Gå til innhold
Arkivverket

[#59486] Herøy/Vefsen –Margrethe Clausdatter f:ca 1755


Gjest marit johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest marit johansen

Margrethe clausdatter f: ca 1755 nord herøy gift med Anders Nielsen f:1758 brasøe/gotteløenfinner inger aner av de men har familien i 1801Lenkehar de i 2 grener i familietreet da tremenninger gifter seg i 1917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit johansen

supert er etterkommere av Nils og Ane maria jeg har i familen .. har forsøkt å lete etter Margrethe s aner men er for mange claus som kan være faren hennes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også prøvd å lete etter giftermålet deres i Herøy for perioden 1782-1787 uten å finne noe, men de ble kanskje gift et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kom over Anders Nilsen og Margrethe Clausdatters datter Martha Johannes dåp i Herøy 11.05.1793, da jeg så etter noe helt annet. Fant henne ikke da jeg prøvde å se etter henne på søndag. Merk fadderen Hans Nilsen fra Nord-Herøy, som kanskje kan være bror av Anders? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17099&idx_id=17099&uid=ny&idx_side=-79>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ser ut for meg som om Peder Christian Nilsen var far til den Hans du har funnet her døpt 1787, men siden Margrethe Clausdatter er introdusert samme dagen så kan ikke dåpen av Hans født 1787 være langt unna. Ellers tror jeg at jeg har funnet en kandidat i Vefsn når det gjelder Margrethe Clausdatter som konfirmant 1776(en må bla til siden før her for å se at det er i 1777). Se nr.24:: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16541&idx_id=16541&uid=ny&idx_side=-179>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Jeg har fra kirkeboken fra Herøy: Nils Christensen Brasøy død 1777, 77 år. Med barn: Barbra Kirstine født 1742, Anders (eller Peder?) født 1745, Susanne Elisabeth født 1748 og Peder Christian født 1753. Barbra ble gift med Jacob Johansen fra Sørvigen, Herøy og døde på Torget, Brønnøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit johansen

supert å få slik go hjelp.. Margrethe konfirmant vefsen 1776 er 18 år .. da er fødsels år hennes feil ... skal vel være f:1758 daLars f:vefsen- søfting1785 Hans født alstadhaug 1787 Ane m F:Herøy 1787 Martha J f:Herøy 1793Niels F: 1796 D: 1842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei jeg mener det står Nils Amundsen som far, men Margrethe het jo Margrethe Clausdatter. På 1700-tallet var de ikke alltid helt nøyaktige når de oppga alder ved konfirmasjon, dødsfall osv. Jeg har funnet en mulig kandidat her døpt Dom.invocavit 1757(nest nederst til høyre). [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16541&idx_id=16541&uid=ny&idx_side=-46>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner ingen flere Margrethe Clausdatter døpt i Vefsn i 1757-58 enn hun jeg fant døpt i 1757. Da har jeg kun funnet en Margrehte Clausdatter døpt i Vefsn for perioden 1754-59, og ingen er å finne i oversikten bak begge de aktuelle kirkebøkene for Alsthaug for perioden 1752-1760 som døpt(oversikt over døpt i Alsthauag 1737-68 står under 'annen liste' der bak begge kirkebøkene for denne perioden'. Jeg skulle ønske at noen Vefsneksperter leser dette, og kan bekrefte eller avkrefte at den Margrethe Clausdatter som jeg fant døpt invocavit 1757 er den riktige(jeg tror det). Jeg har selv ikke slekt i Vefsn, men har forsket for andre der. Har mer oversikt over slekt og kilder på andre steder på Helgeland enn i Vefsn. Når det gjelder Anders Nilsen så er det vel flere mulige alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skrev veø tidligere feil konfirmasjonsår på Margrethe, og når en ser på linken jeg la ut så må det bli i 1777 og ikke i 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Ad Anders Nilsen Nordherø.Jeg viser til skifte Grøftremmen Vefsn 1808 side 30-31. Christiana Nilsdatter død. Hun var gift med Nils Jørgen Hieronimussen Agersborg. Der er nevnt bror Anders Nilsen Nordherøy. Jeg har notert at Anders ble født ca 1758 på Skaland, foreldre: Nils Arntsen født ca 1729 Skaland, gift Marta Jonsdatter født ca 1727 (for meg ukjent opphav).Anders hadde ifølge mine noteringer følgende søsken: Christiana som nevnt, født ca 1754, Arnt født ca 1757 gift Marit Monsdatter fra Engåsen, Barbro født ca 1760, gift Christopher Adriansen Veset, Marit født ca 1767 og Lars født ca 1768.Ifølge lenken som er vist på innlegg 8 ble sønnen til Anders og Margethe - Lars Andersen - ifølge kirkeboka født på Skaland.Skifte Nordherø 1844 side 32: Karen Clausdatter er vel feil. Sønnen Lars er på Hamnes. Vi finner han som Styrmand i mil ruller Alstahaug 1828 side 78, 1830 side 98 og 1835 side 142. Kanskje noen kjenner til hvem Lars var gift med ?Klaus Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Lars Andersen ble gift 26. des. 1809 i Herøy kirke med Berit Susanne Hansdatter, f. 5. mai 1782 på Sør-Herøy (Herøyholmen), dpt. 9. mai 1782 i Herøy kirke, hun døde 17. aug. 1854 på Hamnes, begravet 1. okt. 1854 på Alstahaug. Hun var datter av Hans Joensen og Judith Olsdatter, Herøyholmen.Lars døde 18. juli 1864 på Hamnes, begravet 24. juli 1964 på Alstahaug.----------Når det gjelder Margrethe Clausdatter, så finner jeg henne som datter av Claus Jacobsen, Kulstad 2 i 1769-tellingen for Vefsn:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=vefs1769&gardpostnr=1033&merk=1033#ovre>LenkeFinner en Margrethe Clausdatter på Lindset i samme tellingen, men hun er 1 år eldre. Kan det være en dobbeltføring ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit johansen

Margrethe som konfirmant stå lindset som gaardsnavn .. har funnet mange feil i den den tellingen fra 1769 men kanskje sansynlig at claus jacobsen er far ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Dersom man går ut fra at Margrethe Clausdatter er identisk med hun som ble døpt fra Kulstad i 1757, så var hennes mor, Sara Larsdatter, fra Lindset. Hun kan ha vært i tjeneste på Lindset og blitt dobbeltregistrert, noe som i så fall er et særtilfelle.Jeg finner videre at Anders Nilsen og Margrethe Clausdatter befinner seg på Skaland i 1783. Da er de begge faddere ved en barnedåp. Kanskje var de da allerede gift.Det kunne være til hjelp å finne vielsen, men jeg lyktes ikke på første forsøk. Dessverre mangler det flere sider her og der i perioden 1780-85.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit johansen

Fant bare 1 margrethe konfirmert i vefsen 1766-1771 finner ingen dåp vefsen eller alstahaug 1755-1758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Marit se mitt innlegg 15, der jeg la ut lenke til dåpen av Margrethe Clausdatter døpt Dom,invocavit 1757.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit johansen

:) Var vist passert leggetid i Famsearch :far til Margrethe - Klaus Jakobsen Kulstad f.ca 1702 . Mor Sara Larsdatter F: 07.05.1719 døpt 17.05.1719. Hennes far Lars Jonsen -Margrethe Siursdatter Men må melde pass i kirkeboka for året 1719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.