Gå til innhold
Arkivverket

[#59470] Carl Pederden f. 1824, Bosted : Guldbrandsø, Vågan, Nordland. Forfedre ?


Gjest Trygve Strømø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeisanFinner i Steigenboka under Sjønaust, Peder Pedersen f. 1797 g 1823 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050421020795.jpg>Lenke m Johanna Jakobsdtr. Barn: Karl 9/9.1824 og Peder 19/3.1826Peder er 28 år når han gifter seg ( f. ca 1795-96.) Iflg. Steigenboka er han født i 1797 og som foreldre er oppgitt Peder Joh. Kristoffersen og Pernille Eschildsdtr. fra Liland. Mye feil i Steigenboka gjør at man ikke kan være sikre på at dette er rette foreldre. Ift. 1801 er det i Steigen 4 stk. ved navn Peder Pedersen som er 4 år gamle. Lenke - Lenke - Lenke - Lenke den eldste av disse er født i 1796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Hill-Gunn, tusen takk for all informasjonen du har sendt. Caroline Pedersdtr er tippe tippoldemor til min ektefelle. Har du opplysninger om hennes forfedre hadde det vært fint. Enten oppgitt det her eller sendt det på e-mail: trygve.stromo2@chello.no Tusen takk for informssjonen Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Steinar Olsen

heiser dere ser etter Steigenfolk. Der har kanskje sett mitt lille forsøk på å finne ut av feil i den.Siden Peder og Johanne Jakobsdtr nærmest svever i luften. de er jo ikke knyttet til foreldreher på Skotsfjord 16 er et alternativ16. Jakob Jakobsen f. 1753, (sønn av Jakob Eskildsen g. m. Barbro Jørgensdtr, Måløy 7. ikke Lund S. som i STB). g. m. Guren Kristensdtr f. 1739, på Lille-sether (datter av Kristen Nilsen g. 1. m. Maren Johannesdtr, skifte 1741.) De er notert på Måløy (12) s. 125, På Lille-Seter er det bare Karen av hennes halvsøsken som er nevnt. Hun var enebarn.Barn:1. Barbro Jakobsdtr f. 1777 g. 1. m, Morten Eskildsen, (Kvaln. 10) g. 2. m. Isak Guttormsen, (Kvaln. 10) de to ekteskapene bekreftes av skifter2. Johanna Jakobsdtr f. 1782 trolig g. m. Peder Pedersen, (Sjønaust 10)så til den Peder som er fra Liland i Engeløy. Hans søster Anne Pedersdtr, skiftes etter 17/5-1822 da er moren Peder Eskildsdtr (av Blix slekten) Peder er og på underåsen (omtales som myndig, det tyder på at han ikke er gift før etter 1822) søster Maren Pedersdtr 28 år og brordatter Pernille Eskildsdtr 5 år og i Trondheim.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei SteinarI skifte etter Jacob Olsen, Saurfjord i 1799 er det en datter ved navn Johanna som er født i 1793. Ser man på ft. i 1801 så er det da kun denne Johanna Jacobsdtr. i hele Steigen, hun er da 9 år og fosterdatter hos enken Mette Hansdtr. på Sommernes [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f11848&gardpostnr=63&personpostnr=1372&merk=1372#ovre>Lenke Hun blir konfirmert 18 år gammel i 1811 (nr. 13) Lenke Johanna Jacobsdtr. som gifter seg med Peder Pedersen i 1823 er 30 år og ikke 41 år. Siden Johanna fra Skotsfjorden ikke er nevnt i ft. 1801 tyder det på at hun må være død før den tid.Jo da, jeg har sett ditt forsøk på å rette opp feil i Steigenboka, men jeg blir jo noe skeptisk til disse rettelsene når det bl.a. hevdes at Jakob Jakobsen fra Måløy var født i 1753. Det tilsier at han egentlig ikke var født da han ble konfirmert i 1751 (nr.5) Lenke og at han giftet seg 8 år gammel med Guren i 1761 ( nr. 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitakk for rettelsen, at Jakob Jakobsen, i Steigendebatten, har 1753 som fødselsår er vel en skrivefeil. men det var jo derfor jeg laga den debatten, for at de skulle rettes feil.Jeg påstår ikke at alt jeg har er rett av det som står i den debatten. som skrevet til å begynne med så er det ikke kontrolert i mot kirkeboken (mellom 1691 1801) bare mot skifter. Bortsett fra i de tilfeller der det fremkommer av teksten.Har desverre et problem med at jeg skriver et helt annet tall en det som står noen ganger, selv på nyere datoer, så dermed kan det bli en del rare tall hvis jeg svarer for fort uten å lese igjennom skikkelig.Har denne Jakob rette foreldre? du kan jo legge inn et innlegg med rettelser på debatten.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heible litt tull her. Jakob Jakobsen som er nevnt her, er i Steigenboken s. 16 skrevet 1753 på og jeg har feiltolket det tydeligvis. Det står der Lund S. i parantes.så til Jakob Olsen så står jo ikke han verken i Saurfjord eller på Saur.Det er vel hans foreldre Ole Og Karen Jakobsen på nr. 9 Saur selv om han ikke står der heller i steigenboken. Han står på både moren og farens skifte f. ca 1741 se skifte nr. 9413 og 12108 og det betyr at dere må over i Tysfjord og så til Sand i Tjeldsund på Karen JakobsdtrOg som du bemerker er nok Johanne fra Saurfjord nok den rette her.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Hill-Gunn og Steinar takk for all informasjonen dere har gitt meg. Du Steinar skriv at mor til Peder Pedersen fra Liland, Pernille Eskildsdtr. kommer fra Blix - slekten, er det skrevet noe om denne slekten ? Videre så skriver du at Jakob sin mor Karen Jakobsdtr kommer fra Tysfjord kommune og Sand i Tjeldsund kommune. Har noen flere opplysninger her ? Har disse kommunene bygdebøker ? Vennlig hilsen Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiNår det gjelder denne delen av Blix er det ikke skrevet noe. Har kommet fram til det etter kanske mye leting. Hvis du sender en mail s t e i o l s 5 på s t a r t dot no på denne finner du tysfjordgårdene. Lenkebare fjern mellomrom og bytt på og dot med det som skal være.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk for den jobben du har gjort Steinar. Jeg har funnet ut at Karen Jakobsdtr, f. ca 1710 kommer fra gården Skarberg, Tysfjord kommune. Hennes far heter Jacob Jacobsen Schøning, ca 1677 - 1729, Sand i Tjeldsund kommune. Kjenner noen til slekt i Tjeldsund ? Mannen til Karen, Ole Jacobsen kommer fra Steigen. Kjent ? De giftet seg i 1732 ifølge Slektshistorien i Tysfjord. Vennlig hilsen Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHar flere tusen Schønning og kan opplyse at du er etterkommer av en av sønnene til Jakob Elias Schønning. Som kom fra Danmark til Tjeldsund/Lødingen. Abelone i Steigen er søster til din Jakob i Tysfjord.Hvis din ane Peder Andersen er den som befinner seg på Haverdal, er det av denne familien der og (hvis de ikke bare har lånt navnet)Dette har intill nylig vært en ukjent gren av den slekten.Her er det veldig mye å hente, og hvis du sender en mail til oppgitt adresse, som er skrevet slik for å slippe spam. @start.no Jeg har flere sider med aner så det blir for mye å legge ut herSteinar starten er steiols5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.