Gå til innhold
Arkivverket

[#59499] BERTE CHRISTINE KAROLUSD. OVERAA f. 1830 Sunnmøre / Bergen?


Gjest Arthur Pilskog
 Del

Recommended Posts

Gjest Arthur Pilskog

BERTE CHRISTINE KAROLUSD. OVERAA, Hareide, Møre og Romsdal Født 09.04.1830, ØRSKOG, Døpt 09.05.1830, ØRSKOG KYRKJE. Dette er eldste barnet av BERTE MARIE OLDS. HJELLEREIT Født 1802, ØRSKOG, Døpt 11.07.1802, ØRSKOG KYRKJE, Død 04.03.1891, OVERÅ, HAREID Men det er ukjent hvor det ble av henne. Foreldrene var ikke gift da hun ble født. Ryktet sier at hun ble 'sendt' vekk. Muligens til Bergen. Berte Marie giftet seg med Karolus Stinus Simonsen (Honningdalsnes) Overaa i 1832. De bosatte seg på Overaa, Hareide i 1840 årene. Der de fikk fem barn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Ifl. bygdeboka (Ulstein g Hareid b.6 s. 475 (Ovrå bnr. 4) fekk dei plass-setel på Ovrå i 1840, men at dei budde her frå seinast 1836. 'Dei hadde visst 5 born. Vi kjenner til 4:'; og så listar dei opp Elise Oline 1838; Berte 1841; Sivert Johan 1843; Karl 1846.Dåpen til Elise er her (nr. 1) Lenke . Dei er førte med Ovrå som etternamn, så dei må ha hatt fast tilhald der då.Eg finn dei ikkje innflytta frå 1833 (kyrkjebøkene brann 1832) til 1838. Dersom du trur dei kom frå Ørskog eller Skodje, kunne du ha sett gjennom utflyttingslistene der. Du kunneogså sett gjennom vigsels-listene for Ulstein (m. Hareid, Ørskog og Skodje for å sjå om du fann kva tid dei gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Ein ting til: eg fann ikkje Berte Kristine konfirmert 1843-1849 heller. Ho var anten død eller budde ein annan stad. Har du sett etter i Ørskog og/eller Skodje (i tilfelle ho budde med slektningar der)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur Pilskog

Takk til Ivar S. E. Det er interessant at de er ført med Overaanavnet allerede i 1838. Jeg vet at det er seks søsken Berte Christiane inkludert. Leser du at dåpen er i jan 39? Eller hva står det egentlig? Elise er min oldemor. Jeg har ikke vært innom utflyttingslistene. Er ikke sikker på om jeg finner dem. Men skal lete meg frem. Takk for hjelpen så langt. Se ellers www.pilskog-overaa.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Elise er døypt 9. des 1838, som er 2.s. i advent (kyrkjeåret startar, som alle veit, med 1.s. i adv. og ho er den føst døypte i dette kyrkjeåret).Kyrkjeboka for Ørskog er her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=15987>http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=15987 og http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=15988 og for (Borgund m.) Skodje her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur Pilskog

Takk for disse henvisningene. Jeg har sett på den første og vil gå videre i morgen. Setter stor pris på hjelpen. God Natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.