Gå til innhold
Arkivverket

[#59481] Svend Joensen Rømmesgrinden, Orkanger, f. ca 1720.


Gjest Unni Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Jakobsen

Svend Joensen Rømmesgrinden f. ca 1720 var gift med Kirsti Olsdatter. De fleste barna deres er døpt i Orkanger, men ikke datteren Marit Svendsdatter (1750-1833). Trolig har Svend Joensen og Kirsti Olsdatter flyttet til Orkdal som voksne. Søker informasjon om ekteparet Svend Joensen og Kirsti Olsdatter f. ca 1720. Datteren Marit giftet seg med Colbanus Olsen, og de har bosatt seg på Rømmesgrinden.mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Familysearch (ikke alltid pålitelig) viser følgende: Gift i Orkdal 23. oktober 1749: Svend Joensen og Beret Olsdatter. I følge tidligere informasjon heter kona til Svend Joensen Kirsti Olsdatter. Det er tre damer som heter Kirsti Olsen og er født i Horg, Sør-Trøndelag hhv 18. august 1720, 11. juli 1728 og 28. februar 1734. Den siste er ikke trolig grunnet alder, men på den annen side heter moren Marithe, det samme som eldste datter til 'min Kirsti Olsdatter', nemlig Marit Svendsdatter f. 1750. Undres på om noen har kjennskap til Svend Olsen og Kirsti (?) Olsdatter bosatt på Rømmesgrinden.mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Svend Joensen Rømmesgrinden brukte etternavnet Røe ved trolovelsen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=32&filnamn=vi16381715tr&gardpostnr=374&personpostnr=1467&merk=1467#ovre>LenkeDette betyr at han sansynligvis har sin opprinnelse i Skaun/Børsa. Elling Joensen Rømmesgrind og Hustru Ingeborg Olsdatter Skjellum hadde plassen før Svend. Ingebeorg var fra Skaun, ei slekt hvor Svend forefinnes. Jeg har både Børsa-og Skaunabøkene, men finner ikke Svend Joensen Røe der uten at det beviser noen ting. Det kan være en ide å se om det finnes skifte etter Elling Joensen Rømmesgrind.Se ellers tema 56654Ellers mener jeg at Marit Svendsdatter er denne Lenke I tillegg til Maret finneer jeg barnaKiersten Svendsdatter, døpt 24.6.1753Joen Svendsen, døpt 29.9.1755Randi Svendsdatter, døpt 9.10.1757Svend Joensen Rømmesgrind døde 18.2.1793, 74 år gammel, nr. 13 her Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Takk for god hjelp. Truloving i Orkanger: her finner jeg soldat Svend Joensen bosatt Røe. Brud er Beret Olsdatter. Etter den informasjon jeg har skal Svend Joensen være gift med Kirsti Olsdatter. Ellers ser det ut som det er tette forbindelser mellom Giølmesøren og Rømesgrinden. Trulovar er smed Ole og Nils, Giølmesøren. Marit Svendsdatter er den eldste av barna, døpt 21.06.1750 med bustad Skarpgjerdet. Det virker som ekteparet Svend Joensen og Kirsti Olsdatter allerede har etablert seg før de kommer til Rømesgrinden. Spørsmålet er hvor de kommer fra, og om kona er Beret eller Kirsti? Hvor er Skarpgjerdet?mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Familysearch viser en Svend Joensen døpt 18.08.1719 i Vefsn, Helgeland. Svend er død i 1793, 74 år gammel. Dåp i 1719 kan derfor stemme. Kan det være samme person? Introduserte til Orkdal viser en Svend i 1753 med adresse Rømesgrind. 1701-telling for Orkdal viser gården Røed med hovedperson Joen Erichsen, gl. soldat. han har sønnene Eric 5 år, Joen 3 år, Knud 2 år. Den Svend Joensen jeg søker kan være født ca 1719, og kan teoretisk være en yngre bor av disse?mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.