Gå til innhold
Arkivverket

[#59469] Eit nytt kongebrev har dukka opp !


Gjest Leiv Magne Apelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Leiv Magne Apelseth

Kopi ? Tar Øystein Ekroll feil alså? Logg deg inn på NRK Trøndelag, då får du i allefall lyd nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jeg har heller ikke lyd, da lydkortet har tatt kvelden. Men jeg fikk med meg et og annet, er det ikke priviliegiebrevet fra 1562 ??. Altså det som dukket opp i Oregon høsten 2006?Da har det altså kommet tilbake til Nidarosdomen.Hva Tore legger til grunn for å mene at det kun er en kopi er jeg usikker på. Her må han nok utdype litt. :-)Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Det er nok det Are, og eg er minst like spent som deg på Tore si utgreiing kring påstanden i innlegg 2. Øystein omtalar i allefall brevet som om det var ein orginal, og det er ellers ingenting kring funnet som skulle tilsei at det er ein eller annan kopi av eit orginalt privilegiebrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Fortsatt ingen lys. (Ikke så rart, har heller ikke høytalere.) Jeg kunne i hvertfall ikke se spor av besegling. Men kanskje dere så seglet eller spor etter seglet ? Ikke det ? Og hvilken konklusjon trekker dere da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Hmm, du kan ha rett Tore, her må nok sanninga kring privilegiebrevet etterrøkjast noko nærare ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

I en avisomtale Lenke fra høsten 2006 siteres Ekroll: 'Man ser også merket etter kongens segl på brevet. Selve seglet er gått tapt.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Etter å ha snakka med Øystein kan eg opplyse om at det er orginalen som er omtala i innslaget, kongeseglet er klipt bort (ikkje heilt uvanleg). Hulla til segla er vistnok synlege enda. Skrift bak på brevet viser at det hadde vore oppbevart i arkivet i Nidaros tidleg på 1700 talet. Seinare kom det bort, før det i 2006 dukka opp at i Amerika. Brevet er ei stadfesting fra Frederik II (1534 - 1588) av faren Christian III (1503 - 1559) sitt privilegiebrev for Nidaros domkyrkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

So, litt rett skal du få Tore, dette er Fredrik ll sin kopi av faren Christian III sitt privilegiebrev for Nidaros domkyrkje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Eg forsto det slik på Øystein at brevet bl.a. hadde vore inn om Riksarkivet, blandt fleire nasjonalt var vistnok Tor Weidling involvert på eit eller anna vis. Kanskje han kan gi deg svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

det kan jo være påskriften på baksiden som er beviset, selv om seglet er klipt bort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Kva får deg til å tvile på om dette er orginalen da Tore? Bortsett fra at seglet er fjerna (noko som slett ikkje er uvanleg på eldre brev). DN er smekkfull av brev der segl manglar, og det utan at dei er påvist vera falske eller er kopiar av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

at segl er klipt av middelalderbrev betyr ikke at segl er klipt vekk i samme omfang av yngre etterreformatoriske brev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Er det ein ny form for retorikk du bedriver i nr. 17 Tore?, eller koka det heile ned til at du betviler orginaliteten på brevet på grunn av at ein eller annan har fjerna seglet fra brevet? Eller er det det faktum at det er ein arkeolog som frontar funnet popuplærvitenskapleg du reagerar på? Du kom med ein påstand i nr. 2, eg venter spent på bevisførselen din Tore !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Jeg synes det er litt pinlig jeg når en så profilert genealog som Vigerust dummer seg så bort på denne måten.Hvorfor pinsen ikke er viktig når det gjelder slektsgranskning synes jeg du må begrunne .V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Så lenge vi har hatt skriftkultur og dokumente rlegges frem, har den som legger det frem ansvaret for å føre ekthetsbevis. Når det uteblir, er det ikke godtgjordt at brevet er ekte. I dette tilfelle er ekthetsbeviset angivelig klipt bort. En påskrift på baksiden skal angi at brevet har tilhørt domkapittelarkivet på 1700-tallet. Da gjenstår det å legge frem en inventarieliste fra domkapittelarkivet som beviser at brevet lå der og beskrives som ekte. Inntil så skjer, er ikke ektheten presentert (selv om den eventuelt skulle finnes). TV-innslaget viste ingen ting av baksiden forøvrig.Hva angår Odd A Tangen, så har har nå i henimot 4 års tid oppsøkt tråder jeg har skrevet innlegg i, for å komme med sine sure oppstøt. Hans høyeste meritter (som det er ca 25 av) ser ut til å være og kritisere meg. Stakkars mann, som ikke har kunnet bidra mere i forumet enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Det går fram av artikkelen Arne Langås laga lenke til i innlegg nr. 9 at 'I sin bok om Nidarosdomen utgitt i 1762 nevnte historikeren Gerhard Schøning at brevet den gang befant seg i domkirkens arkiv. Siden forsvant det fra arkivet, uten at vi vet hvordan.' Eg har ikkje sjekka denne opplysninga sjølv, men utsegna virkar ikkje å vera konstruert på noko vis.No finnast det fleire ulike måtar å sjekke alderen på brevet, men om det er foretatt noko slike analyser veit eg ikkje. Men det skulle ikkje forundre meg at det vart gjort i same slengen som brevet vart restaurert og konservert. Eg erindrar at Øystein nemde Riksarkivet i den samtala eg hadde med han, og at brevet hadde vore innom der. Kva som eventuelt vart gjort med brevet der veit eg ingenting om, men fagfolka i Riksarkivet ville vel mest truleg avslørt brevet som ein kopi (kva du enn legger i det) om dette var tilfelle.Men eg skjønar framleis ikkje uvilja di for å akseptere brevet som like originalt som det vi ellers har av eldre brev her i landet. Kva kvalifiseringsregime må dette brevet gå igjennom for å oppnå aksept som originalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.