste barn, tatt sommeren 1912, og hun har identisk frisyre som moren på bildet, samt at tante Solveig har omtrent samme slags 'utenpåkrave' som moren og barna, så kanskje det var siste skrik... Er dessuten enig i kommentaren om slipset - jeg har et stort gruppebilde tatt ca. 1906, og bare en har snipper og slips sånn som på bilde i innlegg 1.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.