Gå til innhold
Arkivverket

[#59480] Ole Olsen Giølmeslien, Orkanger, f. ca. 1710


Gjest Unni Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Jakobsen

Ole Olsen f. ca 1710 var gift med Ane Sivertsdatter. De hadde sønnen Colbanus Olsen (1740-1802), bosatt Rømmesgrinden. Det er mulig Ole Olsen og Ane Sivertsdatter er tilflyttet Giølmeslien som voksne. Jeg søker informasjon om ekteparet Ole Olsen og Ane Sivertsdatter, født ca. 1710.mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg vet ikke noe svar på ditt spørsmål, men ville ta en kikk på denne Colbanus i ekstraskatten 1762:LenkeKunne det være noe slektskap mellom denne familien og Ole Olsen / Ane Siversdatter lenger nede på samme side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Takk for svar. Det er slektskap mellom de ovennevnte og Ole Olsen og Ane Sivertsdatter. Det er mulig Ole Olsen f. ca 1710 kommer fra Sveinsgård, Dovre i Oppland. Videre kan han ha giftet seg i Lesja ca. 1739 med Anne Syversdatter f. 1709, Brennjord i Lesja. Dette er trolig ekteparet som bosatte seg på Giølmeslien i Orkdal. Kan det bekreftes?mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Flott. Da har du jo allerede en teori. Det er fint om legger dette mer ut i detalj, så kanskje du får napp fra folk som kjenner disse områdene godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Hjertelig takk, Astrid Ryen. Jeg kan forsøke å gå videre ut fra gårdnavnene Sveinsgård/Dovre og Brennjord/Lesja.mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Svendsgård er i bind III av bygdeboka for Dovre, har hatt den til låns men den er innlevert igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.