Gå til innhold
Arkivverket

[#59506] Hvilken Finn var Hans sønn av?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hans Finnsen, f. ca. 1666, var i soldatrulle 1693 tjenestedreng på Bø i Gausdal, 26 år. Han giftet seg inn på Halvorslien i 1698 med Ingrid Olsdtr. Hans døde 1706 på Halvorslien.Når Hans var f. rundt 1666, burde faren, Finn, finnes i manntallet. Hans Finnsen behøver jo ikke ha vært fra Gudbrandsdalen, og Fron er selvfølgelig alltid et usikkerhetsmoment, men av de manntall som eksisterer for Gudbrandsdalen, nevnes det personer ved navn Finn bare i Ringebu. Det er Finn Nilsen 20 år og tj.dreng på Bakke og Finn Østensen soldat, 23 år og tj.dreng på Sylte.Noen som vet hva det ble av disse to Finn'ene, eller kjenner til noen Hans Finnsen fra andre deler av landet (f. eks. Romsdal), som ble 'borte'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg løfter denne igjen. Navnet Finn var jo ikke akkurat 'dusinvare' på 1600-tallet, selv om navnet iflg. Norsk personnamnleksikon lenge (i etterreformatorisk tid) hadde et 'markert tyngdepunkt' i Odalen i Hedmark, og var litt brukt nordlig på Vestlandet, særlig i Sogn.Men på Østlandet ellers heller lite, etter det jeg kan se. I Ringebu hadde man vel folk på 1500-t. som het Finn, selv om jeg ikke kan finne det igjen akkurat nå. I Øyer er det i hvert fall en lengre tradsjon for navnet, men midt på 1600-t. kan jeg altså ikke se at noen het Finn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.