Gå til innhold
Arkivverket

[#59488] Gård i Sør Trøndelag, gift i Hemne.


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Trenger hjelp. Ane Ingebrigtsdtr.født 1763 Burkan, er gift med Ole Larsen født 1759 Søedalen.Finner dem ikke født eller gift i Hemne, har søkt på gården Burkan i nabo stedene rundt Hemne, uten resultater. Kan noe hjelpe meg med disse. MVH. Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg dåpen til deres sønn Ingebregt . V. side dåp notert som sjette i raden. LenkeMulig du også finner de andre barna døpt her, se folketellingen 1801.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her har du dåpen til datter Marit i 1800. Se høyre side , notert nr. 3 fra toppen: Marit, Ole og Ane Søedalens datter: LenkeIkke de enkleste kirkebøker å lese, men i 150% forstørrelse går det.Håper du finner foreldres vielse , pluss dåpen til de andre barna.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Her er familien: LenkeHvis lenken ikke virker, søk på nettet på hemneslekt og søk videre på Ole Larsen Sødal f. 1758.Ole er født i Rindal, Møre og Romsdal. (Rindal hører til Surnadal kommune.) Paret er gift i Rindal kirke.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hwer ligger en del digitaliserte kirkebokavskrifter her på digitalarkivet også . Her fant jeg dåpen til Lars , far Ole mor Ane Sødal: LenkeLettere å lese denne dåpen i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei til Randi Haugros. Kan jeg regne med at gården Burkan også ligger i Rindalen, det du har stemmer så langt, en god veg til å løse dette.Hilsen Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen.Har vært inne på lenken din Randi er det Lille Løchen det står og sp. Ingebret Brynalvs Lille Løchen. Et spørsmål til er der Sødal i Rindal eller veksler grensene til kirkesognet på de tider.Hilsen Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Jeg er ikke kjent i Hemne, så jeg kan ikke gi noe klart svar på det. Ane Ingebrigtsdatter var født i Rindal, kanskje kommer navnet derfra?Men, hvis du ser på Ole og Anes datter Marit Olsdatter Sødal, f. 1800, i oversikten fra Hemneslekt, så ser du at Marits sønn, Ole Larsen f. 1839, er oppgitt som Ole Larsen Bjerkan. Kan Burkan muligens være en feilskriving/tolking av Bjerkan? Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Som notat nederst på siden i oversikten over Ole Larsen Sødal står det følgende: Ole og faren flyttet i 1770-årene til Flauget i Hemne. Senere bygslet han den ene Sødals-gården av kirka.Så jeg ville tro at Sødal ligger i Hemne, men man kan ta feil .....Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du ser på denne lenken fra 1801 så bor familien på Søedal her: LenkeDet burde vel også være derfra navnet stammer?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Takk igjen jeg har satt å lest på siden du gav meg lenke til og der var mye å finne for oss, er deg stor takk skyldig. Til dere andre som hjalp her takk til dere også, men barn og folketell. til Ole og Ane hadde vi men kunne ikke finne opphavet deres. Takk fra Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Dette er kjente navn for meg. Familien er omtalt i bind III i Gards og Ættesoge for Rindal, side 117, Lilleløkken: 'Anne, f. 1762, gift 1787 med Ola Larsson Sødal, Hemne.'Annes foreldre var Ingebrigt Brynjulvson Lilleløkken, f. 1728, gift 1759 med Magnhild Hovliksdatter Sørli, f. 1738, fra Hemne.Ingebrigts foreldre var Brynjulv Ingebrigtson, f. 1702 og Brit Larsdotter.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Takker så mye for all hjelp til dere alle. Skal få fatt i Rindalboken og arbeide med det som er å finne i kirkeboka, nå når vi har et ståsted å arbeide fra. Tusen takk. Fortsatt fin pinse hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Terje Vaagan

Hei !Når det gjelder innlegg nr 16 så sier innskriveren at det er to steder som heter Sødal, et sted i Hemne og et i Vinje. Dette er vel ikke helt riktig. Dette er samme stedet, da Vinje tildels har vært eget herred og tildels vært under Hemne.Magnhild Hovliksdatter Sørli f. 1738 i Hemne : Hennes foreldre finner man i Hemneslekt på nettet under Søylia. Sørli og Søylia er sammen navn/gård.Jeg er selv etterkommer av folket i Søylia, så hvis du Sol Kerry nedstammer fra ovennevnte navn, så er vi trolig i slekt.Mulig du har funnet ut av disse opplysningene selv for lenge siden, men det var først i dag at jeg så innlegget fra deg.Mvh Terje Vaagan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Terje.Nei jeg er ikke i slekta, men det gjelder far til min svigersønn, Ola og Ane er hans tipptipp-oldeforeldre. De er bosatt i Levanger. Vi har ikke funnet så mye mer her, men datteren min skulle finne det fram i dag og sette seg til med litt rydding, for å finne ut hvor langt bakover vi er kommet. Hun jobber med bøkene fra bibl. der oppe, jeg på nettet, deler oppgavene.Skulle hilse deg mye fra Levanger. Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.