Gå til innhold
Arkivverket

[#59465] Fotballspillere fra 1930-tallet?


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Fra tid til annen dukker det opp ukjente fotos av enkeltpersoner, familier og folk i ulike yrkessammhenger. Også idrettsaktiviteter er avbildet. Etter det jeg kan se, så har ikke fotball vært noe tema på Brukarforumet hittil.Derfor legger jeg ut dette bildet av en gruppe fotballspillere. Jeg har tidligere få dette bildet på trykk som en illustrasjon i Gjallarhorn nr 19 (1997) i forbindelse med en temaartikkel om foto og slektsforskning.Den gang gjorde vi ingen forsøk på å finne ut hvilket lag det var snakk om, eller når bildet kunne være tatt. Jeg har lånt det av Torbjørn Steen-Karlsen, og ifølge ham er det anskaffet på et loppemarked eller i en bruktforretning på 1980-tallet.Jeg har tenkt at fotoet kan være lokalt fra Tønsberg/Vestfold, men det finnes også andre muligheter. Ut i fra klærne har jeg tenkt at det kan være fra 1930-årene.Er det noen som kjenner igjen noen av personene som er avbildet og som kan hjelpe til å finne frem til navnet på laget, samt få til en mer nøyaktig datering?Are

bilete4837.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Foruten 'sexy' sokkeholdere så ser det ut som 3 av dem kan ha et klubbmerke på genseren. Kanskje en bedriftsklubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Berit:Takk for tipset om klubbmerkene, jeg skal se nærmere på bildet jeg skannet. Kan hende bør det publiseres i en lokalavis (Tønsbergs blad/Sandefjords blad) for å se om noen der kjenner til det.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God ettermiddag i fineværet. Are,Nå er jo ikke akkurat fotball min sterke side, men jeg har da fotballspillere i Tønsberg-delen av slekten. En fetter var keeper på Eik, og hans søsters yngste sønn, altså min kusines sønn, er nå spiller på Hamarkameratene, men har også bl a spilt i Sandefjord og Ørn-Horten.Jeg kan tenke meg å sende det til hans mor, altså min kusine. Jeg vil tro at noen i den familien kan gi et svar på hvem dette kan være. De er helt fotballgale alle sammen.Ellers har jeg mest sans for 'pariseren' til høyre. Han ser kjekk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Heia Ham-Kam, får håpe de snart starter klatringen oppover tabellen! Får vel være litt patriot når vi tilhører samme fylke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Rart om ikke logoen på trøyene til tre av dem skulle fortelle noe? Ellers var han fin i tøyet mannen ytterst til høyre, med blanke sko etc. Han kan vel ikke være dommer i de klærne? Er det fløyte eller klokke han har i brystlomma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Dette er voksne mannfolk men (innlegg 9) ikke noe oldboyslag etter mitt skjønn. Synes ikke disse ser så mye eldre ut enn fotballspillere jeg har sett på andre bilder fra 1930-årene. Rund omkring var ikke fotballen så godt organisert på denne tida og det var nok like mye vennskapskamper som ligaspill. Interessant er også fotballstøvlene. De begynnte vel å komme på denne tida. I alle fall fortalte min far at han var den første på laget (ca 1930) som gikk til innkjøp av kostbare fotballsko. Karene her ser ut til å ha fotballstøvler, og ville de ha kostet på seg slike om det var et 'betydningsløst' bedriftsidrettslag. Senterhalfen har en mørkere trøye enn lagkameratene. Kan han ha fått seg ny (rød?) drakt som ikke er utvaska? Ligner mye på de røde draktene (i sort hvitt) som landslaget hadde i 30-åra :-)Vh Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bedriftsfotballen i Vestfold var rundt 1950 ikke organisert i egen krets og f.eks. Kaldnes var ikke medlem av noen nærliggende krets (Nedre Buskerud eller Telemark). Dette ifølge 'Aktive fotballspillere' bind II som også omhandler bedriftsfotballen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ang.'landslags'- muligheten, hvilken rolle skulle han med alpelua ha hatt ?I det hele tatt, er dette er 'uryddig' gjeng mht. antrekk. Halvparten har hvite bukser, resten mørke bukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er sikkert et lag som ikke var godt å bryne seg på, de var storvokste noen av dem, og hvis mannen nr. 2 fra venstre i bakerste rekke f. eks var midtstopper regner jeg med at han ikke var god å komme forbi! Kanskje det også kan være en mulighet for at det ikke er et norsk lag, men f. eks. svensk eller dansk? Bare en tanke som streifer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Uansett: så lenge det ikke er noen som kjenner igjen noen på bildet blir dette rein gjetting.Muligens er dette karer fra en hvalbåt el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Til 17Mannen bakerst var selvsagt ikke midtstopper. her er spillerne oppstilt etter formasjon de hadde på banen. De to fremste er backer med keeper i midten. I midten er halfrekken og bakerst har vi løperrekken med 2 vinger, 2 indreløpere og senterforvard i midten. Den ene backen er kanskje en de har hentet inn på grunn av for lite folk. Det var ofte slik at noen var på fiske eller i et eller anna arbeid som måtte gå foran leiken og da måtte en ty til nødløsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Mannen ytterst til venstre bak har et merke på trøya si, men det er ikke godt å se hva det forestiller, ligner litt på ei løve når en forstørrer det opp, men det er vel noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Takk for alle tips.Tror jeg må gjøre alvor av å få dette fotoet publisert i en av lokalavisene.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jo da, fotball har vært tema på Brukarforum tidligere, f.eks. i tråden Lenke ...Men tilbake til bildet - klarer man å gjette seg til klubbfarvene? Helge Bjerkevoll i innlegg 12 ser ut til å foreslå rødt, men for meg virker trøyene lysere (gul?). Hadde det ikke vært for logoen noen av spillerne har på trøyen sin hadde Sandefjord Ballklubb vært en mulighet, men jeg tviler i grunnen på det.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen,Da har jeg fått svar fra fotballslekten min i Vestfold, der min onkel Arnfinn Førsund, 88 år, uttaler helt kategorisk;'Bildet er av Sandefjord Ballklubb der kjempen Torbjørn Svendsen hadde mye av sin fotballkarriere. Jeg sender bildet til Sandefjord Fotball og Sandefjord blad, de vil nok sette pris på det!'Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Are,Min onkel har nok allerede sendt det til avisen og til Sandefjord Fotball (Sandefjord Ballklubb 'fusjonerte' med dem i 1998). Men du kan jo ta kontakt med ham om du vil. Du finner ham i Telefonkatalogen.no med adresse Åsgårdstrandsveien. Hans eldste sønn, min fetter, var keeper på Eik, mens hans barnebarn bl a har spilt i Sandefjord, men er nå i HamKam. De er helt fotballgale, og min onkel har fulgt Vestfoldfotballen siden han dro østover midt på 30-tallet.Jeg sender deg også eposten til min kusine. Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.