Gå til innhold
Arkivverket

[#59483] Boerkrigen.


Gjest Anlaug Busund
 Del

Recommended Posts

Gjest Anlaug Busund

Oskar Randin Martinsen, f.12.06.1857 i Hole, Buskerud reiste visstnok til Syd-Afrika og meldte seg som frivillig i Boerkrigen. Jeg finner at han ble konfirmert 01.10.1871, men etter det finner jeg ingen ting. Hvordan reiste han fra Norge og fra hvilken havn? Fint om noen kan sette meg på sporet. Med v.h.Anlaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anlaug Busund

Nei, jeg vet ikke om Oskar var sjømann eller hvilken side han kjempet på i Boerkrigen. Finnes det noen lister over norske sjømenn? Hilsen Anlaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det med sjømann var bare ment som en mulighet for hvordan han kan ha kommet dit.Det finnes ikke spesielle lister over sjømenn. I FT 1900 finnes det telling fra Hele landet, hvor det finnes skipslister.Har du sjekket utflytte fra Hole. Det er ihvertfall et sted å begynne om du ikke har gjort det allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (1): Jeg har heller ingen opplysninger om Oscars deltagelse i Boerkrigen 1899-1902.Følgende blir derfor litt på siden av tråden, og kanskje du har kjennskap til det? Men virker som Oscar var i Amerika da faren døde i 1903.Da Gaardbruger Martin Olsen Selte døde 19/6-1903, 73 1/2 aar gml, er der i Dødsfallsprotokollen til lensmannen i Hole registrert som arvinger:'Enken lever. Arvinger foruden hende er: Søn Oscar af første Ægteskap, i Amerika. Addr (ubekjendt?) - - -'. Videre listes 8 barn av 2.det ekteskap opp. Likeså er det anmerket at brev ble sendt Skifteretten 27/6-1903.Ser sønnen Andreas (Oscars halvbror) meldte dødsfallet til lensmannen den 20/6-1903. Slike dødsfallsprotokoller er sjølsagt kun sekundærkilder, og opplysningene om arvingene var nok gitt av vedkommende som meldte dødfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anlaug Busund

Hei og tusen takk for tips fra flere av dere. Nå har jeg nok en gang gått nøye gjennom utflyttede og finne ikke Oskar. Hvor finner jeg dødsfallsprotokollene? Er de på nett? Og arkivene med de militære rullene? Er de på nettet? Jeg trenger nok hjelp til å finne ut av dette. Takknemmelig for alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Utflytterlistene i kirkebøkene fra Ringerike er svært så mangelfulle. Det samme gjelder for Hole.Det som er bevart av dødsfallsprotokoller fra den tid er, eller skal være, innlevert til statsarkivet på Kongsberg. Ringerike Slektshistorielag har forresten 2 CD-er med slike protokoller her fra Ringerike og Hole. De fleste protokollen på disse CD-ene begynner på 1860-tallet og slutter i god tid før sperregrensen. (Kun medlemmer av slektshistorielaget får kjøpt CD-ene). Protokollene fra Hole er nokså mangelfulle. Gjelder både lensmennenes og sorenskriverenes derfra.Jeg legger ved et klipp fra protokollen, som viser arvingene etter Martin Olsen Selte som døde 1903.

bilete4844..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.