Gå til innhold
Arkivverket

[#59490] Marit Simensdatter (ca 1779- 1858), Rokvam i Gausdal, Oppland


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Fjær

Er det noen som kjenner opphavet til husmannskone Marit Simensdatter?Hun døde 24. april 1858 på Løkken under Rokvam i Østre Gausdal, OP. Hun var da 79 år gammel, så hun var født ca 1779. (Se #21): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8940&idx_id=8940&uid=ny&idx_side=-374>LenkeHun ble gift 4. juli 1814 med Lars Olsen. (Se #11): LenkeEktemannen Lars ble født 13. februar 1791 : Lenke og han finnes i FT1865 på Rokvamsløkken i Gausdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Eneste Marit Simensdatter jeg fant ved å søke på året 1779,pluss/minus 2 år i Oppland: Marit Simensen,døpt 25 nov 1781,Østre Gausdal. Far en heter Simon Rasmussen. Lenke Kanskje verdt å undersøke?Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Takk Ann-Mary og Erling.Ja, Marit som er funnet døbt i 1781 er en god kandidat. Foreldrene kan da isåfall være Simen og Kirst i Holen i FT1801 LenkeKlarer noen å tyde stedsnavnene på Simen og fadderne som er nevnt i dåpen (innlegg #3) ?mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Stedsnavnet til Simen er Hæggehagen, en plass under Heggen. Fadderne: Søren Ols. Loe, Amund Ejnersen Kanckrud,Marit Poul Erlands. Hofdes qv.,Ingebor Jensd. Midtenget, Mari Jensd. ibid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Takk for transkriberingen, Svein Arnolf.Jeg har ikke peiling på hvor disse stedene er, men det er det mulig å finne.Lars Olsens foreldre kom fra garden Opsal. Lars og Marit bodde på Rokvam. Jeg formoder at dette er garder/plasser i umiddelbar nærhet.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nja, Opsal og Rokvam ligger forholdsvis nær hverandre, men Heggen ligger et godt stykke lenger sør. Kankrud ligger imidlertid et godt stykke nord for Opsal igjen, i nærheten av Hovde. Midtenget er jeg ikke sikker på hvor er, og Lo er kanskje ikke i Gausdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Grei forklaring, Svein Arnolf.Sejelstad som Erling finner i innlegg #4 antar jeg må være Segalstad i nåværende form ? Dette er vel ikke alt for langt unna Opsal og Rokvam.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Sejelstad er nåværnde Segalstad, ja. Det ligger noe lenger sør for Rokvam. Omtrent like langt unna Rokvam i sørlig retning som Opsal ligger unna i nordlig retning.I et av bygdehistoriebindene for Gausdal finnes det et godt oversiktskart over matrikkelgårder i Gausdal, riktignok for tiden rundt 1528, men alle gårdene er tatt med, også de som lå øde da. Denne oversikten anbefales, og du finner sikkert bøkene på et bibliotek i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Som gausdøl og 'vestring' kan jeg opplyse at Midtenget er i Vestre Gausdal. I Nord-Fron er det et Lo-gardsbruk, ellers er de andre nevnte garder i Østre Gausdal. Holen er vel ca. en km. fra Segalstad,i vestlig retning.Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.